Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - Szabadka

Budapest-Keleti (1, 120, 273, 80)
Budapest-Józsefváros (120)
Kőbánya-Kispest (100, 142)
Ferencváros
Soroksári út
Pesterzsébet
Soroksár
Soroksár-Terminál
Dunaharaszti
Dunaharaszti alsó
Taksony (255)
Dunavarsány
Délegyháza (250N)
Áporka
Kiskunlacháza
Dömsöd
Kunszentmiklós-Tass (151)
Bösztör
Szabadszállás
Fülöpszállás (152)
Soltszentimre
Csengőd
Tabdi
Kiskőrös (153)
Feketehalom
Soltvadkert
Pirtói szőlők
Pirtó
Kiskunhalas (154, 155)
Balotaszállás
Kisszállás
Tompa
Kelebia
— országhatár —
Szabadka (136, 820, 827, 830, 833, 967)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2019

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Bösztör
(Homokszentlőrinc, Nagyállás)*

állomás
150 Budapest - Kunszentmiklós-Tass - Kelebia - Szabadka

2011.02.27.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.938316° E19.159695° | N46° 56' 17.93" E19° 9' 34.9"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Bösztör négyvágányos állomás, ami szó szerint a puszta közepén, a Kiskunsági Nemzeti Parkban található. Személyforgalma elhanyagolható. A pusztába vesző tanyák lakóin kívül jószerével a környéken időnként megtartott rendezvényekre utazókból áll, árufeladás nincs. Úgyszintén nincs menetjegykiadás, de váróterem és forgalmi szolgálat van az állomáson.
A felvételi épület az idők során számos átalakítást volt kénytelen elviselni, eredeti külsejét mára szinte teljesen elveszítette. Emeleti része lakott. Ezen kívül, biztosítóberendezési épületet, egy WC-t, néhány kisebb, romos, egykor valószínűleg gazdasági funkciójú épületet, egy kis tüzelőtárolót, valamint ivóvíz kutat (MÁV Vízműtelep) találunk itt.
Az állomás mindkét végén fénysorompóval biztosított átjáró van. A váltók motoros működtetésűek, a biztosító berendezés fényjelzős, D55 típusú. A vágányok között sínkorona szintig feltöltött peront megközelíteni a vágányokon átjárva lehetséges. Van egy betonburkolatú rakodóterület is, ahonnan két éve még jelentős mennyiségű cukorrépát szállítottak innen vasúton. Ennek a tevékenységnek szomorú mementója a cukorrépa mintavevő gép a földig rombolt mérlegházzal a felvételi épülettől nem messze. Az állomás és környéke tiszta, rendezett, s a gyomirtó vonat látogatásának nyomai is felfedezhetők.
(szöveg: Sándor Antal, 2009 augusztus)

Források:


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Homokszentlőrinc 1997. június 23-ig, ekkor kapta vissza mai nevét [1] [2]
- Nagyállás Az 1886-os menetrendben ezen a néven szerepel

Szelvénykő 635




Képtár - Bösztör

A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A felvételi épület utcafrontja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A váróteremből kilépve ez a látvány tárul a szemünk elé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a peronról a kezdőpont felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a peronról a végpont felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A volt jegypénztár ablaka.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Biztosítóberendezési épület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A WC épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A rakodóterület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Cukorrépa mintavevő berendezés. Mellette a volt mérlegház nyomai.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Tüzelőtároló.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Kapcsolókert.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A vízműtelep kapuja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Gazdasági épületek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Útátjáró a kezdőponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a kezdőponti útátjáróból a nyílt vonal felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a kezdőponti útátjáróból az állomás felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Kezdőponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Útátjáró a végponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a végponti útátjáróból a nyílt vonal felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Pillantás a végponti útátjáróból az állomás felé. A tábla alatt a felirat: KIVÉVE MÁV GÉPJÁRMűVEK. Behajtani tilos, de hová?
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Végponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Még egy kép a pusztáról. A felvételi épület utcafrontja előtt állva ezt látjuk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
A felvételi épület alatt pince található.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.
Egy képen szinte az összes épület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.26.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2011.02.27.
2014-ben már nem volt lakott az emelet.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2014.07.01.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


