Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


906 Bicske-Székesfehérvár

Bicske
Felcsút
Felcsút vasútállomás
Vértesboglár
Vértesacsa
Vereb
Lovasberény
Pátka
Csala
Pákozd
Székesfehérvár

  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2021

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




906 Bicske-Székesfehérvár
vasútvonal

Vasútvonalak listája   906. vonal képekben

   6 (211) Bicske-Székesfehérvár
   
   Az 50 km hosszú Bicske-Székesfehérvár vonal 1898. november 22-én nyílt meg, nem sokkal a Börgönd-Sárbogárd HÉV után, később 1907-ben egyesültek, onnantól Bicske-Székesfehérvár-Sárbogárd HÉV néven müködött. A vonalat rövid idő alatt, mindösszesen 6 hónap alatt építették meg. Az akkori kornak megfelelöen a MÁV üzemeltette a vonalalat.
   Bicskéről indulva a pálya együtt fut az Budapest-Hegyeshalom vonallal, majd végül délnek elkanyarodik attól, és onnan nem messze ágazik ki a honvédség iparvágánya. Idáig járnak be ma a tehervonatok. Innentől egészen Lovasberényig a pályát már visszahódította a természet, átjárhatatlan erdőség lett urrá.
   Felcsút megállóhelynek már a nyomát sem találtuk. Továbbhaladva az egykori nyomvonal mellett érkeztünk meg a vonal egykori legreprezentatívabb háromvágányos állomására, Alcsút-Felcsút állomásra. Az egykor mindkét kijáratnál örházzal bíztosított állomásból ma már csak az állomásépület áll, a vágányokat felszedték. A vasútbarátok 2002-es fotóin még látni az állomást és a 811-es út kereszteződésénél a vágányokat. Ma már ezek sincsenek meg. A vonal továbbvezet az alcsúti arborétum mellett, ahol régen időszakos megálló működött. A Csaplári erdő "mélyén" állt egykor Vértesboglár állomása, nyomainak megtalálása lehetetlen feladatnak tűnik.
   Ezután Vértesacsa egykori állomása következett, ami mára már nagyon lepusztult állapotban áll. Kijelenthető, hogy Vértesacsa állomásépületének mai képe az elveszett állomások egyik legfőbb és legszebb szimbóluma. A következő megálló Vereb község megállója, a falutól nyugatabbra a Lovasberénybe vezető út mentén, a vasúti kereszteződésnél volt. A megálló egykori épületének hűlt helyét találtuk, csak egy régi lámpa maradványa mutatta nekünk az egykori megálló helyét.
   Lovasberényben, ha szerencsénk van, akkor találkozhatunk tehervonattal. A MÁV az 1979-es bezárást követően a 80-as években felújította a Lovasberény-Székesfehérvár szakaszt a teherforgalom kiszolgálása miatt. A teherforgalom nem jelentős, de legalább a vonal itt "él". Székesfehérvár felé a nyomvonalat követve értük el Pátka állomását. A régi állomás épülete átépítve, használaton kívül ugyan, de áll. Az állomás egykor három vágányos volt, abból ma már az átépítés miatt kettő maradt, abból is csak az átmenő használható. Csala állomása előtt a vonal ismét keresztezi a főutat, a sorompók állnak, várják a tehervonatot. Csala állomás épülete ma már nem áll. Az illetéktelenek elhordták, a megmaradt épületromokat a MÁV eltakarította. Ma már csak a gesztenyefák jelzik egykori helyét. Pákozd állomásépülete ma lakóház, a rakodóvágányát az átépítéskor felszedték. A vonal Kisfaludnál éri el Székesfehérvárt.
   
   6-os vonal leírása:
   http://www.freeweb.hu/gmarc/elveszett/6os/6os.html