Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


121 Békéscsaba-Kétegyháza- Mezőhegyes-Újszeged

Békéscsaba (120, 128, 135, 420, 422)
Szabadkígyós (120)
Kétegyházi tanyák (120)
Kétegyháza (120, 953)
Bánkút
Medgyesegyháza
Magyarbánhegyes-Újtelep
Magyarbánhegyes
Telbisztanya
Mezőkovácsháza felső
Mezőkovácsháza
Végegyháza
Végegyháza alsó
Belsőkamaráspuszta
Mezőhegyes (125, 125a)
Külsőmezőhegyespuszta (488a)
Csanádpalota
Nagylaki Kendergyár
Nagylak
Bökény
Magyarcsanád
Apátfalva (718)
Kákás forgalmi kitérő
Makó elágazás (130)
Makó (130)
Kiszombor megálló
Kiszombor
Ferencszállás
Klárafalva
Deszk
Szőreg-Újtelep
Szőreg
Újszőreg (790, 835)
Újszeged (790, 835)

790 Szeged-Valkány-Nagykikinda-Zsombolya-Temesvár-Lugos-Karánsebes-Orsova

Szeged (135, 136, 140, 835)
Újszeged (121, 835)
Újszőreg (121, 835)
Szőreg
Újszentiván
— országhatár —
Óbéba
Rábé
Oroszlámos
Podlokanj
Egyházaskér
Valkány (717)
Mokrin
Nagykikinda (716, 791, 840)
Szenthubert
— országhatár —
Zsombolya (798, 845, 849)
Klári szőlők
Nagykőcse
Gyertyámos (845a)
Beregszó
Erzsébetemlék
Szakálháza
Temesvár-Józsefváros (710, 717, 718, 780, 786, 788, 793)
Temesvár-Gyárváros (793)
Vadászerdői szakiskola
Győröd
Temesremete
Őszény
Temesrékas
Sustra
Nagytopoly
Kiszető
Belence
Nagykostély-Szilha
Lugos (792, 796)
Lugoshely
Gavosdia
Zséna
Szákul
Kavarán-Szákul
Zaguzsén
Zsuppa
Caransebeș Triaj
Karánsebes (795, 797)
Caransebeș haltă
Újkaránsebes
Körpa
Petroșnița
Temesvölgye
Temesszlatina
Örményes
Teregova
Porta Orientalis
Luncavița
Domásnya-Somfa
Cornea
Körtvélypatak
Bélajablánc
Mehádia
Mehadia Nouă
Herkulesfürdő
Csernahévíz
Valea Cernei
Coramnic
Orșova
Orsova régi
Șantier Naval
Ada Kaleh
Ilovița
Verciorova

835 Szeged-Csóka-Karlova

Szeged (135, 136, 140, 790)
Újszeged (121, 790)
Újszőreg (121, 790)
Szőreg
Tiszasziget-Újszentiván
Vedresháza
— országhatár —
Gyála
Ókeresztúr
Kupuszina
Törökkanizsa
Szanád
Csóka (833a)
Tiszaszentmiklós
Sárimajor
Padé
Esztermajor
Bocsár
Karlova (840)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Szőreg
(Szőregh)*

állomás
121 Békéscsaba-Kétegyháza- Mezőhegyes-Újszeged
790 Szeged-Valkány-Nagykikinda-Zsombolya-Temesvár-Lugos-Karánsebes-Orsova
835 Szeged-Csóka-Karlova

Szőreg felvételi épülete
2007.02.
Fotó: Asztalos Endre [Endre]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.211701° E20.182617° | N46° 12' 42.12" E20° 10' 57.42"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Az állomás története röviden


