Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


111 Mátészalka-Záhony

Mátészalka (110, 113, 114, 115)
Ópályi
Nagydobos
Vitka
Vásárosnamény (116)
Kisvarsány
Gyüre
Aranyosapáti
Újkenéz
Tornyospálca
Mándok
Eperjeske alsó
Tiszaszentmárton
Zsurk
Záhony (100b)









Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2019

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    KéptárHozzászólások


Tiszaszentmárton

megszűnt megállóhely
111 Mátészalka-Záhony
 

2011.03.26.
Fotó: Virág István [vragist]


  Az állomás földrajzi koordinátái: (pontatlan)
N48.373912° E22.193713° | N48° 22' 26.08" E22° 11' 37.36"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


A megállóhely 1971-ben még működött, valamennyi személyvonat megállt itt. A peron Záhonyból Vásárosnamény felé haladva a pálya balkéz felőli oldalán volt.





Képtár - Tiszaszentmárton

átjáró
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
állomásfolt
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
szemaforcsonkok
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.
Perspektivikus felvétel a vagonnyomtáv-különbségek miatt sok sínszálúvá épített tiszaszentmártoni hídérdekességről.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
A folyó közepén, ahol a tiszaszentmártoni vasúti híd középső pillére áll a feltorlódott hordalékszigettől körülvéve, ott húzódik az államhatár.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
Egy másik – Tiszaszentmártonhoz köthető – vasúti műtárgy a Tiszán átívelő vasúti híd, amely összeköti a Magyarországhoz valamint Ukrajnához tartozó folyópartokat.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
A nagy fűben romok, maradványok után kutatva az egykori állomás területén csak egy betonkolonc található, talán az eltüntetett állomásépület alapjának része lehetett.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
A menetrend szerint közlekedő vonat a Tiszaszentmártonból Tiszabezdédre tartó műút vasúti átjáróján keresztül kihúz az évtizedekkel ezelőtt megszüntetett szentmártoni állomás egykori területéről Vásárosnamény irányába
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.
A néhai szentmártoni vasútállomás épületéhez a Tiszaszentmártonról Tiszabezdédre tartó műútról egy bekötőút kanyarodott valamikor, ennek maradványa ma 3-4 méter után a gazba fullad.
Fotó: Virág István
Dátum: 2011.07.29.

Fotó: Virág István
Dátum: 2011.03.26.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


vragist
e-mail: vragist55.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 27432
2013.11.24. 00:35.35
Mónus Zoltán úr 2013 júliusában a lentebb található következő sorokat írta: „…..nyáron lovasszekéren, télen lovasszánnal mentünk a vonathoz, összeszedve azokat, akik egy irányban, és egy vonattal indultak……”

Első olvasatra ezt a logisztikai szervezést egy kissé túlzásnak gondoltam. A 2011. március végi látogatásomkor – mint azt az akkori bejegyzésem mutatja – gépkocsim kilométerórájának segítségével 1,3 km távolságot mértem Tiszaszentmárton széle és a hajdan volt vasútállomása között. Ez a távolság kb. annyi, mint az innen nem túl messze lévő Gyüre község vasútállomása és nagyszüleim háza közötti távolság, ahol budapesti kisgyerekként több nyarat eltöltöttünk öcsémmel együtt a 60-as években. Ott a vonat érkezése után mindig gyalog mentünk, apám cipelte a bőröndöket és senki nem érezte szükségesnek, hogy nagyapám szekérrel jöjjön elébünk (pláne, hogy olyankor délutánonként még a földeken dolgozott).

A térképet nézve azonban arra a (lehet, hogy hamis) következtetésre jutottam, hogy a régebbi időkben Tiszaszentmártonnak az a része, amely a mai, Tiszabezdéd felé tartó Táncsics út két oldalán húzódik, még nem is létezett. Lehet, hogy Tiszaszentmárton tényleg „útifalu” volt, a Vásárosnaményt és Záhonyt összekötő műút mellett épült ki, s a korábbi faluszerkezet szélén lévő Táncsics úti temető volt a település széle (merthogy a temetők egykor a falvak szélén alakultak ki, lehetőleg nem nagyon messze a templomtól). Ebben az esetben a régi faluszél és a vasútállomás között minimum 3 kilométer lehetett a távolság, s akkor még számításba kellett venni a faluban esetleg sokkal beljebb lévő otthonok elhelyezkedését is. Ez tényleg indokolhatta a szekeres-szános emberi szállításszervezést. Kétszeri ott jártamkor szerzett benyomásaim szerint a záhonyi útra merőlegesen kialakított Táncsics út két oldalán lévő családi házak az építészeti stílust tekintve mintha a 70-es, kora 80-as években épültek volna, azaz az állomás megszűnése körüli, vagy az azt követő időkben húzták fel az épületeket.

