Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




Minden jog fenntartva.
© 2005-2018.
Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció
Vissza
Hozzászólások listája

A hozzászólások időben csökkenő sorrendben olvashatók egymás alatt, vagyis a legfelső a legfrissebb. Hozzászólást küldeni egy állomáshoz az állomás saját oldalán is lehet.
A hozzászólás mellett lehetősége van mindenkinek saját képét feltölteni az állomáshoz. Várjuk mindenkitől szeretettel saját készítésű képeit!


   [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] ...   Utolsó Következő

Káptalanfüred    korpi41, tegnapelőtt 10:26.02 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az átépítés előtti állapot 1959-es légifelvételen:
http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/93715?r=1&c=2004267.8408935:5943582.919361999:12

Az átépítés utáni állapot, még üzemelő veszprémi vonallal 1966-ból:
http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/95436?r=1&c=2004267.8408935:5943582.919361999:12

 
Feketevölgy    bodgab, 2018.05.17 14:02.30 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A megállóhely neve 2017-től "Feketevölgy megállóhely"-re változott, megkülönböztetendő a tőle kb. 200 méterre a vonal végpontjaként létesült "Feketevölgy állomástól".
 
Vértesboglár    Kempelen, 2018.05.17 12:23.26 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Gaál István: Naponta két vonat című 1976 készült tv filmjében látható az állomásépület a Vértesacsa felöli oldalon az őrházzal.
 
Biatorbágy    Marciusi_Dusan, 2018.05.14 13:36.08 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1977. április 16-án adták át az egyik vágányt. Ekkor a tehervonatok és a Biatorbágyon áthaladó vonatok kerültek át az új nyomvonalra.
1977. április 23 óta haladnak a mai nyomvonalon a személyvonatok is.
 
Káptalanfüred    38-as őr, 2018.05.10 10:50.05 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A megállóhely adatlapján így írják:

"Itt ágazott ki a veszprémi vasútvonal, 1909-től 1969.12.31.-éig.
Megállóhelyként 1936 óta funkcionál.
1967-ben a szolgálati helyet átépítették, szigetperon, (északi oldalán a veszprémi vonallal), új felvételi épület létesült, és a kiágazás biztosítására korszerű Integra Domino 55 berendezést telepítettek."
 
Székesfehérvár    cd196, 2018.05.08 14:24.23 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Bár a komáromi vonal kezdőpontja is, de nem az épületnél kezdődik annak a szelvényezése.
http://mosz.co.hu/news/1410/Kozlekedesi_Hatarozmanyok-BUDAPEST-2008.pdf
A bejárat Moha felől 0+31 volt (2008-ban), 160. o.
Lehet, ez DV-s szokás – az MNYV meg a hévek pedig épülettől (esetleg a MÁV megvariálta).
Megfontolandó a többi DV-s szelvényezés felülvizsgálata.

A jelző jele is külön érdekes: Av Moha felől.

Érdemes lenne a (térben és időben) teljes hálózat szelvényezéstörténetét összeszedni, pl. John Howardnak vannak jó hozzászólásai az Indexen, vele kellene leülni. Anyagilag támogatom a dolgot.

A másik két 0 kezdőpont stimmelhet.

A jelzők jele a fenti KH-ból:
A Lovasberény felől
B, C Buda felől (így mondták a szégyenteljesen eltűnt toronyban, a hívójele is B)
D Börgönd

Av Moha
Bv Sárszentmihály
Cv, Dv Szabadbattyán

Ennek simán még a VES érkezésével lehet alapja, passz. Máshol volt vagy van ilyen?

Régebbi rajz: http://web.archive.org/web/20180421134448if_/http://allomasok.uw.hu/
 
Káptalanfüred    cd196, 2018.05.08 13:30.42 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Érdekes, hogy Börgöndről Tapolcára épült a vonal (jutasi szárnnyal), de Szabadbattyánban újrakezdődik a szelvényezés.

Ha a terv 1964-ben létesíti a szigetperont, akkor azt azt jelenti, hogy kb. négy évre kötötték építették át a szárnyvonalat? Addig nyíltvonali elág. volt Káptalanfüred táján? És utána? Párhuzamos egyvágány?
 
