Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


82 Hatvan-Szolnok

Hatvan (80, 81)
Kavicsbánya iparvágány
Boldog
Jászfényszaru
Pusztamonostor
Jászberény
Meggyespele
Portelek
Jászboldogháza-Jánoshida
Tápiómajor
Újszász (120, 86)
Zagyvarékas (120, 86)
Abonyi út (120, 86)
Szolnok (100, 120, 130, 145, 86)










Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2017

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Jászberény

állomás
82 Hatvan-Szolnok

A felvételi épület a vágányok felől, a vonal kezdőpontja, Hatvan irányából nézve.
2011.04.02.
Fotó: Sándor Antal [ROCOman]


  Az állomás földrajzi koordinátái:
N47.495536° E19.89255° | N47° 29' 43.92" E19° 53' 33.17"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Az 1873. március 10-én átadott Hatvan – Újszász – Szolnok vasútvonal középállomása.
Az eredetileg négyvágányos, úgynevezett vágánytengely ugrásos állomás vízállomásnak
épült, vízházzal, vízdarukkal, tisztító gödörrel. Az 1908-as helyszínrajz már
ötvágányos állomásként ábrázolja, a felvételi épületen kívül számos egyéb építménnyel.
Épült itt különálló árnyékszék, lámpakamra és málharaktár a felvételi épület két
oldalán, melyeket a ma is meglévő előtető foglalt szerves egységbe. 1876-ban erdélyi
vörösfenyőből építették az áruraktárat mely jól vészelte át az idők viharait,
s ma is szinte változatlan formában megtalálható az állomáson. Volt gabonaszín,
állatrakodó, pályafenntartási raktár, illetve az állomás mindkét végén egy-egy kettős
őrház váltóőrbódéval. Az állomásépületet a MÁV Magasépítési Osztálya tervezte.
A típusterv alapján épült, nyeregtetős, hosszú, vakolt épület zsalus ablakokkal
volt ellátva. Régi képeslapok tanúsága szerint kis kertet is kialakítottak itt,
a nyírt sövény tövébe pedig padokat állítottak. Az állomást deszkapalánk kerítés
szegélyezte anno. A vasútvonal átadása serkentőleg hatott a környező települések,
így Jászberény fejlődésére is. A vasútállomásra odavezető utat - a mai Rákóczi út -
alakítottak ki. 1881-ben kezdték a város útjainak kövezését és az első ez az út volt,
ami jól mutatja a vasút jelentőségét a város életében. Ugrásszerűen fellendült
a település iparosodása is. 1910 tavaszán felmerült egy Jászberény-Gödöllő vasútvonal
megépítésének gondolata. A vasútvonal ügye már biztatóan alakult, amikor 1914 nyarán
eldördült egy szerb diák pisztolya… Harminc évvel később a szovjet csapatok elől
visszavonuló németek mintegy 5km hosszan felszaggatták a pályát, valamint megrongálták
Jászberény állomás vágányait és épületeit. Az állomást 1945-ben rohamléptekkel
állították helyre. Az újjáépítési munka eredményeként a jászberényi állomás jól
felszereltté és nagyobb forgalom lebonyolítására vált alkalmassá.
A forgalom helyreállítása után kiépítették a városba települt ipari létesítmények
iparvágányait is. A Ganz Vagon és Gépgyár egyik részeként üzemelő Aprítógépgyár
(ma RUUKKI Tisza Zrt) üzemi vágányait 1951-ben létesítették. Ezt követte a Fémnyomó
és Lemezárugyár, a későbbi Hűtőgépgyár (ma Electrolux Lehel Kft), a Borforgalmi
Vállalat (ma Andrássy Rendezvényház) a TüzÉp és a Szolnok megyei Gabonaforgalmi
és Malomipari Vállalat (ma Szatmári Malom Kft), iparvágányainak kiépítése.
Az állomáson működő Siemens-Halske típusú biztosítóberendezést a villamos vontatásnak
a vonalon történt 1976. január 2-i beindulása után korszerű Integra Dominó 55 típusú
berendezésre cserélték, melynek telepítésekor a 258-as szelvényben lévő 31. sz.
főközlekedési út keresztezésénél fénysorompót szereltek fel. A ma már nyugdíjas
Vidovich László állomásfőnök irányításával működő, szépen gondozott állomás 1997.
április 18-tól a Forgalmi Szakigazgatóság Hatvani Csomóponti Főnökségéhez tartozik.
A főnökség mintegy 27 állomás gazdálkodásáért felel. Az 1999-2000-es menetrendben 
egy rövid ideig volt közvetlen összeköttetése is vasúton Jászberénynek a fővárossal.
Napjainkban a személyszállító vonatok ütemes menetrend szerint közlekednek.
Menetjegykiadás, váróterem van, bár az épületben eredetileg váróterem céljára
szolgáló helyiségek zárva vannak, illetve egy hétköznap nyitva tartó újságos is
található az állomáson. A kezdőponti oldalon már rég elbontották az őrházat,
de helye ma is jól kivehető. Az állomáson csakúgy, mint a vonalon szórványos
aljcserék voltak, de felújításról nem beszélhetünk. A felvételi épület ma műemlék,
falán emléktáblák. Az autóbuszmegálló közvetlenül a felvételi épület mellett
található. Az épület emeleti részén lévő három lakásban ma is laknak.
A raktárépületet korábban bérlő helyi vállalkozó megvásárolta azt és felújítja.
Sajnos az egykor igen jelentős áruforgalom ma már csak nyomokban létezik.
A raktár előtti rakodóvágányt kizárták a forgalomból, de remény van arra, hogy
ismét használni fogják, hisz a raktárépület tulajdonosa tervezi a vasúton történő
szállítást. Jelentősebb fuvaroztatónak az Electrolux mondható, míg a TüzÉp telep
vagy a Szatmári malom legfeljebb alkalmanként szállíttat árut vasúton.
(A Pályaőr című újság VI. évfolyam, 1.szám, Demény-Dittel Lajos írásának
felhasználásával összeállította: Sándor Antal 2011. április.)






