Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


1 Budapest - Hegyeshalom - Bruck-Királyhida

Budapest-Keleti (120, 150, 273, 80)
Budapest-Déli
Budapest-Kelenföld (30, 40)
Kőérberek
Budaörs
Törökbálint
Biatorbágy
Biatorbágy régi
Herceghalom
Bicske alsó
Bicske (906)
Szár régi
Szár
Szárliget
Alsógalla
Felsőgalla (12)
Tatabánya (12, 13)
Vértesszőlős
Tóvároskert
Tata
Almásfüzitő (4)
Almásfüzitő felső (4)
Szőny (4)
Komárom (4, 5, 635)
Ács
Nagyszentjános
Győrszentiván (201G)
Győri ipartelepek
Győr-Gyárváros (10, 11)
Győr (10, 11, 8)
Abda
Öttevény
Lébény-Mosonszentmiklós
Kimle-Károlyháza
Mosonmagyaróvár
Levél
Hegyeshalom (16)
— országhatár —
Miklóshalma
Zurány
Pándorfalu (503, 601)
Parndorf Ort (503)
Bruck-Királyhida

30 Budapest-Székesfehérvár- Nagykanizsa

Budapest-Déli
Budapest-Kelenföld (1, 40)
Albertfalva
Budafok (40)
Kastélypark
Nagytétény
Tétényliget
Érd alsó
Tárnok
Martonvásár
Baracska
Pettend
Kápolnásnyék
Velence
Velencefürdő
Gárdony
Agárd
Dinnyés
Ódinnyés
Börgöndpuszta
Székesfehérvár (20, 29, 44, 45, 5, 906)
Székesfehérvár-Repülőtér (29)
Sóstelep
Szabadbattyán (29, 455a, 944)
Kiscséripuszta
Polgárdi-Tekerespuszta
Lepsény (27, 49)
Balatonaliga
Balatonvilágos
Gamásza
Szabadisóstó
Szabadifürdő
Siófok-Tisztviselőtelep
Aranypart
Siófok (35)
Balatonszéplak felső
Balatonszéplak alsó
Zamárdi felső
Zamárdi
Szántód-Kőröshegy
Balatonföldvár
Balatonszárszó
Balatonszemes
Balatonlelle felső
Balatonlelle
Balatonboglár felső
Balatonboglár
Jankovich-telep
Fonyódliget
Fonyód (36)
Bélatelep
Alsóbélatelep
Balatonfenyves felső
Balatonfenyves
Balatonfenyves alsó
Máriahullámtelep
Máriaszőlőtelep
Balatonmáriafürdő
Balatonberény (37)
Balatonszentgyörgy (30b, 37, 924)
Vörs
Sávoly
Sávoly-Tőzegtelep
Zalakomár
Zalaszentjakab
Nagyrécse
Nagykanizsa (17, 60)

40 Budapest-Pusztaszabolcs- Pécs

Budapest-Déli
Budapest-Kelenföld (1, 30)
Budafok (30)
Háros
Budatétény
Barosstelep
Nagytétény-Diósd
Érdliget
Érd felső
Érd-Elágazás
Érd
Százhalombatta
Dunai Finomító
Ercsi (452, 453)
Iváncsa
Pusztaszabolcs (42, 44)
Szabadegyháza
Sárosd
Nagylók
Sárbogárd (45, 46)
Sárszentmiklós (46)
Rétszilas (43, 46)
Sáregres
Simontornya
Tolnanémedi
Pincehely
Belecska
Keszőhidegkút-Gyönk (48)
Szárazd
Regöly
Szakály-Hőgyész
Dúzs
Csibrák
Kurd
Döbrököz
Dombóvár (41, 459, 47, 49, 50)
Kaposszekcső (47)
Vásárosdombó (47)
Sásd (47)
Godisa (47)
Szatina-Kishajmás
Abaliget
Hetvehely
Bükkösd
Cserdi-Helesfa
Szentlőrinc (60, 61)
Bicsérd (60)
Mecsekalja-Cserkút (60)
Pécs (60, 64, 65, 963)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Éjszakai képekRégi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Budapest-Déli
(Ofen, Budapest DV)*