A vasút azonban anno tényleg messze épült meg Tiszaszentmártontól, kb. félúton Szentmárton és Bezdéd között. De ez a közlekedési sors jutott a szomszédos falvaknak, Tiszamogyorósnak, Zsurknak, Benknek is a XIX. század végén a XX. század elején a nagy vasútépítések korában, amikor Szabolcs megye errefelé eső részén is létesültek szárnyvonalak.

Boros Gyula
e-mail: crazywoman.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 27260
2013.10.16. 17:52.40
Ahhoz a korosztályhoz tartozom aki aktívként még használta a megállóhely minden infrastruktúráját. Majd munkakörömből eredően /sajnos/ tevékeny részese voltam a jelenleg állapot előidézésének./én selejteztem majd bontattam el a főépületet/ Oldalakat tudnék írni a hajdan itt folyó életről, munkáról. Teljesen elevenen él emlékemben a megálló összes ingatlana. Sok sok történetet tudnék mesélni e-méltatlanul elfelejtett helyről. Valószínű hogy a közeljövőben napirendre kerül a település monográfiájának megalkotása. Ebben én a magam részéről szükségesnek tartom a megállóhely történek a megörökítését is. Nem olyan sokan vagyunk a településen azok akik ebben a munkában tevékenyen részt vennének. Azért írok,hogy aki tud segítsen olyan formában, hogy én elkészíteném a megállóhely helyszín vagy sematikus rajzát, a 111-es vonal történetét/mert ezen a vonalon fekszik/ Ismerteim szerint, létezik olyan program amely ilyen információk alapján elkészíti a látványtervet.Segítsetek örökítsük meg azt a 70 évet.

Mónus Zoltán
e-mail: monus.zoltan.kukac.hotmail.hu
elfogadott hozzászólás 26852
2013.07.21. 18:17.28
A felvételek alapján emlékek jutnak eszembe. Az apám erre a már nem létező állomásra hordta eleinte ökör- majd lovasszekérrel a termést /krumplit, szemest/. A felvásárlók itt vették át, és vonaton ment főleg a főváros felé. A 60-as évek legelején én més a személyvonatokon indultam Debrecenbe, hol Záhonyon, hol Vásárosnaményonkeresztül, és haza is itt szálltam le. Menetjegyet is itt lehetett venni. Később már csak a vonaton. Buszjárat még nem volt a faluból, az kb. 63-64-ben indult. Így nyáron lovasszekéren, télen lovasszánnal mentünk a vonathoz, összeszedve azokat akik egyirányban, és egy vonattal indultak. Hazajövet, többször gyalog kutyagoltunk be az állomásról. Az még hőskor volt.
Az Ukrajnába átívelő hídról azt tudom leírni, hogy abban a rendszerben úgy őrízték a hidat a katonák, hogy megközelíteni is nehéz volt. Néha elnéző katonák megengedték hogy az őrházig menjünk, de féltek a járőrszolgálattól és általában elzavartak bennünket onnan. A híd rövid üzemelése után statikai problémák léptek fel a középső pillérnél, azt megköpenyezték, azért torlódik fel a hordalék. Annak normális esetben nem lenne szabad összetorlódni. Ilyen emlékeim vannak e két objektumról.

