Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


15 Sopron-Szombathely

Sopron (504, 508, 8)
Sopron-Rendező
Sopron-Marhapályaudvar
Harka (508)
Kópháza
Nagycenk
Pereszteg
Vejke
Sopronkövesd
Lövő
Nemeskér-Egyházasfalu
Újkér
Tormásliget
Bük (914)
Gór
Acsád
Salköveskút-Vassurány
Szombathely (16, 17, 18, 20, 21, 918, 921)






Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Acsád

állomás (GySEV) (GySEV)
15 Sopron-Szombathely

2012.05.27.
Fotó: Faltusz Csaba [fcs]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.308357° E16.734674° | N47° 18' 30.08" E16° 44' 4.82"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A Déli Vasút III.o felvételi épületének egy komolyabb átalakításokat megúszott példánya, mely 1865-ből maradt ránk. A teljességhez a nyers téglaburkolat hiányzik, amely fontos jellemzője a Déli Vasút épületeinek. Szerencsére a nyílászárók fölötti téglaboltövet szépen kihangsúlyozták. A felvételi épület mellett áll a bakterház kis podeszten, hogy jobban rálásson a bakter a pályára. Az épület oromfalán látszik, hogy valaha ez is nyers téglaburkolattal volt ellátva, mára azonban "összeöltözött" a felvételi épülettel. Az épületet még hitelesebbé teszi a benne lévő mechanikus Siemens biztosítóberendezés, bár még az is nagyon fiatal a bakterház korához képest. (tm)

Szelvénykő 834
Megnyitás dátuma 1865.09.20.
KÖFI-állomás KÖFI-központ:Bük




Régi képek - Acsád

A Déli Vasút III. osztályú állomásépületének szép példája Acsád. Az épület 1865-ben épült. A kép 1959-ben készült. (Forrás: dr Kubinszky Mihály: Régi magyar vasútállomások, Corvina 1983.)
 
A 424.140 pályaszámú gőzös személyvonatával Acsád állomáson.
Forrás: http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4496388
Fotó: Rolf Ebberg
  Dátum: 1979.10.28.

Acsád állomás felvételi épülete látható fénykorában még a Déli Vasút állomásaként a képeslapon
  http://axioart.com/index.php?op=live_item&id=608946
Feltöltötte: Kebelei György

Részlet az 1975 -ben készült Sztrogoff Mihály című filmből.A kép jobb oldalán látható az 1970 - es évek elején elbontott áruforgalmi raktár alsó része.Forrás : Sztrogoff Mihály (1975) Rendező: Jean-Pierre Decourt
  Dátum: 1975.