Alsóörs    cd196, 2018.05.08 13:29.27 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Érdekes, hogy Börgöndről Tapolcára épült a vonal (jutasi szárnnyal), de Szabadbattyánban újrakezdődik a szelvényezés.

Ha a rajz 1910–1968-ig ábrázolta a vonalat, akkor azt azt jelenti, hogy kb. négy évre kötötték be a szárnyvonalat? Addig nyíltvonali elág. volt Káptalanfüred táján? Vagy sosem kötötték be?

http://web.archive.org/save/_embed/http://allomasok.uw.hu/data/media/14/Alsoors.gif
 
Vinár    Varga Tibor, 2018.05.08 08:25.09 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Szép emlékeim fűződnek e kis állomáshoz! 1963 tavaszán itt kezdtem a MÁV kötelékében,mint forg.szolg.tevő! Ebben az időben a vonalon a személyforgalom mellett jelentős volt tehervonat forgalom is.Jó volt a csapat,jó szívvel gondolok vissza arra a majdnem 1 évre!!
 
Hajdúböszörmény    bzmot383, 2018.05.05 19:45.05 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Nem rossz ez sem, de valóban az előzőnek nagyobb hangulata volt
(Zárójelben: csak külső felújítás volt)
 
Munkács    paca, 2018.05.04 17:33.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
http://railway.lviv.ua/scripts/rozklad_2018-v2/train.php?train=307
 
Munkács    paca, 2018.05.04 17:30.30 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Egy Lemberg-Csap személyvonat menetrendjének példáján láthatóak a vonalon érintett szolgálat helyek nevei ukránul, vagy legalábbis olyan formában, ahogyan a Lembergi Vasút használja hivatalosan. Ez többnyire, de nem szükségszerűen az ukrán forma. Jelen esetben hiába volt 2017-ig Мукачеве a nyelvileg helyes településnév, hivatalos használatban mindig is maradt Мукачево. Azóta a település neve is erre változott.
 
Biatorbágy    Gotha, 2018.05.04 09:10.55 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Üdv, azt lehet tudni meddig használták a régit és mikortól üzemel az új épület? Erről nem találtam infót. Köszönöm
 
Homoródvölgy    Capras Dávid, 2018.05.03 18:41.10 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1946, 1947, 1948-ban még Homoródvölgy érkező és induló közé teszi a régi nyomvonalat, sajnos kilométeradatok nélkül.
1952-ben és 1954-ben a menetrend már Şercaia érkező és induló közé töri be a régit az újba a menetrendi mezőben.
 
Sárkány    Capras Dávid, 2018.05.03 18:40.44 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Az állomás az új nyomvonallal jött létre. 1946, 1947, 1948-ban még Homoródvölgy érkező és induló közé teszi a régi nyomvonalat, sajnos kilométeradatok nélkül. 1952-ben és 1954-ben a menetrend már Şercaia érkező és induló közé töri be a régit az újba a menetrendi mezőben.
 
Újsinka    Capras Dávid, 2018.05.03 18:35.03 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1944-ben és 1943-ban még csak a régi nyomvonal szerepel a menetrendkönyvben, az új nem.
1946-ban jelenik meg az új nyomvonal is: kettő pár a régi nyomvonalon, egy az újon plusz egy gyors. 1947-ben még kettő vonatpár jár a régi és kettő az új nyomvonalon plussz egy gyorsvonatpár.
1948-ban már nem jár személyvonat Homoródvölgy és Újsinka között a menetrend szerint, de marad a kettő pár Újsinka és Sárkány között. 1952-ben és 1954-ben már csak egy pár: vegyesvonat jár (az új nyomvonalon négy pár plusz a gyors).
1962-ben a régi nyomvonal nem szerepel a hivatalos menetrendkönyvben.
 
Sărata Colun    cd196, 2018.05.03 18:00.44 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1939. és 1941. májusi menetrendben szerepel ezen a néven megállóhely – 1934. júniusiban, 1929. szept. Hermesben, 1926-osban nem.
 