Kovács Zsolt
e-mail: zsolt.kovacs.kukac.vipmail.hu
elfogadott hozzászólás 26011
2013.02.27. 14:08.02
Én még emlékszem az állomásépületre, voltam is benne, hiszen az általános iskolai osztálytársam ott lakott a szüleivel. Az épület teljesen komfortnélküli volt, még villany sem volt benne, petróleumlámpával világítottak, ezért iskolaidőben a rokonoknál aludt a faluban. Az 1970-es évek közepén költöztek be a faluba, nem sokkal később az állomás épületét le is bontották. Azonban a megálló még elég sokáig üzemelt kb. az 1980-as évek közepén szüntették meg. Valóban volt rakodóvágány is. Amikor a szüleim építették a családi házunkat, a betonhoz a kavicsot ide hozták vasúton és innen szállíttattuk a házhoz teherautókkal. Ez körülbelül 1977-ben volt, akkoriban az építőanyagot sokan szállították így az épülő házaikhoz, hiszen a vasúton dolgozóknak nagyon kedvező volt a fuvar.
A rakodóvágány sokáig működött (talán még rendszerváltás után is egy kis ideig), akkoriban ideiglenes rámpákon árurakodás is volt, a Szovjetunióból érkező árukat tárolták és rakodták közúti járműre (pl. nyersbőr). Az egyik ilyen rámpa még látható is az út mellett, a falu irányába haladva jobb oldalon.
A hivatkozott videóhoz annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy gyerekkoromban sokat bicikliztünk arrafelé. A másik oldalon, mint ahonnan a videó készült, volt ott egy kis határőr épület is a hídfőnél, folyamatos határőrszolgálattal. Már régen jártam arra, a videón úgy látom az épület már nem áll.

vragist
e-mail: vragist55.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 25292
2012.11.09. 20:04.46
Találtam egy érdekes rövidfilmet a YouTube-ra feltöltve. Ezen az látható, hogy egy hosszú tehervonat áthalad a tiszaszentmártoni Tisza-hídon Ukrajna irányából. Ezen a linken tekinthető meg:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=7LemUa3lOwE&NR=1

vragist
e-mail: vragist55.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 21712
2011.09.06. 19:59.48
Július 29-én jártam újra Tiszaszentmártonban. A faluban külön-külön két emberrel is tudtam beszélni, egy negyvenes éveiben járó férfival és egy hetvenvalahány éves idős asszonnyal, Erzsi nénivel. Mindketten elmondták, hogy a régi tiszaszentmártoni vasútállomásnak volt állomásépülete, amelyben még laktak is – a váltóőr és családja, akik az állomás megszűntével beköltöztek a faluba. A két megkérdezett megerősítette, hogy az állomás valóban azon a területen állt, amelyet az „állomásfolt” című, márciusban készült felvétel mutat. Erről a területről ismét készítettem fotót, a kis piros szerelvény éppen ott halad el, ahol nagyjából az épület állhatott. Ehhez a néhai épülethez a Tiszaszentmártonról Tiszabezdédre tartó műútról egy bekötőút kanyarodott valamikor, ennek maradványa ma 3-4 méter után a gazba fullad. Keresgéltem a nagy fűben romok, maradványok után kutatva az egykori állomás területén, de összesen egy betonkoloncot találtam, talán az eltüntetett épület alapjának maradványa lehetett. Búcsúzóul még megörökítettem a menetrend szerint közlekedő vonatot, ahogy a vasúti átjárón keresztül kihúz az évtizedekkel ezelőtt megszüntetett állomás területéről Vásárosnamény irányába.

Erzsi néni elmondta, hogy a tiszaszentmártoniak valóban nem nagyon használták a falu vasútállomását. Tényleg messze volt a község házaitól, ráadásul annak idején a településen több helyen megálló ún. munkásbuszok jártak az emberekért, hogy dolgozni vigyék őket az akkoriban sok ezer embernek munkát adó közeli záhonyi vasúti munkahelyekre és a környékbeli üzemekbe, majd dologidő után haza is szállították őket. Ez a tömegközlekedtetési rendszer pótolta/helyettesítette a vonatot – a napi munkába járáskor legalábbis mindenképpen.

A másik – Tiszaszentmártonhoz köthető – vasúti műtárgy a Tiszán átívelő vasúti híd, amely összeköti a Magyarországhoz valamint Ukrajnához tartozó folyópartokat. A záhonyi mellett ez a tiszaszentmártoni híd is jelentős szereppel bír a kelet-nyugati vasúti áruforgalomban. Elég körülményes a faluból eljutni a hídhoz földutakon keresztül, de unatkozva bringázgató helybéli fiúk megörülve egy kis változatosságnak, készségesen mutatták az utat gépkocsim előtt haladva. A folyó közepén, ahol a középső pillér áll a feltorlódott hordalékszigettől körülvéve, ott húzódik az államhatár. A híd közepén valamiféle őrbódé van, onnan távcsövezett felénk egy lőfegyveres emberfia, amikor elkészítettem a felvételt erről a vagonnyomtáv-különbségek miatt sok sínszálúvá épített hídérdekességről.