Képtár - Acsád

Acsád állomás eredeti vágányhálózata. Forrás:Lovas Gyula 125 éves a Sopron-kanizsai vasútvonal, 1865-1990.
Fotó: Kebelei György
Az egykori büki oldali kijárati jelzők.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az egykori Szombathely felőli bejárati jelző.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az egykori Bük felőli előjelző szürkületben.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az egykori Bük felőli bejárati jelző szürkületben.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az egykori szombathelyi oldali kijárati jelzők.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az egykori Szombathely felőli előjelző.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.15.
Az állomás egykori Déli Vasúti jegypénztár ablaka.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
A váltókezelői helyiségben lévő Siemens-Halske rendszerű vonóvezetékes biztosítóberendezés.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás Siemens-Halske rendszerű, kallantyús rendelkező készüléke. A berendezés, 2006 év végéig üzemelt.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás 2006 végéig működött irodai rendelkező készüléke.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás használati tárgyai.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás használati tárgyai.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás használati tárgyai.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állítóközpont épülete.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás régi fénysorompó visszajelentő,és kezelőkészüléke.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az egykori kis váróterem.(A Déli Vasútnál I.-II.osztályú váróterem volt.)Ma már az állomás egyetlen váróterme.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Mikor még megvoltak a padok az épület előtt.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.18.
Az állomás szombathelyi oldalán álló 48-as őrház eredetileg segédtiszti lakóépületnek épült a vasútvonal létesítésekor. Ma a lakásokhoz tartozó kertekkel együtt üdülőház jellegű otthont adnak a bennük lakó vasutasoknak.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.23.
A szombathelyi oldali váltókörzet.Megfigyelhetők az azóta megszüntetett váltójelzők.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2005.09.23.
Ezen a 2006 végén készült képen már egymás mellett láthatók az alak- és fényjelzők, sajnos az előbbiek rovására.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2006.10.12.
A régi alakjelzők bontása az állomás szombathelyi oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2006.10.12.
Az épület közelebbről nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.09.26.
Érdekes, hogy itt megmaradt a régi névtábla és nem cserélték ki valamilyen stílustalan feliratra.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.09.26.
Kilátás az állomás büki oldalára.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.09.26.
Acsád felvételi épülete
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.09.26.
A szombathelyi oldal kijárati jelzői.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.09.26.
A hajdani állítóközpont épülete,a felvételi épület mellett.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.10.06.
Az állomási útátjáró Vasszilvágy község felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Acsád állomás 2008. őszén felújított felvételi épülete.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Az állomási útátjáró Acsád község felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A felvételi épülethez vezető út.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A vonal négy típusépülete közül ez az épület őrzött meg a legtöbbet az eredeti stílusából. Remélhetően sokáig megtartja a szépségét.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A felújításnál a GysEV színvilága érvényesült, de szerencsére a sárga szín nem olyan harsány árnyalatú, mint a többi felújított épületnél.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A nyílászárók fölötti boltív és a körablak kerete világoszöld színt kapott.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Sajnos még a MÁV által 1988-ban történt felújítás után a Déli Vasútra jellemző ablaktáblákat már nem kapta vissza az épület.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Oldalnézet. Láthatók az egykori nagy váróterem befalazott ablakai.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A felújított épület utcafront felőli képe.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Az állomás büki oldalán található, az állomás felől nézve jobb oldalon a 47-es, illetve bal oldalon a 47/a őrház. Nagyon ritka, hogy két, szinte egyforma őrház egymással szemközt áll.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A 47-es őrház.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
A 47/a őrház.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Az egykori petőházi cukorgyár réparakodója az állomás területén a gyár bezárásával üressé vált, pedig két éve a korszerű biztosító berendezés üzembe helyezésekor még kijárati jelzőt is kapott a rakodóvágány.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Ahogy az eredeti épületegyüttest már nem láthatjuk többé.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Ahogy az eredeti épületegyüttest már nem láthatjuk többé.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Ahogy az eredeti épületegyüttest már nem láthatjuk többé.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Ahogy az eredeti épületegyüttest már nem láthatjuk többé.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.11.06.
Az állomás acsádi oldali útátjárója Csepreg irányából.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2008.12.05.
Az egykori Déli Vasút váltóállító épülete az elbontása előtt pár nappal.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.03.29.
Az egykori Déli Vasút váltóállító épülete az elbontása előtt pár nappal.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.03.29.
Az egykori Déli Vasút váltóállító épülete az elbontása előtt pár nappal.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.03.29.
Az egykori Déli Vasút váltóállító épülete az elbontása előtt pár nappal.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.03.29.
Az új peron felvételi épület felőli vége.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
Nézet Szombathely állomás felé.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
A szigetperon vége,a büki oldali kijárati jelzőkkel.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
A felvételi épület magányosan,az állítóközpont nélkül.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
A felvételi épület az új I.sz. vágánnyal Bük felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
Az egykori állítóközpont helyén,az utcafront felől gyalogjárda,és kerékpártároló létesült.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.07.28.
Végponti kijárati jelzők és váltók.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A kapcsolókert ennél egyszerűbb már nem is lehetne.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A váróterem belülről.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A felvételi épült a vágányok felől nézve. A padok már nincsenek meg, de az épület így felújítva még sokáig fog szolgálni.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
Pillantás a peronról Sopron felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A 47/a számú őrház az állomás végponti útátjárója mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A másik irányból nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.
A kezdőponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2010.08.10.

Fotó: Faltusz Csaba
Dátum: 2012.05.27.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


elefant
e-mail: elefant0120.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25951
2013.02.22. 15:19.00
Az 1975-ben,az állomáson forgatott Sztrogoff filmben látható a 70.es évek elején elbontott áruraktár alsó része.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25949
2013.02.22. 13:54.47
Nagyon szívesen !

Pocok
e-mail: kacsa2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25948
2013.02.22. 12:31.17
Köszönöm szépen, ez fontos adalék, visszajavítottam a szöveget.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25947
2013.02.22. 11:04.45
A Déli Vasút valóban három nagyságrendbe sorolta a felvételi épületeit.Ahogy a mellékelt rajzokon látható.Volt a tiszta I.,II.,és,III. osztály.És épültek még úgynevezett módosított terv alapján épült épületek is.A két ablakos oldalszárny kivétel nélkül ezeknél az épületeknél mutatkozik.Ilyenek a Sopron-Szombathely,és a Szombathely.Nagykanizsa vonalon nem épültek.Ezen a vonalon egyedül Bük állomás kezdőponti szárnyát toldották meg,így lett a III.osztályú felvételi épületből módosított II.osztályú épület.Tiszta II.osztályú épület még:Nagycenk,Püspökmolnári,a régi Zalaszentiváni,és Mór állomás felvételi épülete.III.osztályú Lövő,és Acsád épülete.A Budapest-Nagykanizsa vonalon sokkal több épület kapott efajta módosítást.Első osztályú épület a mai Magyarországon kizárólag Balatonszentgyörgyön áll.(A Harkai épülettel nem keverendő,mert az a Déli Vasút második tervsorozatának egy megduplázott példánya,szintén Magyarországon egyedülállóan)

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25946
2013.02.22. 10:47.01
Dr Kubinszky Mihály:Az egykori Déli Vasút magyarországi épületei c. írása.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25945
2013.02.22. 10:43.49
A Déli Vasút I.osztályú felvételi épületének típusterve.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25944
2013.02.22. 10:42.44
A Déli Vasút II.osztályú felvételi épületének típusterve.

