|
|
|
|
Képtár
Hozzászólások
Nagytőke

2006.01.07.
Fotó: Szente-Varga Domonkos [szvdom]
Az állomás a faluhoz közel helyezkedik el. A felvételi épülethez, illetve a rakodóterületre keskeny aszfaltozott út vezet a végponti fénysorompóval biztosított útátjárótól.
Háromvágányos. Az első vágány rakodásra szolgált, mindkét végén vágányzáró sorompó van.
A kitérők helyszíni állításúak mellettük egy-egy esőbeállót találunk. A bejárati jelzőket és előjelzőiket a forgalmi szolgálattevő kezeli vonóvezetékkel. A felvételi épület emeleti részén egy kunszentmártoni váltókezelő lakik családjával. A földszinten van a forgalmi iroda, az egykori állomásfőnöki iroda, illetve a váróterem. Egy kisebb melléképületet, WC-t, alumínium bordáslemez bódét és kerékpártárolót találunk még itt. A személyforgalom rendszeres, iskolaidőben az ingázók mellett a diákok is gyarapítják a naponta utazók táborát. Forgalmi szolgálat és korlátozott időtartamú menetjegykiadás van, áruforgalom azonban
már nincs. 2004. Április 1-től a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium az útipoggyász fuvarozást is megszüntette a MÁV teljes hálózatán. Egy régi öntöttvas kút is van,
de vize nitrátos, fogyasztása nem ajánlott. A rakodóterület sóderral borított. Fővonalról bontott síneket tárolnak itt, melyeket a kunszentmártoni állomásrekonstrukcióhoz használnak. 1989-ben az állomást meghosszabbították (eredetileg 350m hosszú vágányok voltak itt), amit a megnövekedett forgalom, elsősorban a búza irányvonatok indokoltak. Ma alkalmas 150 tengelyes tehervonat fogadására is. Terveztek negyedik vágányt is, de végül nem épült meg. 1979-ben a korábban csupán andráskereszttel jelölt átjáró fénysorompót kapott. 2007 és 2009 között a Kunszentmártonig tartó 3,3 km-es vágányszakaszt is felújították. A vonal többi részén ez már 1989-ben megtörtént. A rakodóterületen 2008 őszén kicserélték a térvilágítást. A felvételi épületben valaha posta is működött. Ez 1982-ben megszűnt. Az egykori állomásfőnök Lovas János felesége volt a postamester. Valaha nagy áruforgalmat bonyolított az állomás. Évente 25.000 tonna cukorrépát, rengeteg fát, a helyi TSZ terményeit Olaszországba vagy épp Egyiptomba szállították innen. (képek és szöveg: Sándor Antal 2009 Július.)
Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Tőke Az 1903-mas menetrendben ilyen néven találjuk. 1914-ben már Nagytőke
|
|
A felvételi épület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A felvételi épület utcafrontja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Bejárat a váróterembe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Váróterem. Részlet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Pénztárablak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A forgalmi szolgálattevő munkahelye I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A forgalmi szolgálattevő munkahelye II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Itt is megvárhatjuk a vonatot.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Mellékhelyiségek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Kerékpártároló.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Kút. A víz igen magas nitráttartalma miatt fogyasztása nem ajánlott.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Egy kis melléképület.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Pillantás a nyiltvonal felé Kunszentmárton irányába. A kép közepén háttal a bejárati jelző.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Váltókezelői szolgálati hely a kezdőponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Kezdőponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Vágányzáró sorompó az I. vágányon kezdőponti végén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Sínszálak a rakodóterület szélén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A rakodóterület most üres, de a térvilágítást nemrég felújították.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A rakodóterület másik szélén állunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A II. vágány peronján állva Kunszentmárton felé tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Az állomás közepén Szentes felé nézünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Útátjáró a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Az útátjáróban állva Szentes felé pillantunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
A felvételi épülethez vezető út.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Háttal a végponti csoport kijárati jelző.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Végponti váltókörzet.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.07.04.
|
|
Fotó: Szente-Varga Domonkos
Dátum: 2006.01.07.
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
fizolt
e-mail: Fizolt .kukac.citromail.hu
|
hozzászólás 28492
2014.08.08. 21:10.33
|
A Lakiteleken át Kiskunfélegyházáig közlekedő Bz motorvonat Szentesre közlekedő Uzsgyival keresztez az állomáson. Mivel a 146-os vonal vonatai 15 percet állnak itt, Kunszentmárton felé viszonylag kevesen választják ezt a vonatot.
|
|
|
VT22
e-mail: vtibor3.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 23168
2012.02.20. 22:54.29
|
Nagytőke állomásépülete a vasúttal egyidős, 1887-es építésű. Egyedi, HÉV-szabványtervek előtti épület.
A vasútállomás három vágányos. Forgalmi szolgálat van, rendszeresek a vonatkeresztezések. Teherforgalom nincs, a rakodóvágány az utóbbi időkben a Nagytőke-Kunszentmárton nyíltvonali átépítés idején volt használatban, amikor a pályaépítési anyagok nagy részét itt tárolták le.
Nagytőkét az 1950-es években szervezték községgé a környező tanyavilágból. A falu azonban nem az állomás mellé épült, hanem attól kissé délre. Ideális lenne innen mintegy 800 méterre Szentes felé, a sportpályánál egy megállóhelyet nyitni.
|
|
Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások
|
|
|