állomás
1 Budapest - Hegyeshalom - Bruck-Királyhida
30 Budapest-Székesfehérvár- Nagykanizsa
40 Budapest-Pusztaszabolcs- Pécs

Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.500269° E19.024677° | N47° 30' 0.96" E19° 1' 28.83"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A pályaudvart 1861-ben adták át az osztrák tulajdonú Déli Vasút saját budai végállomásaként, ez volt Buda első vasútvonala. A pályaudvar elnevezése is innen származik: Déli. A vonal Székesfehérváron át Nagykanizsára vezetett, majd később bővítették egészen Fiuméig.
A vasúttársaság fából épített vonatfogadó csarnokát közrefogta a felvételi épület két átellenes, indulási és érkezési feladatokra tagolt oldala. Ezen típusú csarnokok hatására épült a későbbi Nyugati pályaudvar és Keleti pályaudvar ma is létező csarnoka.

A növekvő forgalom miatt 1901-ben új jegyváltó előcsarnokot adtak át.
A mai felvételi épület Kőváry György Ybl-díjas építész tervei alapján épült, a pályaudvart két lépcsőben építették át.
Az elsővel 1963-ban végeztek, egy kisebb várócsarnokot és ehhez vezető kecses vasbeton lépcsőket mutatott az épület a Vérmező felé. A második lépcsőben, 1970-1975 között épült ki a fejépület mai teljes tömbje. Az építész ezen munkájáért kapta az Ybl-díjat.
(Kubinszky, http://www.magyarszemle.hu/szamok/2001/4/volt_egyszer_egy)

Átszállási lehetőségek


Metró: M2 (piros, Déli pu.)
Villamos: 17, 56, 56A, 59, 59A, 59B, 61
Autóbusz: 21, 21A, 39, 102, 139, 140, 140A

Hogyan juthatok el a Nyugati pályaudvarra?


Két út lehetséges, metrókkal vagy anélkül.
- metrókkal az M2-vel (piros metró) a Deák térig, onnan az M3 (kék) metróval a Nyugati pályaudvarig (kb. 25 perc)
- metró nélkül először el kell jutni a Széll Kálmán térre, ez egy megálló a 21-es busszal, vagy szintén egy megálló a 18-as, 59-es vagy 61-es villamossal. A Széll Kálmán térről a 4-es vagy 6-os villamossal a Nyugati pályaudvarig (6 megálló). Összesen kb. 25. perc.

Hogyan juthatok el a Keleti pályaudvarra?


Legegyszerűbben, átszállás nélkül az M2 (piros) metróval, 6 megálló, kb. 20 perc.


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Ofen A Déli Vasút menetrendjében 1874-ig ezen a néven szerepelt
- Budapest DV 1914-es menetrendben ezen a néven szerepel

Szelvénykő 0 A Budapest Déli-Nagykanizsa-Pragerhof vonal kezdőpontja
Megnyitás dátuma 1861.04.01.
Távirati hívójel (távírókód) B http://www.vpe.hu/takt/szh.php?id=100121020




Régi képek - Budapest-Déli

A régi Déli pályaudvar a hatvanas években (1962). (forrás: http://retronom.hu/node/4417)
 
A Déli pályaudvar helyén eredetileg ez a felvételi épület állt, melyet még a Déli vasút épített 1860-ban. A képen az épület Alkotás utca felőli oldala látható (küldő: Ophoven Jenő)
 
A Déli Vasút által eredetileg épített felvételi épület. A képeslap 1909-ben készült. (küldő: Ophoven Jenő)
 
A Déli Vaspálya Társaság igazgatói palotája, 1915-ben (küldő: Ophoven Jenő)
 
A Déli Pályaudvar 1930-ban. (küldő: Ophoven Jenő)
 
Ez pedig már a megújult Déli pályaudvar 1965-ben. (küldő: Ophoven Jenő)
 
Éjszakai felvétel a Déli pályaudvar épületéről 1964-ből. (küldő: Ophoven Jenő)
 
Látkép a Déli pályaudvarról a vár felé tekintve. (forrás: Kubinszky Mihály gyűjteménye)
 
Forrás: Nagykanizsa vasútállomás állandó vasúti kiállítása.
 