Scoreiu    cd196, 2018.05.03 17:57.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
1926-os májusi menetrendben már szerepel egy Scorei (h).
 
Hűvösvölgy    Capras Dávid, 2018.05.03 14:42.52 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Alagútőrhelyek is voltak:
http://web.archive.org/web/20080725121140/http://www.gyermekvasut.com/orhelyek.html
Idézem:
AZ EGYKORI
ALAGÚTŐRHELYEK
Kezdőpont felőli alagútőrhely
Kezdőpont
felőli
alagútőrhely

A Gyermekvasút alagútjának bejáratainál egykor alagútőrök teljesítettek szolgálatot.

A Hárs-hegy és Hűvösvölgy állomások között található, 198 méter hosszú, patkó alakú alagút a vasútvonal egyik legérdekesebb pontja. Két bejáratánál 1950, azaz a vasútvonal Szépjuhászné és Hűvösvölgy állomások közötti szakaszának átadásától kezdődően alagútőrök teljesített szolgálatot.

Az alagút bejáratai előtt, a mindkét helyen ívben fekvő pálya külső oldalán egy-egy kis épületet létesítettek. Ezekben alakították ki az alagútőri szolgálati helyiségeket.
Kezdőpont felőli alagútőrhely
Kezdőpont
felőli
alagútőrhely

Az alagútőri szolgálati helyeken a pályafenntartási szakszolgálathoz tartozó felnőtt vasutas dolgozók minden nap végeztek szolgálatot. Úttörővasutas pajtásokat is rendszeresen vezényeltek alagútőri szolgálati beosztásba. Elsődleges feladatuk annak megakadályozása volt, hogy az erdőben kirándulók az alagútba gyalogosan bemenjenek. Ezen kívül kötelesek voltak megfigyelni a közlekedő vonatokat.

Az 1960-as évek elején a legtöbb alagút és híd őrzését a nagyvasúton is megszűntették. A kiemelten fontos létesítmények őrzését a nagyvasúton a vasúti pályafenntartási szakszolgálattól katonai erők átvették át.
Kezdőpont felőli alagútőrhely helye
Kezdőpont
felőli
alagútőrhely
helye

Így 1961-ben az egykori Úttörővasút alagútjánál működő alagútőri szolgálatot is felszámolták. Az alagútőri szolgálati helyiségeket más célra hasznosítani nem lehetett, azokat elbontották.
 
Hűvösvölgy    Capras Dávid, 2018.05.03 14:42.24 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Eredetileg Nagyrét szomszédságában lett volna egy megállóhely, itt két lejttörés van az amúgy nemigen változó lejtviszonyokban. Látszik ezen a képen is: http://www.turistamagazin.hu/UserFiles/j/jan-4_041-3kk(1).jpg innen:
http://www.turistamagazin.hu/a-budapesti-gyermekvasut.html

Végül Hűvösvölgy felől épült ki megközelítés, mindenféle építményekkel tarkítva.

Idézek innen: http://web.archive.org/web/20080929090221/http://www.gyermekvasut.com:80/nagyretmh.html
AZ EGYKOR TERVEZETT
NAGYRÉT MEGÁLLÓHELY
Az egykor tervezett megállóhely helye
Az egykor
tervezett
megállóhely
helye

A Gyermekvasút vonalának tervezésekor a hűvösvölgyi Nagyrét közelében is terveztek megállóhelyet létesíteni.

Nagyrét megállóhely Hárs-hegy és Hűvösvölgy állomások között, azon a ponton került volna kialakításra, ahol a Nagy-Hárs-hegyről a Nagyrétre vezető erdei sétaút keresztezi a Gyermekvasút vonalát.

A megállóhely a vasútvonal 100. szelvényében, az alagút Hűvösvölgy állomás felőli bejáratának közelében került volna kialakítása.

