Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely

Budapest-Keleti (1, 120, 150, 273)
Kőbánya felső (120, 273)
Rákos (120)
Budapest-Városszéli telep
Akadémiaújtelep
Rákoskeresztúr
Rákosliget
Rákoscsaba-Újtelep
Rákoscsaba
Pécel
Isaszeg
Gödöllő-Állami telepek
Gödöllő (972)
Máriabesnyő
Máriabesnyő régi
Máriabesnyői kolostor
Bag
Aszód (77, 78)
Hévízgyörk
Galgahévíz
Tura
Hatvan Rendező pu.
Hatvan (81, 82)
Hatvani vásártér
Hort-Csány
Vámosgyörk (85, 86)
Adács
Karácsond
Ludas
Nagyút (280S)
Kál-Kápolna (102, 84)
Füzesabony (108, 87a)
Szihalom
Mezőkövesd-Hőfürdő
Mezőkövesd
Mezőkövesd felső
Klementina
Mezőkeresztes-Mezőnyárád (280q)
Csincse
Emőd
Nyékládháza (88, 89)
Kistokaj (88, 89)
Miskolc-Rendező pu. (202, 293k)
Miskolc-Tiszai (202, 88, 89, 90, 92, 94)
Felsőzsolca (90)
Hernádnémeti-Bőcs
Tiszalúc
Taktaharkány (490)
Taktaszada
Szerencs (100c, 491, 98)
Mezőzombor (100c)
Bodrogkeresztúr
Szegi
Erdőbénye
Olaszliszka-Tolcsva
Bodrogolaszi
Sárospatak (433, 434, 436)
Sátoraljaújhely (689, 690, 691)




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Máriabesnyő

megállóhely
80 Budapest-Hatvan- Miskolc-Sátoraljaújhely

2009.03.15.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.595743° E19.389575° | N47° 35' 44.67" E19° 23' 22.47"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Máriabesnyő megállóhely mai felvételi épülete acélvázas perontetővel 1936-ban épült Heimann Nándor tervei alapján.

Az 1930-as évek közepén nyomvonalkorrekciót végeztek Máriabesnyő térségében, melynek során a vasút új, rövidebb nyomvonalra került. Ez a nyomvonalkorrekció érintette Máriabesnyő megállóhelyet, amelyet az új nyomvonalra helyeztek át, a szomszédos Máriabesnyői kolostor megállóhely ugyanakkor megszűnt.

Korabeli filmhíradó-részlet az új nyomvonal építéséről (1934 október):
http://filmhiradok.nava.hu/watch.php?id=1201

Szelvénykő 390




Régi képek - Máriabesnyő

Máriabesnyő szigetperonos megállója egy régi felvételen.
  Feltöltötte: Kovács Viktor

Máriabesnyő állomás régen. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs



Képtár - Máriabesnyő


Fotó: Balla László
Dátum: 2007.06.19.

Fotó: Balla László
Dátum: 2007.06.19.
Összkép Gödöllő felé.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A pénztárépület hátulról.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Külön épületben van a pénztár és a váróterem.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Az aluljáró falait helyi iskolások festették ki virágokkal.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A peron elporladt.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Lejárat az aluljáróba.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Ivókút. (Remélem, hogy csak télre lett víztelenítve)
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A peron Gödöllő felé.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A perontető gyártója.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A tetőt tartó szegecselt acélszerkezetek.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Ismeretlen célú fal.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Bag felé tekintünk.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A falu (ma már Gödöllő része) híres búcsújáróhely, valószínűleg a település méretéhez képest komoly megállóhely épításét si a zarándokforgalom indokolhatta.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Egy régi tábla, jelenleg funkció nélkül.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Korszerű kialakítású megállóhely.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A váróterem épülete. Ebben van a wc, és egy polgárőri helység is, de az üresnek tűnik. A wc tiszta, kulturált.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
A váróterem.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Az aluljáró a peronra való feljutás mellett a két településrész közti átjárást is szolgálja.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Összkép Bag felől.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Padok.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.
Egy másik névjegy.
Fotó: Vekker András
Dátum: 2013.02.16.

Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2009.03.15.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33233
2021.10.14. 13:35.17
Elméletem szerint a nyomvonalat már akkor elkezdték építeni, amikor az I. vh. végén szükségmunkában a gödöllői hév-et elkezdték Aszódig meghosszabbítani.

ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33230
2021.10.12. 14:27.25
Vasúti áttörés Máriabesnyőn
1933 decemberében röppent föl a hír, miszerint a kereskedelemügyi minisztérium terveket készíttetett a Gödöllő és Máriabesnyő közti domb átvágására. A korábbi bevágás mélyítésére azért volt szükség, mert az 1862 és 1867 közt végzett építkezések során a vasúti pályát hosszan elkanyarították Máriabesnyőn Szárítópuszta felé. Az Aszód felől Gödöllőre tartó úton azonban az emelkedő még így is túl magas maradt. A tehervonatokat Aszódtól egy másik vonat tolta fel a kaptatón, de így is 40 perc alatt tette meg a két település közti 16 km-es távot. A személyvonatok önállóan, de lassan és nagy kerülővel érkeztek be a gödöllői állomásra. A kerülő miatt mondták, hogy a máriabesnyői templomot kétszer is lehet látni a vonatablakból. Előzetes becslések alapján évi 200.000 pengő megtakarítást jelentett a mélyítés a MÁV számára a vontatási, forgalmi és pályafenntartási kiadásokban. A munkálatokra összesen 1,5 millió pengőt különítettek el. A pálya mélyítése és átépítése miatt, 1933 december 10-én Vasdinnyei Pál miniszteri tanácsos vezetésével helyszíni bejárást tartottak. A bejáráson részt vett az alispán, a főszolgabíróság, erdőigazgatóság, jószágigazgatóság és a premontrei rend képviselői.