A Déli pályaudvar 1965-ben. Forrás: http://retronom.hu/node/7541
 
A Déli pályaudvaron 1965-ben. (Forrás: http://retronom.hu/node/7674
 
1956: A Déli pályaudvarról kitolt vasúti kocsik
Forrás: 1956-os Intézet Közalapítvány fotóadatbázisa
Fotó: Almásy László
http://server2001.rev.hu/oha/oha_browse_photo.asp?page=1&search_str=vas%FAt&OK=OK〈=h&dsppict=on
 
Régi fénykép az utascsarnok fénykoráról, vasúti tervezőintézeti szekrény mélyéről.
  Feltöltötte: Pál Zsófi

A pályaudvar régi, a Déli Vasút által épített felvételi épülete az Alkotás utca felől. Forrás: korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A Déli Vasút alagútja a Gellért-hegy nyugati oldala alatt 1927-ben. Forrás:http://állomás.hu/
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A II. Világháborúban sérült pályaudvar a Márvány utca környékén. Forrás:
http://budapestcity.uw.hu/02-tortenet/1945-budapest-ostroma/deli-palyaudvar.jpg
http://budapest-anno.blog.hu/page/10
  Feltöltötte: Kővári Balázs

M41-es és M61-es a Déliben a '80-as évek végén.
  Feltöltötte: Kókai Erik
Dátum: 198.

A pályaudvar egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kebelei György

Déli Vasút,indulási oldal.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kebelei György

A pályaudvar egy régi képeslapon.Forrás:http://www.zeit-maschine.at/eisenbahnen/eisenbahnen-europa/Eisenbahn-Ungarn/Eisenbahnen-Ungarn/Eisenbahnen-Budapest/Bahnhoefe-Budapest/Budapest-Deli-palyaudvar/Budapest-Suedbahnhof-1900/Budapest-Suedbahnhof.jpg?1295190638
  Feltöltötte: Kebelei György

Vágányok tisztítása "Süsüvel" a Márvány utcai felüljáró előtt.
Forrás: index.hu
http://galeria.index.hu/belfold/2012/02/01
  Feltöltötte: Faltusz Csaba
Dátum: 1987.01.12.

Déli pályaudvar képe a vérmező felől fotózva a II. világháború utáni időszakból. www.egykor.hu
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Déli pályaudvar melletti villamos végállomás 1955-ből
  http://www.fortepan.hu/?view=query&q=d%C3%A9li+p%C3%A1lyau...
Feltöltötte: Faltusz Csaba

A Déli pályaudvar melletti étterem képe 1930-as évekből. A kép bal oldalán megfigyelhető a vasúti beton típuskerítés. Forrás: www.egykor.hu
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

A Déli pályaudvar fordítókorongjának támfala
  http://www.fortepan.hu/?view=query&q=d%C3%A9li+p%C3%A1lyau...
Feltöltötte: Faltusz Csaba

1940 körüli kép a Déli pályaudvar mellett működő étteremről. Forrás: www.egykor.hu
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Az átalakított Déli pályaudvar felvételi épülete 1962-ből
  http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-palyaudvar-atalakitva/...
Feltöltötte: Faltusz Csaba
Dátum: 1962.