Szőreg egykor fővonali nagyállomás volt: erre húzódott ugyanis a Trianon előtt még fővonalnak számító Budapest-Cegléd-Szeged-Szőreg-Valkány- Nagykikinda-Zsombolya-Temesvár-Logos-Karánsebes-Orsova vasútvonal. Ekkor még állt Szegeden a vasúti híd a Tisza fölött, amit a második világháborúban, 1944-ben lebombáztak (két parti pillére ma is áll). Szőregen ágazott ki az Arad-Csanádi vasút Szeged-Szőreg-Makó-Mezőhegyes vonala, illetve a Törökkanizsa felé vezető Szeged-Karlovai HÉV vonala.
Az egykori, Valkány felé vezető fővonal már nincs meg. Trianon a vonalat kettévágta, majd a II. Világháború után megszűnt a határátmenet. Szőreg alatt egy nagyjából két kilométeres szakasza téglagyári iparvágányként egy ideig még üzemelt, mígnem teljesen megszüntették. A töltés Szőreg után még sokáig látszik: párhuzamosan fut a Makóra vezető vonallal, illetve a vágányt kihúzóvágánynak egész sokáig meghagyták (talán van egy km is).
A Szeged-Törökkanizsa-Karlova vonalat a határ Vedresháza megállóhely után elvágta, ezt a szakaszt 1959 októberében zárták be, teljesen el is bontották.
Így lett Szőreg fővonali elágazóállomásból egyszerű mellékvonali átmenő állomás. Dicső múltjára már csak a túlméretezettnek tűnő emeletes, I. osztályú ÁVT felvételi épülete emlékeztet, mely ma lezárva és elhagyatottan bújik meg a hársfák mögött.


2023. augusztus 01-től a személyforgalmat vonathelyettesítő autóbuszokkal bonyolítják le.


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Szőregh az 1882-es menetrendben így szerepel

Szelvénykő 4625




Régi képek - Szőreg

Szőreg állomás egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap
  Feltöltötte: Kővári Balázs



Képtár - Szőreg

Szőreg felvételi épülete
Fotó: Asztalos Endre
Dátum: 2007.02.
Raktárak, már nem MÁV használatban.
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.03.11.
Őrház Újszeged felől
Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.03.11.

Fotó: Oláh Ferenc
Dátum: 2013.03.11.
122 éves sín
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2013.10.27.
790-es számú egykori vasútvonal egy darabja
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2013.10.27.
MDa Szőregen
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2014.08.21.


Képek a netről - Szőreg

Szőreg állomás Makó felőli (páros) váltókörzete. A bal oldali vágány a volt báziási vonal, míg a jobb oldali a makói.
http://img.index.hu/imgfrm/3/7/9/3/IMG_0003383793.jpg
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 32920
2021.04.01 21:23.35
A karlovai vonal töltése:

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 32919
2021.04.01 21:22.54
Balra a békéscsabai, jobbra a temesvári vonal:

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 32918
2021.04.01 21:21.47
2020.12.31

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 32917
2021.04.01 21:21.01
Újszentiván felé:

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 32916
2021.04.01 21:20.08
Újszőreg felé:

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 29198
2015.02.02 21:01.52
1927.Állomásfőnök:Égert István

KériPetya
e-mail: keripetyaa.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20584
2011.03.05 15:07.50
1959. Október 1. Szőreg-Vedresház (6km) között vasútvonalon a teljes vasúti forgalmat - mint gazdaságtalant - felszámolják.
http://web.archive.org/web/20041206080232/www.trafipax.hu/index.php?akt_menu=113

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 15779
2010.02.02 19:50.54
Aztán az összefogásnak köszönhetően sikerült belőle egy igazi "ékszerdobozt" létrhozni -> Vasúttörténeti Emlékhely! - melyet minden vasútszerető embernek ajánlok egyszer megtekinteni! A fotót még 2009. július 11-én a Vasutasnapon készítettem, ekkor volt az épület hivatalos átadása. A képen a Bpmot 005-4 psz-ú motorvonat éppen bejár az állomás 3. vágányára.[Újszeged-Bcsaba 37015]

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 15778
2010.02.02 19:41.31
Az Újszeged felöli I.-es őrhely is iszonyatos állapotban volt.A belsejét teljesen szétverték az eredeti "parkettát" helyben feltüzelték!Szinte bontásra volt ítélve.[Fotó: 2004. okt. 9.]

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 15777
2010.02.02 19:29.42
A vonal megépülésekor a szegedi oldalon volt az I.-es őrház [ma emléhely].A vasúti híd lebombázása után csak Makó felől lehetett bejárni az állomásra, így azaz oldal volt közelebb a fővároshoz, ezért megcserélték a számozást, az lett az I.-es sz-ú őrhely, mely januárban ügyes kezek által lebontatott.[Én így tudom...]