Az ebben az állomásközben szinte folyamatosan meredeken emelkedő pályában ezen a rövid, alig 62 méter hosszú egyenes részen egy 15‰ meredekségű szakaszt – köznapi nevén: pihenőt – alakítottak ki. Nagyrét megállóhely megnyitására az előre látható vontatási nehézségek miatt nem került sor, hiszen a rövid szakaszt ismét meredeken emelkedő, íves szakasz követi.
Az egykor tervezett megállóhely helye
Az egykor
tervezett
megállóhely
helye

A tervezés idején a Gyermekvasút vonalán összesen hét állomást és négy táblás megállóhelyet kívántak létesíteni. A hét állomás a terveknek megfelelően megépült, kisebb változtatásokkal ma is üzemelnek.

A János-hegy és Szépjuhászné állomások között tervezett megállóhely létesítéséről már a tervezés egyik korai fázisában lemondtak. Ez nem lett volna azonos a 2004-ben János-hegy és Szépjuhászné állomások között létesített Vadaspark megállóhellyel.

A Szépjuhászné és Hárs-hegy állomások között megnyitott Kis-Hárs-hegy megállóhelyet az átadásától számított egy éven belül meg kellett szüntetni a jelentkező vontatási problémák miatt.

Normafa megállóhely átadásától 1973-ig üzemelt eredeti helyén, majd áthelyezték jelenlegi helyére.

A hűvösvölgyi Nagyrét Hűvösvölgy állomásról rövid erdei sétával megközelíthető. Az egykor tervezett Nagyrét megállóhely megnyitásától való visszalépés tehát nem okozott nehézséget az oda kirándulóknak.


 
Kis-Hárs-hegy    cd196, 2018.05.03 14:21.28 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
AZ EGYKORI
KIS-HÁRS-HEGY MEGÁLLÓHELY
Az egykori Kis-Hárs-hegy megállóhely
Az egykori
Kis-Hárs-hegy
megállóhely

A Gyermekvasút teljes vonalának átadása után rövid ideig üzemelt egy megállóhely a mai Szépjuhászné és Hárs-hegy állomások között.

A Kis-Hárs-hegy megállóhely a 77 számú szelvényben, azon a ponton létesült, ahol a Kis-Hárs-hegyen át a Nagy-Hárs-hegyre vezető erdei sétaút keresztezi a vasútvonalat. Akkoriban a közelben ma található kis-hárs-hegyi kilátó és a Nagy-Hárs-hegy tetején emelkedő Kaán Károly-kilátó még nem létezett.

A megállóhelyet az egykori Úttörővasút befejező szakaszának átadásakor, 1950. augusztus 20-án helyezték üzembe. Normafa megállóhelyhez hasonlóan itt is csak táblás megállóhelyet létesítettek: a feltöltött peronon kívül utasforgalmi létesítmények nem voltak, szolgálatot nem végeztek.
Az egykori Kis-Hárs-hegy megállóhely
Az egykori
Kis-Hárs-hegy
megállóhely

A Széchenyi-hegy felé közlekedő vonatoknak megállás után egy jelentős emelkedőn, egy viszonylag kis sugarú ívben kellett elindulniuk. Ez a két tényező együttesen különösen igénybe vette az akkoriban az Úttörővasúton használt vontatójárműveket. Elmondható továbbá, hogy Kis-Hárs-hegy megállóhely utasforgalma elmaradt az előre tervezettől.

1951-ben, az első néhány hónap tapasztalatai alapján Kis-Hárs-hegy megállóhely megszüntetése mellett döntöttek. A megállóhelyet tehát kevesebb, mint egy évvel megnyitása után bezárni kényszerültek.

A csak rövid ideig üzemelő Kis-Hárs-hegy megállóhely peronjának nyomai mai is megtalálhatók a 77 számú szelvénykővel átellenes oldalon, a pálya külső oldalán. A megállóhely újbóli megnyitása – a már ismertetett kedvezőtlen pályaviszonyok, valamint Szépjuhászné és Hárs-hegy állomások közelsége miatt – nem vetődött fel.
Budapest látképe a panoráma ívből
Budapest
látképe
a panoráma
ívből

Az egykori Kis-Hárs-hegy megállóhely utáni ívben található a Gyermekvasút vonalának egyik legérdekesebb pontja, az úgynevezett panoráma ív. A kedvező terepviszonyoknak köszönhetően ezen a rövid szakaszon a vonatban utazók elé tárul Budapest panorámája. Tiszta időben Buda északi és középső része, valamint szinte az egész pesti oldal áttekinthető.