A régi Déli pályaudvar fa várócsarnoka a világháború előtti időkből. Forrás: www.fortepan.hu
  Feltöltötte: Faltusz Csaba

Budapest.Déli Vasút részlet az Alkotás utcával.A felvételi épület a Carl Schlimp építész által tervezett városi típusépületek (Székesfehérvár,Nagykanizsa,Zágráb Déli pu.,Sziszek,)megduplázott változata.Pusztulásáig egyedi alkotás volt. Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Budapest.Déli-Vaspálya.Forrás: korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Az indóház a Vérmező irányából.(1880)Forrás:Barcza László,150 éves a budai indóház,és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal,1861-2011
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A Déli pályaudvar első ismert képe.Jobbra a fűtőház teteje látszik,balra a vízház épülete.(1866)Forrás:Barcza László,150 éves a budai indóház,és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal,1861-2011
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Budapest Déli pályaudvarról induló személyvonat az egykori Déli Vasút 206-os sorozatú mozdonyával. Forrás: http://www.kosanyo.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

A pályaudvar az 1973-ban.Fotó:Lányi Ernő Forrás:http://img.index.hu/imgfrm/0/6/2/7/BIG_0000730627.jpg
 
A Krisztina körút és az Alkotás utca elágazása
  http://www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&img=4397
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

A II.világháborúban súlyosan sérült Déli pályaudvar
  Forrás: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=115130088&t=92...
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Molnár Tibor gyűjteménye
  http://img.index.hu/imgfrm/4/8/9/1/IMG_0011824891.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1972.

Légifotó a régi Déli Pályaudvarról. Forrás: fortepan.hu,
  Forrás: http://www.fortepan.hu
Feltöltötte: Faltusz Csaba
Dátum: 1935.

Bp. Déli átépítése
Fotó: Kovács Sándor
  http://www.kosanyo.hu/html_doc/allom.htm
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Bp. Déli átépítése
Fotó: Kovács Sándor
  Forrás: http://www.kosanyo.hu/html_doc/allom.htm
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Bp. Déli átépítése
Fotó: Kovács Sándor
  http://www.kosanyo.hu/html_doc/allom.htm
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

Bp. Déli átépítése
Fotó: Kovács Sándor
  Forrás: http://www.kosanyo.hu/html_doc/allom.htm
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos

A Déli pályaudvar étterme egykor. Forrás:http://postcards.arcanum.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal

A Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági épülete a Márvány utcai hídról nézve.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52074.jpg
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Győző utca a Pálya utca torkolatánál a Márvány utcai hídról nézve, jobbra a Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági épülete.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52035.jpg
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A Déli Vaspályatársaság egykori igazgatósági palotája, távolban a Márvány utca 7. sz. épület látszik.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52070.jpg
  Feltöltötte: Kővári Balázs

A Déli pályaudvar az Avar utca felől nézve.Baloldalon a háborúban sérült Térfelügyelőség épülete látható.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/52059.jpg
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Déli pályaudvar (első ütem)
  Forrás: http://retronom.hu/index.php?q=node/14986
Feltöltötte: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 1962.


  http://img.index.hu/imgfrm/1/0/9/4/IMG_0012301094.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1948.

A pályaudvar 1973 nyarán a Szombathelyre induló személyvonattal. Fotó: Lányi Ernő Forrás: http://postcards.arcanum.hu/hu/view/front/44034/?zoom=1&lat=-1084.5&lon=1687.5&layers=B
  Feltöltötte: Kővári Balázs
Dátum: 1973.

A Déli pályaudvar indulási oldala. 1940-es évek. Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/71871.jpg
  Feltöltötte: Kebelei György

A Déli pályaudvar indulási oldala. 1940-es évek.
Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/71874.jpg
  Feltöltötte: Kebelei György

„Déli pályaudvar tároló-rendező állomása. Szemben az Avar utca házai, középen a Kapitány utca torkolata”, forrás: http://www.fortepan.hu/?img=52117
  Feltöltötte: Capras Dávid

„Déli pályaudvar, háttérben a Naphegy. Középen a MÁV 242. sorozatú áramvonalas szertartályos gőzmozdonyának roncsa”, forrás: http://www.fortepan.hu/?img=52066
  Feltöltötte: Capras Dávid

