Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


14 Pápa-Csorna

Pápa (10, 13)
Ihász
Nemesgörzsöny
Marcaltő
Rábahíd
Szany-Rábaszentandrás
Emmamajor
Egyed-Rábacsanak
Rábapordány
Csorna (16, 8)














Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Nemesgörzsöny
(Felsgörzsöny)*

megállóhely
14 Pápa-Csorna

A megállóhely 2023 októberben.
2023.10.01.
Fotó: Iváncsics Roland [IRHZ]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.402846° E17.376634° | N47° 24' 10.24" E17° 22' 35.88"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Épületek


A megállóban található útátjáróhoz kapcsolódóan a vonal átadásakor épült ugyan egy vonalőrház, ez azonban személyforgalmi funkciókat eleinte nem szolgált, a tervekben a megállóhely még nem szerepelt. Az 1914-es menetrendben azonban már megtaláljuk.
A teherforgalom fejlesztésével kapcsolatos tervekkel összefüggésben végül 1967-ben került sor az őrház bővítésére, és pénztár létesítésére. Azonban az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció nyomán alig egy év múlva már a megálló visszafejlesztése szerepelt napirenden. 1968-69-ben több utasszámlálást is végeztek, melyek azonban eleinte nem igazolták a leépítéssel kapcsolatos elképzeléseket. Az egyik MÁV-os dokumentum például megemlíti, hogy „a megállóhelyen tapasztalt utasforgalom mértéke sajnos (sic!) nem igazolja a pénztár megszüntetésének jogosságát”. Az illetékesek türelme végül 1969-ben fogyott el, ekkor megszűnt a pénztár, s a szolgálati hely táblás megállóként működött tovább.

Állomás


Nemesgörzsöny csak a második világháború után indult fejlődésnek. Problémát jelentett ugyanis, hogy a környékbeli termelők jelentős része a marcaltői és az ihászi állomást a környék rossz útjain nehezen tudta megközelíteni, ezért szükségessé vált egy újabb rakodóhely létesítése. Bár a helyi Béke TSZ és a falusi tanács 1948 óta kb. 3 évente próbált eredményt elérni a rakodóvágány létesítése ügyében, a MÁV valamennyi kezdeményezést elutasította. A 60-as évek elején a követelőkhöz csatlakozott a farkasdpusztai TSZ is, amely a többiekkel együtt megpróbált nyomást gyakorolni a megyei politikusokra is. Ez valószínűleg nem volt teljesen eredménytelen, hiszen a megállóhely fejlesztésében sikerült részeredményeket elérni (ld. fent), ám a rakodóvágány létesítésére az 1968-as koncepció miatt már nem került sor.

Személyforgalom


Nemesgörzsönyben a falu viszonylagos közelsége miatt a személyforgalom mindvégig jelentős maradt, bár a rossz menetrend sok utast elriasztott. Korábban több olyan dolgozó is akadt, akik kerékpárt is szállítottak, ezzel könnyítve meg a vasút megközelítését, illetve a Pápán belüli mozgást, azonban később ők is eltűntek a vonatról. Az utolsó személyvonat 2007. március 3-án ment el.
(szöveg: alexejevics, 2009. május)

Újra megnyitva


2010. július 4-től újra járnak a személyvonatok a megszüntetett vasútvonalon.
A menetrend az alábbi linken megtalálható:
http:/www.mav-start.hu/res/netre_julius_4_mellekvonalak.pdf

Linkek




Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Felsgörzsöny A Nemesgörzsönyt alkotó két falu (Alsó- és Felsőgörzsöny) 1948-ban egyesült, ezért korábban a megálló a vasúthoz közelebbi településrész, Felsőgörzsöny nevét viselte.