Az idézet forrása: http://web.archive.org/web/20060324162235/http://www.gyermekvasut.com/kisharshegy.html
 
Normafa    cd196, 2018.05.03 14:17.56 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Itt azt írja: „Normafa megálló. 12+00”, bár Hárshegy szelvényszáma éppenséggel teljesen fals: www.sinekvilaga.hu/documents/140506_Sinek%20Vilaga_2014_2_web.pdf

De aztán megtaláltam ezeket a képeket!
http://web.archive.org/web/20060620161524/http://gyermekvasut.com:80/kepek/012-344.jpg
http://web.archive.org/web/20060620161329/http://gyermekvasut.com:80/kepek/012-343.jpg

Innen: http://web.archive.org/web/20060303090740/http://www.gyermekvasut.com:80/reginormafa.html
Be is másolom a teljes szöveget, mert sajnos az internet egy folyamatosan lángoló könyvtár:
RÉGI NORMAFA MEGÁLLÓHELY
Régi Normafa megállóhely
Régi
Normafa
megállóhely

A jelenlegi Normafa megállóhely 1973 nyara óta üzemel. A régi Normafa megállóhely körülbelül 500 méterrel a mai Csillebérc állomáshoz közelebb működött.

A Gyermekvasút első szakaszának megnyitásától – azaz 1948. augusztus 1-től – a megállóhely a Távcső utcai vasúti átjáró közvetlen közelében volt. A mai Normafa megállóhelyhez hasonlóan táblás megállóhelyként alakították ki, tehát vasúti szolgálatot nem végeztek.

1950 augusztusában, a Gyermekvasút vonala befejező részének átadásakor nyitották meg az egykori Úttörővasút másik, Kis-Hárs-hegy nevű megállóhelyet. Ezt azonban – tekintettel a jelentkező vontatási nehézségekre és csekély utasforgalomra – 1951-ben megszűntették.

A régi Normafa megállóhely peronját az itt található ív külső részére, Széchenyi-hegy állomás felől tekintve a pálya jobb oldalára építették. A peronon fából készült, díszes névtáblát és padokat helyeztek el.
Régi Normafa megállóhely helye
Régi
Normafa
megállóhely
helye

A Normafa lejtő innen egy rövid sétával elérhető volt. Ez a kedvelt kirándulóhely kezdetben csak a kisvasúton volt tömegközlekedési eszközzel megközelíthető. 1957 szeptemberében nyitották meg a Fogaskerekű Vasút mai Sváb-hegy állomása és Csillebérc között közlekedő 90-es jelzésű autóbusz járatot. A megállóhely ekkor kezdte elveszíteni jelentősségét.

A megállóhelyet 1973-ban, a Normafa és környéke fejlesztésének kapcsán helyezték át jelenlegi helyére. Az új megállóhelyet a Kázmér úti vasúti átjáróhoz, az Eötvös úttal párhuzamosan, az akkor átadott Olimpia Szálló közvetlen közelében alakították ki. Az új megállóhely 1973. június 3. vasárnap üzemkezdet óta üzemel.

Megszűntetése után az egykori Normafa megállóhelyet elbontották. Ma már szinte semmi nem emlékeztet arra, hogy ezen a helyen valamikor vasúti megállóhely üzemelt.

A környék azóta folyamatosan változik. Az egykor itt található néhány kisebb hétvégi házat elbontották, helyükön külvárosi jellegű negyed jött létre.
 