mohai_unoka
e-mail: szeleczkypancsi.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 32007
2019.01.25. 15:45.39
Bösztör, régen Homokszentlőrinc a gróf Vigyázó Sándor féle tízezer holdas bírtok állomása volt. Itt rakodták fel a terményeket. A fia, gróf Vigyázó Ferenc, apja végrendeletét tiszteletben tartva, 1928-ban a teljes vagyont a Magyar Tudományos Akadémiára hagyta, amely így anyagilag is önállósodni tudott. Közigazgatásilag Szalkszentmártonhoz tartozott akkoriban, ahol Petőfi apja kocsma és mészárszék bérlő volt.
Az állomás mellett mélyfuratú artézi kút vize állandóan folyt, egy tó képződött. Hatalmasra nőtt kecskebékák laktak benne. Ezeket fogták ki eladásra az emberek.
Rakk Kálmán 1940. 04.01. itt kezdte vasutas életét. Gyakornok, segédtiszti segéddíjas, 60 pengő havi fizetéssel. A 7. hónaptól már önálló forgalmi szolgálattevő, miután letette a szakvizsgákat 6 hónap alatt. Ez nagy teljesítmény volt. Az üres forgalmista lakást bérelte 15 pengőért. Tarnai állomásfőnök engedélyével a grófi váróteremből vittek fel pár bútort. Napi egy pengő a bőséges élelem, melyet Szabadszállásról küldött Sallai váltókezelő felesége. A Bösztöri csárdában 11 fillér volt egy kiló bor. A gazdák az edényt egy nagy mázsára felrakták, lemázsálták, majd megtöltötték borral, ismét lemázsálták. Azon a vidéken a bort kilóra mérték.
Végigszolgálta a halasi vonalat. Egy ízben Állampusztáról megszökött egy rab. mindenáron meg akarta borotválni a fiatal forgalmistát, mert a pénztár bevételét meg akarta szerezni. Szerencsére az asztalfiókban volt egy szolgálati fegyver, azzal, meg a forgalmi irodába betérő bakter segítségével sikerült megfékezni, és átadták a hatóságnak.
50 évvel később, 1990-ben, visszatért az említett állomásokra, hogy megmutassa családjának, hol kezdte vasutas életét. Homokszentlőrincen a forgalmi irodában még megvolt az a berendezés, a hatalmas asztal, amin ő szolgált. Lelkesen mutogatta, idézte az emlékeket, vasutas társait, Császár Ernőt, Varga Lászlót is emlegetve. Sajnos a Jugoszlávia elleni embargó miatt, a szabadkai vonal forgalma úgyszólván megszűnt. Nem volt átmenő fogalom, az állomások üresek, végig álltak az üres vagonok. Ez elkeserítette.

csupaszabo
e-mail: csupaszabo.kukac.gmail.hu
elfogadott hozzászólás 31344
2018.01.25. 17:43.52
Bösztör erősen pusztul. Már csak a galambok lakják az emeleti részt, fejlődésként egy mobil WC van az állomásépület mellé lerakva. Hogy mikor ürítik, nem tudom, párom amikor ott szolgált, nyáron inkább a messzebb levő űrgödrös árnyékszékre járt, mert elviselhetetlen volt a bűz. Kár ezért az állomásért is. Több nagy létszámú rendezvény van nyáron, érdemes lenne kicsit jobban odafigyelni rá.

Jakus József
e-mail: jakusjózsef.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 24722
2012.08.18. 18:52.55
Tisztelt Endre! A kisvasúttal kapcsolatba küldött tájékoztatást nagyon szépen köszönöm. Kár,hogy feledésbe merült! Sok családnak tette lehetővé főleg télen a tanyavilágból az utazást.

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24721
2012.08.18. 17:27.05
A kisvasut.hu adatai szerint Kincsepusztára és Milkópusztára vezetett innen 760 milliméteres gazdasági vasút:
http://www.kisvasut.hu/vasutlista/view_vasut.php?kat=5115

Jakus József
e-mail: jakusjózsef.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 24718
2012.08.18. 15:54.21
A hozászolásokat olvasva nem találok említést az állomás Szabadszállási oldalán még az 50-es évek végén a 60-as évek elején működő a menetrendhez igazodó keskeny sin pályán közlekedő ló vontatású egy szekérre hasonlító valamire.Az időtájt a hétvégi hazautazásaim során mindig megcsodáltam,hogy mennyien utaztak vele.Viszont soha nem tudtam meg ,hogy hova ment és ki üzemeltette.Reménykedem,hogy van valaki aki ismerte ,illetve utazott vele.

mesi
e-mail: molnaroszkar.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20351
2011.02.13. 17:57.50
Van egy 1931-es téli menetrendem amelyben az állomás Homokszentlőrinc néven szerepel.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 12577
2009.07.26. 21:58.17
Az állomást a szolgálati telefonkönyvben is Homokszentlőrinc néven említik. Egy 1998.03.06-ai keltezésű táviratot még ezen a néven, egy 1999.07.23-ait pedig már Bösztör néven címeztek és kézbesítettek.

Lionskull
e-mail: lionskull.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 8233
2008.12.07. 17:16.29
Azért állt meg, mert az 1950-60-as években még jelentős lakossága volt, még alsó tagozatos iskola is működött itt. Ja és nem átnevezésről hanem visszanevezésről kell hogy beszéljünk, a Homokszentlőrinc elnevezés soha nem volt használatban, a kunszentmiklósiak és az itt lakók is Bösztör, Bösztörpuszta néven emlegették a helyet.

dj pepe junior
e-mail: www.turupeter.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 7672
2008.10.31. 15:57.27
ezt nem értem hogy miért áll meg a vonat a tanyák között?

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Bőszénfa

Bősárkány

Botovo

Bota Sat

Botykapeterd