Szelvénykő 98




Képtár - Nemesgörzsöny

Különvonat Nemesgörzsöny megállóhelyen
Fotó: Mendlik András
Dátum: 2009.06.21.
Nemesgörzsöny felvételi épülete a különvonat utasaival.
Fotó: Iváncsics Gergely
Dátum: 2009.06.21.
Nemesgörzsöny megállóhely a különvonattal.
Fotó: Iváncsics Gergely
Dátum: 2009.06.21.
Nemesgörzsöny
Fotó: Adjudani Pezsman
Dátum: 2009.06.21.

A megállóhely névtáblája.
Fotó: Kebelei György
Dátum: 2014.07.11.
Andráskereszttel biztosított átjáró a megállóhely mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
A faluból egy rissz-rossz földúton bukdácsolhatunk ki a megállóhelyhez.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
A megállóhely felvételi épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
Pillantás a peronról a vonal kezdőpontja, Pápa felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
Pillantás a peronról a vonal végpontja, Csorna felé.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
Szelvénykő a megállóhely mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2022.08.16.
A megállóhely 2022 áprilisban.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2022.04.06.
A megállóhely 2023 októberben.
Fotó: Iváncsics Roland
Dátum: 2023.10.01.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33419
2022.02.19 14:09.37
Marcaltő felé

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33418
2022.02.19 14:09.13
Pápa/Ihász felé

JasonX
e-mail: jasonx2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 33417
2022.02.19 14:08.39
2021.09.21

sgyuri
e-mail: struklagy.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 12115
2009.06.21 20:13.18
Nemesgörzsöny állomás 2009. június 21-én.

Petrás Bence
e-mail: petrbence.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 12101
2009.06.21 16:58.00
Különvonat Nemesgörzsönyön.
2009. 06. 21.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 10070
2009.02.17 22:01.02
Felsőgörzsöny (1948-tól Nemesgörzsöny) kezdetben tmh. volt, az útátjárónál álló (3. sz.) őrház személyforgalmi funkciókat nem szolgált. A háború után a falusi tanács és a Béke TSZ több ízben kezdeményezte rakodóvágány létesítését, de ebből végül nem lett semmi. A hatvanas években csupán az épület bővítése valósult meg, melynek során pénztárt is létesítettek itt. Ez 1968-ban történt. Utána jött A koncepció, s a következő évben már meg is szüntették a jegykiadást. Az eljárás eléggé koncepciós módon zajlott egyébként; '68 nyarától folyamatosan vizsgálták a megálló utasforgalmát, s többször is megállapították, hogy sajnos (sic!) a jegykiadás szüneteltetése nem indokolható. Végül azonban csak megoldották problémát...

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 7232
2008.10.15 20:30.36
A vonal 1895-ös engedélyezési terveiben ez a megállóhely még nem szerepel. Az útátjáróban viszont épült egy vonalőrház: később valószínűleg ezt bővítették, a mai épület ennek a korai őrháznak lehet egy többszörös mutációja. A neve eredetileg Felsőgörzsöny volt, majd a falu Alsógörzsönnyel történő összevonása után nevezték el Nemesgörzsönynek.

Pezsman17
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 6085
2008.08.23 22:57.31
Ma ismét vonat képe tükröződhetett az ablakban.

Pezsman17
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 6076
2008.08.23 22:28.40
Remélem nem utoljára játszódott le ez a jelenet Nemesgörzsönynél.

Pezsman17
e-mail: pezsman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 6075
2008.08.23 22:26.46
A 14-es vonalon a mai napon (2008. aug. 23.) különvonat közlekedett a Rábaíd mh-nél lévő fesztiválra. A vonat két végén két Bzmot motorkocsi, köztük 2 mellékkocsi közlekedett. A vonat csak Nemesgörzsöny megállóhelyen állt meg Rábahídig.

A kép a különvonatból készült.

Csoma Bence László
e-mail: davijones.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 1173
2007.08.22 15:35.43
Nemesgörzsöny,2007.aug.19.
a kép a különvonatból készült.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Nemesfalva

Nemesbikk

Nemesgulács-Kisapáti

Nagymihály

Nagyszentmiklós