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25943
2013.02.22. 10:41.40
A Déli Vasút III.osztályú felvételi épületének típusterve.

Pocok
e-mail: kacsa2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25942
2013.02.22. 09:45.52
Kedves Balázs177!

A Déli Vasút épületei között az osztályok meghatározása nem olyan egyértelmű, mint a HÉV-ek esetében, mivel ezeket felmerülő igény esetén növelték. Azért változtattuk meg a besorolást, mert a III. osztályt a könnyebség kedvéért azoknak az épületeknek tartjuk fent, amelyek a legkisebbek, azaz oldalankét két-két ablakokas. A két legjobban megmaradt példány ebből Babócsa és Vízvár, de ilyen volt Tárnok is, ez a bontásakor derült ki. A II.osztályt a kettőnél több ablakos, de emeletes épületszárny nélküli (I. o.) épületekre alkalmazzuk. Tesszük ezt azért, mert nem találtunk még írásos bizonyítékot arra, hogy a Déli Vasút hol húzta meg a határt a II.o és a III.o között. Ha Neked van ilyenről tudomásod, azt mielőbb oszd meg velünk, mert nagyon elősegítené a téma teljes megértését!

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 25941
2013.02.22. 07:24.04
Ez nem II.osztályú épület,hanem III.osztályú!Nem értem miért kellett kijavítani a leírásban a jó szöveget!

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 23919
2012.05.05. 20:07.49
Az acsádi jelenet a filmsorozat első részében látható:http://www.youtube.com/watch?v=WZwMKJS0Sqw

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 23897
2012.05.04. 19:19.15
1975-ben ezen az állomáson forgatták a Sztrogoff Mihály című film egyes jeleneteit.

central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.upcmail.hu
elfogadott hozzászólás 19783
2010.12.28. 15:45.11
Nagyon szivesen!

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 19782
2010.12.28. 14:22.41
Köszönöm. Javítva.

Central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.upcmail.hu
elfogadott hozzászólás 19781
2010.12.28. 12:56.04
Tisztelt Sándor Antal!A képeid magyarázó szövegében felcserélted az állomás kezdő.és végponti oldalát.Helyesen kp.Sopron,vp.Szombathely

balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 17295
2010.05.12. 11:51.44
Acsád állomáson a felvételi épület mellett álló régi váltó állítóközpont épületét pár hete elbontották. Az új I. vágány a felvételi épülethez irreálisan közel került. Az egykori Déli Vasút épületei közül egyre több esik áldozatául az esztelen modernizációnak. A tisztelt GySEV ismét bebizonyította mennyire jó gazdája a kezelésébe vett régi épületeknek. Az állomás bevezetőjében írt szöveget "A felvételi épület mellett áll a bakterház kis podeszten, hogy jobban rálásson a bakter a pályára. Az épület oromfalán látszik, hogy valaha ez is nyers téglaburkolattal volt ellátva, mára azonban "összeöltözött" a felvételi épülettel" át lehet írni múlt időbe.

central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 16611
2010.03.31. 13:56.32
Az állomás átépítés előtti képe Bük állomás felől nézve.

central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 16610
2010.03.31. 13:51.09
Az állomás átépítés előtti képe Szombathely felől nézve.

central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 16608
2010.03.31. 13:46.23
Az állomáson tárolt hatalmas mennyiségű bazaltkő és vasbetonalj.

central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 16607
2010.03.31. 13:42.04
Megkezdődtek Acsád állomás átépítési és Szombathely felé történő meghosszabbításának munkálatai.

Gery
e-mail: nfs3.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 7557
2008.10.29. 22:36.29
A GySEV oldalán található egy cikk az állomás felújításával kapcsolatban és a cikk végén van két kép az állomásról. Ez az épület annyiban különbözik az eddigi felújított állomásoktól, hogy ezen kevesebb a zöld szín, de érthető, mivel a régi festésben kevesebb barna díszítések voltak.
A cikk: https://www.gysev.hu/portal/page/portal/INTERNET/GYSEV_ONLINE_3?p_action=hirmegjelenites&p_hir_id=2096

Central
e-mail: kebelei.gyorgy.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 3300
2008.03.18. 14:30.27
A büki oldali bejárat előjelzőjén jól látható a fényvisszaverő fólia.

Finta Tibor
e-mail: finta.tibor.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 3025
2008.02.25. 14:29.24
Az én kishugom itt született 1945-ben. Édesapám Finta Béla volt a Gór-Szombathely szakasz pályamestere. Az általános iskolát Szombathelyen kezdtem 1949-ben. Minden nap vonattal utaztunk iskolába. Szép élményeim vannak.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Acsa-Erdőkürt

Abaújszántó

Ács

Ada

Adács