Hát ennyit Tiszaszentmárton vasúttörténeti jelenkoráról.

thomas
e-mail: monustamas2.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 21070
2011.05.27. 10:11.50
A nagy fűben található betonozott részen állt valamikor az állomásépület.
A karos jelzők egy pár éve még megvoltak, és a rakodóvágány kiágazási váltója is ott rozsdásodott lezárva.
Majd megszüntették a kiágazást, ekkor távolították el a jelzőárbócokat és a váltót.
Hézag nélküli vágányt építettek erre a rövid szakaszra.
A Tisza hídján folyik az összes széles nyomtávú forgalom Magyarország és Ukrajna, valamint a FÁK országai között.

vragist
e-mail: vragist55.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 20764
2011.03.30. 11:24.06
2011. március 26-án jártam a helyszínen. Egy ötvenes éveiben járó tiszaszentmártoni asszony kérdésemre elmondta, hogy a falu egykori vasútállomása a Tiszaszentmártont Tiszabezdéddel összekötő aszfaltozott út és a Záhonyba tartó vasútvonal kereszteződése mellett volt. Sajnos elfelejtettem megkérdezni, hogy ez egy egyszerű, állomástáblával jelzett vasúti megállóhely volt-e, vagy tartozott hozzá állomásépület is? A megkérdezett bizonytalan volt a tekintetben, hogy a 60-as vagy a 70-es évektől kezdődően nem álltak meg már itt a vonatok.
Gépkocsim kilométer számlálója 1,3 km-es távolságot mutatott a vasúti átjáró (tehát az egykori állomás területe) és Tiszaszentmárton település széle között. Gyalogosoknak, pláne cipekedő gyalogosoknak ez nem kis távolság, elképzelhető, hogy a szentmártoniak már akkor is inkább a távolsági autóbuszokat részesítették előnyben, amelyek manapság két helyen is megállnak a hosszan elnyúló faluban.
Három fotót mellékelek. Az egyik (állomásfolt néven) Záhony irányában készült, tehát azt a befüvesedett területe mutatja, ahol az egykori állomás – és a kitérő vágány – lehetett. A felvétel a vasúti átjárót jelző tábla tövéből készült, a sínpár túloldalán pedig két fekete színű fémcsonk látható, amelyek az egykori huzalos szemaforállító rendszer tartói lehettek. A másik (szemaforcsonkok elnevezéssel) a vásárosnaményi irányba mutat, előtérben a már említett fémcsonkokkal, háttérben a vasúti átjáróval. A harmadik (átjáró néven) pedig magát a szentmártoni-bezdédi vasúti átjárót ábrázolja, ahol „vojtyek” leírása szerint a tejipari termékeket szállító teherautó találkozott a menetrend szerinti vonatjárattal jó pár évvel ezelőtt.
Nyáron ismét lesz dolgom errefelé, megpróbálok több időt szakítani arra, hogy további nyomokat találjak az egykori vasúti megállóval kapcsolatban. De feltett szándékom az is, hogy felvételt készítsek arról a vasúti hídról, amely szintén Tiszaszentmártonhoz kapcsolható. A híd a Tiszán keresztül ível át, korábban valószínűleg fontos szerepe volt a Záhony-Csap közötti vasúti forgalom tehermentesítésében. Ez a szerepe vélhetően ma is meg van, néhány éve legalábbis – egy tiszai kenutúra résztvevőjeként – láttam, ahogy átgördül rajta egy tehervonat Ukrajna irányába.

vojtyek
e-mail: tothbeci.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 8333
2008.12.11. 14:30.21
Néhány helyen még most is látni a régi vonóvezeték tartócsigáit, sőt a második vágány helye is tisztán kivehető. Itt történt meg az az eset pár éve, hogy egy személyvonat elgázolt az átjáróban egy tejeskocsit. A sofőr azt mondta: ő úgy tudta, megszűnt itt az állomás nagyon régen, gondolta, akkor meg a vonat sem jár. Az átjárót és környékét elborította a túró-rudi, a sajt, a tejföl, a joghurt és a tej...bár, aznap reggel mindenki jól lakott a baleset helyszínén.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Tiszalúc

Tiszalöki Vízművek

Tiszaszentmiklós

Tiszapalkonya-Erőmű

Tiszasas