Az 1901-ben átadott jegyváltó csarnok az indulási oldalon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Fotó: Lányi Ernő.
  Forrás: http://img.index.hu/imgfrm/2/0/9/3/IMG_0001262093.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal

Fotó: Lányi Ernő.
  http://img.index.hu/imgfrm/2/0/9/8/IMG_0001262098.jpg
Feltöltötte: Sándor Antal


  Forrás: http://egykor.hu/images/2010/original/budapest-i-kerulet-r...
Feltöltötte: Sándor Antal


  http://www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&img=115833
Feltöltötte: Sándor Antal

A DV 106. sorozatú, később MÁV 224-es sorozatú gyorsvonati mozdonya is látható a képen.
  Forrás: http://www.fortepan.hu/?view=query&lang=hu&img=115834
Feltöltötte: Sándor Antal

Budapest-Déli indulási oldal / Departure Side 1960. (Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet HU.BFL.XV.19.c.10, fortepan.hu 104054)
  Feltöltötte: Vekker András
Dátum: 1960.

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum - Budapest gyűjteményéből.
  Forrás: https://mandadb.hu/common/file-servlet/document/...
Feltöltötte: Sándor Antal


  http://egykor.hu/images/2010/original/budapest-i-kerulet-r...
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1944.

Adományozó: Racsmány Dömötör. Képszám: 156031. Forrás: fortepan.hu
  Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1962.


  https://www.facebook.com/groups/427006881371725/...
Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Budapest-Déli

fotó: Kerecsényi Gábor
Dátum: 2007.07.17.
A pályaudvar főbejáratához vezető lépcsők.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A pályaudvar főhomlokzata az Alkotás utca felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A pályaudvar épületegyüttese a Kosciusko Tádé utca felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A pályaudvar főbejárata közelében található vagonvendéglő.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A különböző vasúti hivataloknak, üzlethelyiségeknek helyet adó pályaudvari épülettömb.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A volt Térfelügyelőség, ma a MÁVTI épületének vágányok felőli képe.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2010.12.10.
A volt Térfelügyelőség épületének utcafront felőli képe. Az épületben ma a MÁV Tervezőintézet működik.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.01.05.
A MÁVTI épületében 1935 és 1939 között működött Magyar Műszaki Múzeumnak emléket állító, 1995-ben leleplezett emléktábla az épület utcafront felőli oldalán.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.01.05.
1880 utáni állapot az ig. épülettel. A rajz tartalmazza az L alakú igazgatósági épület elhelyezkedését és mai MÁVTI épületet Térfelügyelőség néven.
Fotó: barcza laszlo
Dátum: 2011.01.24.
1975 utáni állapot. A rajz már MÁVTI épületnek nevezi a volt térfelügyelőségi épületet, GAF épületnek azt a torzót mely megmaradt földszinti része a volt igazgatósági épületnek.
Fotó: barcza laszlo
Dátum: 2011.01.24.
A volt Déli Vasút Igazgatósági épületének tömbje a Győző utca és a vasútvonal által határolt területen állt egykor. Hiányolható, hogy legalább egy emléktábla nem jelzi az egykori épület helyét.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.01.28.
A volt Déli Vasút Igazgatósági épületéből megmaradt egyszintes épületrész a Győző utca felől nézve. Háttérben a volt Térfelügyelőség (ma MÁVTI) épülete látható.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.01.28.
A volt Déli Vasút Igazgatósági épületéből megmaradt egyszintes épületrész vágány felőli képe.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.01.28.
A Déli Vasút,Buda-Kanizsa vonalának 125.évfordulóján,1986.április 2.-án leleplezett emléktáblája,a pályaudvar várócsarnokában.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.04.20.
A Déli Vasút 150. évfordulója alkalmából 2011. április 1-én leleplezett emléktábla a pályaudvar várócsarnokában.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.04.20.
Látkép a nyílt vonal(Kelenföld)felől nézve.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2011.06.22.
CS. kir. szab. déli vaspálya-társaság.
A személyszállító vonatok menetrendje a Balaton menti vonalakon.
Budapest D. V.-Pragerhof vonalon
Fotó: Németh Lajos
Dátum: 1907.
a múlt egy darabkája
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.30.
bontott váltók, darabokban
Fotó: Petró Viktor
Dátum: 2012.07.30.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
V43-as hagyja el az alagutat.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2007.03.28.

Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
Fotó: Fűzy-Molnár Zoltán
Dátum: 2014.10.12.
A Déli alkonya a kiürített időszakában...
Fotó: Gál Marcell
Dátum: 2015.02.13.
A kihalt Déli csendélet az alagút támfalának második megcsuszamlása utáni második estén.
Fotó: Gál Marcell
Dátum: 2015.02.02.

Fotó: Szántai Zsolt
Dátum: 2016.07.18.

Fotó: Sárközi Gergely
Dátum: 2019.06.18.


Képek a netről - Budapest-Déli


http://m.cdn.blog.hu/eg/egyker/image/D%C3%A9li01.jpg
[Tárolt változat]
Térkép Barcza László: 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861–2011 című könyvéből.
http://img.index.hu/imgfrm/9/3/2/7/IMG_0014159327.jpg
[Tárolt változat]
Térkép Barcza László: 150 Éves a budai indóház és a Buda-Nagykanizsa vasútvonal 1861–2011 című könyvéből.
http://img.index.hu/imgfrm/9/3/2/5/IMG_0014159325.jpg
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 32270
2019.10.09. 15:16.21
Pár éve voltam a fehérvári toronyban, Buda néven emlegették az állomást, pl. Buda felől a háromra, Buda jobb stb. A távírókód is B.

mohai_unoka
e-mail: szeleczkypancsi.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 32010
2019.01.28. 12:59.47
Az INDEX 2018. december 2. napján megjelent cikkében az ünnepségről szóló képen édesapám, Rakk Kálmán állomásfőnök a második sorban ül, balról a második, egyenruhában, eléggé eltakarva. A képen levők közül van egy-két ismerős arc, de már nem tudom a nevüket.
Mindig megdobogtatja a szívem, ha a Déli pályaudvarról jelenik meg cikk, képsorozat. Oka, hogy én ott laktam az állomásfőnöki lakásban, és tanúja voltam az új épület létrejöttének.
Az újságíró nagyon szépen megírta az állomás történetét, természetesen kiemelve Kővári György Ybl–díjas tervező érdemeit a szép, modern épület tervezésében. Őt méltán mindig megemlítették a korábbi cikkekben is.
Nekem viszont az ott dolgozó vasutasok, élükön édesapám, Rakk Kálmán MÁV főtanácsos, állomásfőnök napi küzdelme jut eszembe. Ők, akik üzemeltették az építkezés alatt az állomást. Balesetmentesen bonyolították, nehéz körülmények között az egyre növekvő utasforgalmat. Vitáztak, milyen legyen az új állomás, hogyan felel meg a jövő követelményeinek. A hatvanas, hetvenes években ugyanis egyre több embernek lett a Velencei-tónál, Balatonnál nyaralója. A vállalati, szakszervezeti üdülőkbe beutalt emberek tömegei, az ingázók is áradtak a pályaudvaron.
Édesapám 1961 nyarától 1975-ig szolgált a Déli pályaudvar állomásfőnökeként. A második világháború alatt lebombázott székesfehérvári állomás újjáépítése során végzett kiváló szakmai munkája miatt nevezték ki az átépítésre váró Déli főnökévé. Hiszen már bizonyította, hogy nagy terhelés alatt is képes biztosítani az állomás akadálytalan működését.
Az évek során sokszor jöttek újságírók, néhány cikket, képet őrzök abból az időből. Apám többször nyilatkozott a TV híradóban a nyári forgalom indulása, az építkezés okán. Felhívásokat tettek közzé, hogy a kedves utasok előre vásárolják meg menetjegyüket. Emellett az állomáson játékfilmeket forgattak, ünnepségeket tartottak. Nagy és érdekes élet folyt a pályaudvaron.
Én középiskolás és főiskolás koromban éltem át a számomra csodás éveket. Akkoriban szinte kívülről tudtam a menetrendet, mert a főnöki lakás a forgalmi iroda fölött helyezkedett el a régi épületben. Az ablakom alatt szólt egy hangszóró. Az A és B csonka vágány ott volt, onnan indult Bajára, Pécsre a vonat.
Amikor hozták a poggyászraktárba a feladásra váró csomagokat, az erkélyünk alatt csattantak a ledobott fém filmes ládák, nagy élesztős dobozok. A vasutasok a szilvesztert úgy ünnepelték, hogy 12 petárdát helyeztek el az első vágányon, és végigment a tartalék mozdony. Az egész környék hallotta a robbanásokat. Utána az összes szolgálatban levő vasutas csoportokban feljött, boldog újévet köszönteni. Ezután a főnök is lement, hogy zökkenőmentesen induljon a hajnali forgalom. Az építkezés alatt érzékeltük, amikor lent a mélyben robbantották, fúrták a Metró alagutat. Rengett időnként az ágyam alatt az épület.
1973 februárjában már el kellett költöznünk, de csak 2 év múlva robbantották fel a régi állomásépületet. De akkor olyan gyorsan, hogy szinte nem volt idő a teljes kiürítésre.
Később édesapám hagyatéka és emlékeim alapján leírtam, hogy családom is megismerje, megőrizhesse a valaha volt Déli pályaudvaron 1960-70-es években folyó életet, és Rakk Kálmán munkásságának emlékét.
Különös tekintettel az újra és újra felröppenő hírekre, miszerint lebontják, átépítik a Délit. A korábbi hozzászólásokból is érzékeltem, hogy sokan szeretik ezt a szép pályaudvart. Remek központi elhelyezkedése Budapest területén, a közösségi közlekedésben betöltött szerepe, nélkülözhetetlen a gyors és környezetkímélő városi és ingázó forgalom lebonyolításban.
Véleményem az, hogy nem szükséges –ingatlanpiaci panama okokból- hozzányúlni, mert így sokkal több embernek hasznos.

ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 31918
2018.12.02. 13:09.02
A mai épülete elődjéről számos kép található ebben a cikkben:
https://www.index.hu/fortepan/2018/12/02/az_elfeledett_deli_palyaudvar_is_szep_volt/


VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 31211
2017.11.03. 21:25.54
Nem tudom de a VPE honlapján valahol a hálózati üzletszabályzat mellékleteiben szerepel az összes állomás összes adata, biztber is.

atidas
e-mail: atidas80.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31209
2017.11.02. 18:51.50
Tudja valaki az itt használt biztosítóberendezés típusát? S.O.S
:)

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30282
2016.06.06. 17:09.34
Budapest D. V. (Sbf.) az 1914-es osztrák menetrendben: http://iho.hu/img/150207_delipu02/deli02_030.jpg

A MÁVTI nem szűnt meg? Függetlenül attól, hogy 7 éve valaki helyesírási hibákkal terhelten bejelölte a Wikimapián.

Harpi
e-mail: harpi79.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29387
2015.04.09. 22:32.25
Miért volt MÁVTI?Még ma is az! http://wikimapia.org/12611058/hu/M%C3%81V-TERVEZ%C5%90-INT%C3%89ZET-KFT

cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 29386
2015.04.09. 22:09.24
Az igazgatósági épület (nem azonos a volt MÁVTI székházával) nagy felbontásban: http://egykor.hu/images/2010/original/budapest-i-kerulet-deli-vasut-igazgatosagi-epulet-.jpg innen: http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/deli-vasut-igazgatosagi-epulet/3852

Balazs177
e-mail: balazs177.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 29242
2015.02.16. 14:02.43
A film elején látható az átépítés előtti pályaudvar,és egy különleges felvétel a fordítókorongon forduló gőzmozdony tetejéről filmezve:https://www.youtube.com/watch?v=SWV649FD3eY