|
|
|
|
Képtár
Hozzászólások
Tiszaszentmárton

2011.03.26.
Fotó: Virág István [vragist]
A megállóhely 1971-ben még működött, valamennyi személyvonat megállt itt. A peron Záhonyból Vásárosnamény felé haladva a pálya balkéz felőli oldalán volt.
|
Képtár - Tiszaszentmárton
|
|
|
átjáró
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
|
|
állomásfolt
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
|
|
szemaforcsonkok
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
|
|
Perspektivikus felvétel a vagonnyomtáv-különbségek miatt sok sínszálúvá épített tiszaszentmártoni hídérdekességről.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
A folyó közepén, ahol a tiszaszentmártoni vasúti híd középső pillére áll a feltorlódott hordalékszigettől körülvéve, ott húzódik az államhatár.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
Egy másik – Tiszaszentmártonhoz köthető – vasúti műtárgy a Tiszán átívelő vasúti híd, amely összeköti a Magyarországhoz valamint Ukrajnához tartozó folyópartokat.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
A nagy fűben romok, maradványok után kutatva az egykori állomás területén csak egy betonkolonc található, talán az eltüntetett állomásépület alapjának része lehetett.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
A menetrend szerint közlekedő vonat a Tiszaszentmártonból Tiszabezdédre tartó műút vasúti átjáróján keresztül kihúz az évtizedekkel ezelőtt megszüntetett szentmártoni állomás egykori területéről Vásárosnamény irányába
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
A néhai szentmártoni vasútállomás épületéhez a Tiszaszentmártonról Tiszabezdédre tartó műútról egy bekötőút kanyarodott valamikor, ennek maradványa ma 3-4 méter után a gazba fullad.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
|
|
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
vragist
e-mail: vragist55.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 27432
2013.11.24. 00:35.35
|
Mónus Zoltán úr 2013 júliusában a lentebb található következő sorokat írta: „…..nyáron lovasszekéren, télen lovasszánnal mentünk a vonathoz, összeszedve azokat, akik egy irányban, és egy vonattal indultak……”
Első olvasatra ezt a logisztikai szervezést egy kissé túlzásnak gondoltam. A 2011. március végi látogatásomkor – mint azt az akkori bejegyzésem mutatja – gépkocsim kilométerórájának segítségével 1,3 km távolságot mértem Tiszaszentmárton széle és a hajdan volt vasútállomása között. Ez a távolság kb. annyi, mint az innen nem túl messze lévő Gyüre község vasútállomása és nagyszüleim háza közötti távolság, ahol budapesti kisgyerekként több nyarat eltöltöttünk öcsémmel együtt a 60-as években. Ott a vonat érkezése után mindig gyalog mentünk, apám cipelte a bőröndöket és senki nem érezte szükségesnek, hogy nagyapám szekérrel jöjjön elébünk (pláne, hogy olyankor délutánonként még a földeken dolgozott).
A térképet nézve azonban arra a (lehet, hogy hamis) következtetésre jutottam, hogy a régebbi időkben Tiszaszentmártonnak az a része, amely a mai, Tiszabezdéd felé tartó Táncsics út két oldalán húzódik, még nem is létezett. Lehet, hogy Tiszaszentmárton tényleg „útifalu” volt, a Vásárosnaményt és Záhonyt összekötő műút mellett épült ki, s a korábbi faluszerkezet szélén lévő Táncsics úti temető volt a település széle (merthogy a temetők egykor a falvak szélén alakultak ki, lehetőleg nem nagyon messze a templomtól). Ebben az esetben a régi faluszél és a vasútállomás között minimum 3 kilométer lehetett a távolság, s akkor még számításba kellett venni a faluban esetleg sokkal beljebb lévő otthonok elhelyezkedését is. Ez tényleg indokolhatta a szekeres-szános emberi szállításszervezést. Kétszeri ott jártamkor szerzett benyomásaim szerint a záhonyi útra merőlegesen kialakított Táncsics út két oldalán lévő családi házak az építészeti stílust tekintve mintha a 70-es, kora 80-as években épültek volna, azaz az állomás megszűnése körüli, vagy az azt követő időkben húzták fel az épületeket.
A vasút azonban anno tényleg messze épült meg Tiszaszentmártontól, kb. félúton Szentmárton és Bezdéd között. De ez a közlekedési sors jutott a szomszédos falvaknak, Tiszamogyorósnak, Zsurknak, Benknek is a XIX. század végén a XX. század elején a nagy vasútépítések korában, amikor Szabolcs megye errefelé eső részén is létesültek szárnyvonalak.
| | |