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 15775
2010.02.02 19:11.20
Emlékezzünk meg egy képpel a hajdani II. sz-ú sorompó- és váltókezelő-őrházról. Nagy munka volt itt anno, amikor még 3 irányba kellett a szerelvényeket kiengedni az állomásról! [Fotó:2009. márc. 12.]

kufe
e-mail: kufeoh.kukac.globonet.hu
elfogadott hozzászólás 15417
2010.01.19 19:57.54
2010. január 11. és 15. között a II. számú sorompó- és váltókezelő-őrházat elbontották (463-as km szelvénnyel szemben volt, Siemens-Halske típusú biztosító berendezéssel volt felszerelve valamikor). 1998. áprilisban szűnt meg itt is a szolgálat a MERÁFI-ra áttéréskor. Még szerencse, hogy az I. számú váltókezelő-őrház (462.2 szelvényben) megmenekült, és emlékhely lett belőle. Ezúton is köszönet érte a "civil" és vasutas megmentőknek. Az emléktáblán II. számú váltóőrhelyként szerepel, a falon pedig jól látható még a római számmal írt I. Ha valaki tudja ennek az ellentmondásnak az okát, kérem, hogy írja meg.Köszönöm.

Miracala
e-mail: solarise.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 14135
2009.10.27 17:10.48
Az Újszeged-Kikinda-Temesvár vonal csonkavágányát a (volt) téglagyár használta, ami kb. Újszentivántól DK-re van. Az útátjáróban még megvoltak a sínek egy pár éve. Emlékeim szerint a 90-es évek közepéig tehervagonokat is tároltak ezen a részen.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 11589
2009.05.24 19:58.04
Sikerült nekem is utána érdeklődnöm, tényleg 1959. október 1-jén szünt meg a forgalom. Köszönöm mindenkinek az értékes információkat.

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11586
2009.05.24 18:07.35
A vedresházi vonalon 1959.10.01-től szünt meg a forgalom, a felbontást lentebb írtam, (1963).

szvdom
e-mail: szvdom.kukac.eet.bme.hu
elfogadott hozzászólás 11566
2009.05.23 23:49.37
Vedresházára 1949-ben még lejártak a vonatok. (forrás: hivatalos menetrend)

Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11525
2009.05.21 15:12.10
Szeged-Rendező - Szőreg 2. vágány:
Az Újszeged - Szőreg szakaszt egy 1924 augusztusi levél már mint felszedett második vágányt említi.
Szőreg V. - VI. vágány: 1957-ben már felbontva.
Szőreg - Vedresháza: 1963-ban (Bácsalmás - Ólegyennel együtt)

Adani
e-mail: asasa.kukac.asas.hu
elfogadott hozzászólás 11492
2009.05.19 14:44.48
A második vágányt Szeged-Szőreg között valószínűleg 1944 után a szegedi vasúti híd felrobbantása után bontották el, ugyanis az a híd kétvágányú volt.

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 11489
2009.05.19 14:01.05
Szőreg állomás I. osztályú kibővített felvételi épületét az Osztrák-Magyar Államvasút-Társaság építette. Trianonig nagyon fontos vasúti csomópont volt. 1947-ben még 6 vágánnyal rendelkezet. A Szeged-Temesvár-Orsova fővonalon kívül két HÉV vonalnak is az elágazó állomása volt. [Szeged-Szőreg-Karlova HÉV és a Szeged-Szőreg-Makó-Mezőhegyes-Arad HÉV]. Szeged és Szőreg között kettős vágányú pálya volt kiépítve, melyet később visszabontottak. Kérdéseim: Mikor bontották vissza a Szeged-Szőreg szakasz 2. vágányát? Mikor bontották vissza Szőreg állomás 5. és 6. vágányát? Mikor bontották vissza a Szőreg-Vedresháza mh. szakaszt?

Tschabeee
e-mail: karmancsaba.kukac.mailbox.hu
elfogadott hozzászólás 9341
2009.01.25 10:06.59
Egy kb. 2000-ben készült felvétel a 3003-as MD-ről Szőregen.

zita1988
e-mail: zita0222.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 8033
2008.11.24 11:38.09
szépen kiépítettek 2 iparvágányt na meg szállítanak is rajta majd,szépen kialakítottak egy parkos részt(szikla kert) és építettek hozzá egy épületet is ahonnan ágazik ki az ip vágány!na meg hallottam h onan fog indulni makó felé a locsoló vonat!

zita1988
e-mail: zita0222.kukac.hotmail.com
elfogadott hozzászólás 8031
2008.11.24 11:32.22
szia!megint én,érdemes lenne új fényképet készíteni róla most nagyon rendezett az állomás!

atosz66
e-mail: atosz66.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 7201
2008.10.14 12:21.00
Szőreg állomás I. osztályú kibővített felvételi épületét ábrázoló képet 2005. április 16-án készítettem.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Szárföld

Szárazd

Szarvaskő

Szárliget

Szörény