A munka két éven át több mint 300 munkásnak jelentett megélhetést, mivel a munkálatok során a föld kitermelését leginkább kézi erővel végezték. Az építkezésen számos gödöllői munkás is dolgozott. Átlagos bérük 18-22 pengő közt mozgott. A munkálatok során kitermelt fél millió köbméter földet Budapestre szállították és a lágymányosi tó feltöltéséhez használták.

Máriabesnyőn az új pályatesten új vasútállomás épület is készült, melyet 1936 októberében avattak föl. A korábbi állomások közül kettőt megszűntettek: az egyik az új pályától távol esett, így funkcióját vesztette, a másik, azaz a kolostor melletti állomás pedig fölöslegessé vált, mivel az új állomásról már könnyű volt a kegytemplom megközelítése. Az új nyomvonal elkészültével a régi pályatest fölöslegessé vált. A síneket fölszedték és újra hasznosították, és a sin alapjául szolgáló kavics és sóder sem ment kárba: ezt a Szilhát utcában használtak föl.

A bevágás során a pályatest összesen 2,3 km-rel lett rövidebb és 12 méterrel lett mélyebb, mint korábban volt. Ezután már az állomástól elkezdődött a lejtés Aszód irányába. Az építkezés végeztével már ki lehetett iktatni a szárítópusztai nagykanyart. Ez a rövidülés a menetrendben nem okozott változást.

A bevágásnak nemcsak pozitív hatásai voltak. A mélyítés következtében a kertváros kútjai részben kiszáradtak, a rézsű aljában pedig egy kis forrás tört a felszínre.

A földmunkák során több ősállat maradványa is előkerült. A pliocén kor elején, kb 5 millió évvel ezelőtt folyóvízi homok rakódott le a mai Gödöllő területén. Később erre a homokrétegre rakódott egy löszréteg kb. 2,5 millió évvel ezelőtt. A vasúti bevágás során átvágták mind a fiatalabb lösz réteget, mind az idősebb homok réteget. A munkálatok során előkerült leletek szinte mind az idősebb homok rétegből kerültek elő, koruk az 5 millió évhez közelít. Találtak itt több orrszarvúféle, háromujjú ősló, ősi ormányos és ősi disznó maradványokat. A leletek az akkori Magyar Királyi Földtani Intézetbe kerültek, ma a jogutód Magyar Bányászati és Földtani Szolgálatnál tulajdonában vannak. A Gödöllői Városi Múzeum a leletek egy részét kikölcsönözte az intézménytől, hogy a 2018 májusában elkészült új állandó kiállításunkban helyezzük el.

Fábián Balázs

Néprajzkutató

Gödöllői Városi Múzeum

Forrás: http://godolloimuzeum.hu/vasuti-attores-mariabesnyon/

Tom_tom
e-mail: koos.tamas01".kukac."gmail.com
elfogadott hozzászólás 31994
2019.01.14. 18:26.21
A régi kataszteri térképen látszik a helye:
https://mapire.eu/hu/map/cadastral/?layers=here-aerial%2C3%2C4&bbox=2157920.0299142348%2C6039339.745222035%2C2159178.852223806%2C6039817.476648818

krisz132
e-mail: varrokrisztian132.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28789
2014.09.26. 13:07.25
VT22 neked lesz igazad. Ott tényleg nincs hasonló épület. Az általam említett épület, a közelben, a jelenlegi Őrház utca, Klapka György út felőli végén, az Őrház utcával szemközti oldalon van (nem a sarki épület, hanem a mellette lévő) .

VT22
e-mail: ___.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28788
2014.09.26. 11:43.34
Máriabesnyő régi megállóhelyhez raktam fel régi légifotókat. A megadott helyen nem látom az állomás nyomát, új építésű családi házakkal épült be.

krisz132
e-mail: varrokrisztian132.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 28785
2014.09.26. 08:42.56
A régi Máriabesnyő megálló épületének egy része még áll, bár elég rossz állapotban van. (Legalább is az egyik közeli épületben a régi állomás épületet vélem felfedezni.)

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24204
2012.06.09. 22:23.25
Kilátás az állomásról a kegytemplom felé

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24203
2012.06.09. 22:22.10
És fedett része a pénztárral

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24202
2012.06.09. 22:21.17
A peron

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24201
2012.06.09. 22:20.26
A kissé összefirkált váróterem

prozak01
e-mail: prozak01.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 24200
2012.06.09. 22:19.28
Mai képek: ebben az épületben van a váróterem és a polgárőri helyiség

Bozó Zoltán
e-mail: zzzzzz.boz841.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 21791
2011.09.20. 13:58.53
Néhány évvel ezelőtt még állt a régi állomás

KériPetya
e-mail: keripetyaa.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20547
2011.03.01. 14:37.01
1934 - 1936 években Gödöllő és Aszód között nyomvonalkorrekciót hajottak végre, ekkor a régi megállót felváltotta ez a mai. A régi megálló épülete áll - e még vajon?

Jojo76
e-mail: jojoka76.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 16912
2010.04.18. 19:45.46
Kedvenc állomásom,életem nagy részét ezen a környéken éltem le.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Markušica-Antin

Mórágy-Alsónána

Maroscsúcs

Máriafölde

Marosfő