Hárshegy    cd196, 2018.05.03 13:58.18 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
A szolgálati menetrendben (2. Követési rend és távolságok) 87-es szelvény van: http://docplayer.hu/24117121-Szolgalati-menetrendkonyv.html
 
Normafa    cd196, 2018.05.03 13:55.26 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
„1948 augusztusától, azaz a Gyermekvasút elso szakaszának megnyitásától 1973 júniusáig Normafa megállóhely a mostanitól eltéro helyen üzemelt.”
http://www.gyermekvasut.hu/allomasok/normafamh/

http://retronom.hu/node/7980

https://goo.gl/images/vSWqUZ

http://mapio.net/pic/p-87141023/

Rémlik gyermekkoromból egy színes kép, képeslapon vagy kiadványban, amin a régi Normafánál látható egy vonat, meg hozzá a hoppá-élmény.

Az útátjáróhoz kapcsolódott a megállóhely, a pálya északi oldalán volt. Hevenyészetten jelölve:
http://wikimapia.org/#lang=hu&lat=47.499942&lon=18.966372&z=18&m=b&show=/15393833/hu/r%C3%A9gi-Normafa-meg%C3%A1ll%C3%B3hely&search=Budapest

Emlékeim szerint a 12-es szelvényben.

http://mosz.co.hu/news/1410/Kozlekedesi_Hatarozmanyok-BUDAPEST-2008.pdf
http://docplayer.hu/24117121-Szolgalati-menetrendkonyv.html
 
Murony    cd196, 2018.05.03 13:13.34 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Vajon a hév vonala az első váltótól van szelvényezve (egy frissebb biztber-terven így láttam), vagy a felvételi épülettől volt?
 
Szépjuhászné    Capras Dávid, 2018.05.03 12:44.43 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Ott van a védőjelző alapja, mindkét irányban általános fékútra a váltótól, milyen érdekes. :) Már többször megette a részletes hozzászólásomat, így legyen elég ennyi. A vonatból is látszik, de kigyalogoltam mindkettőhöz, ellentétben a fotelből fikázókkal. :)
 
Dudince    Capras Dávid, 2018.05.03 11:08.51 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Már létezik 1941-ben megállóhely, érdekes, hogy a térkép nem ábrázolja.
https://www.vlaky.net/upload/trate/trate/prilohy/000997-GVD-1941-leto.pdf https://www.vlaky.net/servis/trat.asp?id=35

http://mapire.eu/en/synchron/surveys/?left-layers=osm%2C112&right-layers=osm%2C69&bbox=2100612.084854593%2C6131451.196320221%2C2105093.205637811%2C6137040.654013574
Érdekesség, hogy a környéken a mostani krajhatár az I. bécsi-belvederei államhatárral egyezik meg egy hosszabb szakaszon.

Jól megnőtt Gyűgy település, Mere/Merovce falut is megette.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Mere

 
Egeg-Szalatnya    cd196, 2018.05.03 11:06.33 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Határállomás volt:
https://www.vlaky.net/upload/trate/trate/prilohy/000997-GVD-1941-leto.pdf https://www.vlaky.net/servis/trat.asp?id=35
 
Podzámčok    Capras Dávid, 2018.05.03 10:58.53 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
http://iho.hu/img/171023_vot_podzamcok/ZSR-850.jpg
Forrás: http://iho.hu/hir/ujraindul-a-vasuti-szemelyforgalom-zolyom-es-ipolysag-kozott-180430
ŽSR 850, 1997-ben (fotó: Zöldi Péter)

Podzámčok megállót a ČSD építette. Magyar lakos alig volt, a terület sem tért vissza 1938-ban, az elvi lehetőség ma sem lenne meg magyar nevet bevezetni a szolgálati helynek.
 
Egeg-Szalatnya    Capras Dávid, 2018.05.03 10:58.15 (elfogadott hozzászólás)   Válasz írása
Egeg-Szalatnya volt az I. bécsi-belvederei államhatár előtti utolsó szolgálati hely: http://mapire.eu/en/map/hungary1941/?layers=osm%2C111&bbox=2097373.658500232%2C6121886.86599352%2C2133375.4988225494%2C6144588.663394218

Érdekesség, hogy a környéken a mostani krajhatár az I. bécsi-belvederei államhatárral egyezik meg egy hosszabb szakaszon.
 
   [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] ...   Utolsó Következő