Régi képek - Jászberény

A felvételi épület régi képeslapon (forrás: http://jaszberenyregen.uw.hu/index1.php?kat
 
Régi képeslapon az állomás (forrás: http://jaszberenyregen.uw.hu/index1.php?kat
 
Jászberény felvételi épülete egy 1907-es képeslapon (küldő: Ophoven Jenő)
 
Jászberény egy régi képeslapon.
  Feltöltötte: Sándor Antal

Jászberény vasútállomás felvételi épülete és vágányai egykor. Forrás: profila.hu korabeli képeslap.
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Jászberény.Vasúti állomás.Forrás:post-card.hu
  Feltöltötte: Kővári Balázs

Jászberény,vasúti híd a Zagyva felett.Forrás:http://www.fortepan.hu/_photo/display/45380.jpg
  Feltöltötte: Kővári Balázs



Képtár - Jászberény

Pillantás Meggyespele felé.
Fotó: Srajber Károly
Dátum: 2009.05.21.
A felvételi épület a vágányok felől, a vonal végpontja, Szolnok irányából nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A felvételi épület szemből.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A felvételi épület a vágányok felől, a vonal kezdőpontja, Hatvan irányából nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Kijárat az állomásról a buszmegállóhoz. Egyenesen tovább kerékpárút vezet a városközpontba.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Utcafront buszmegállóval és kerékpártárolóval..
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Utcafront II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Utcafront III. Néhány autónak is van parkolóhely az épület előtt.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Bejárat a felvételi épületbe.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Mindkét ajtó a várótermekbe vezet. Vonatunkat azonban a padokon ülve várhatjuk csak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Pénztárablak. Az ajtón át a vágányokhoz juthatunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A vágányokon át a peronhoz mehetünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az előtető alatt is van néhány pad.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Emléktábla az épület falán. A kisebb felirata: vasúti műemlék.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az újságos. A falfirkálókat elkapták még a "művük" sem száradt meg a falon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A mellékhelyiségek.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Jellegzetes padláslépcső az épület északi végén.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Egy kis park a felvételi épület mellett.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A III. vágány mellett állva a kezdőpont irányába tekintünk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A végpont felé tekintve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A rakodóvágány kiágazása az I. vágányból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A raktárépület a vágányok felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A raktárépület frontoldala. A rács mögött árupénztár volt egykor.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Részlet. Ablakok.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Részlet. A lépcsőfokok vasúti sínből vannak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Eleink ácsmunkája mai szemmel nézve is lenyűgöző.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A raktárépület utcafrontja. Az előtte lévő terület a P+R parkoló.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A raktárépület utcafrontja II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A volt Borforgalmi Vállalat raktárépülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A volt Borforgalmi Vállalat raktára melletti csonkavágány homlokrakódó rámpában végződik.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A homlokrakodó tetején állva láthatjuk igazán mekkora rakodóterülete van az állomásnak.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Itt is állt egy épület. A háttérben az Aprítógépgyár épületei.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A rakodóterület szélén állunk a kezdőpont irányába nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Vágányhídmérleg.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Kezdőponti kijárati jelzők.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A kezdőponti oldalon is volt vízdaru a IV. és az V. vágány között.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Itt állt a kezdőponti őrház.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Kezdőponti váltókörzet I.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Kezdőponti váltókörzet II.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Tovább a kezdőpont irányába. Balra a 82-es vonal, jobbra a kihúzóvágány.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A Zagyva hídján állunk.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A Zagyva hídja alulnézetből. Alatta lustán csordogál a folyó.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A hűtőgépgyári iparvágány kiágazás. Egyenesen tovább Hatvan.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A kihúzóvágányból ágazik ki az Aprítógépgyár iparvágánya.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az Aprítógépgyár iparvágánya. A vágányzáró sorompó már rég eltűnt...
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
...s a vörös négyzetek a kapun is azt jelzik nincs forgalom.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az aprítógépgyári iparvágányok madártávlatból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Ivóvízkút (volt).
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A kapcsolókert kiegészült a váltók fűtését biztosító transzformátorral.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A gőzösvilág egy újabb emléke a szabvány 100 köbméteres víztorony. Tőle balra egy kisebb raktár, jobbra transzformátorház.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az épületben valaki tüzet gyújtott.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A víztorony belülről.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Még egy melléképület karnyújtásnyira a víztoronytól.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A biztosítóberendezés épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A HungaroControl rádió irányadójának épülete a biztosítóberendezési épület mögött bújik meg.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A rádió irányadó épülete az utca felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A MÁV Kereskedelmi Hivatal és a Pft. laktanya épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Vízdaru a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Tüzelőtároló és pályakocsi szín a végponti oldalon. Ezt az épületet 2012. decemberének utolsó napjaiban lebontották.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Lakóőrház a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A 31-es út átjárója a végponton.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A végponti váltókörzet az útátjáróból nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az egykori ágyúrakodó -később ÁFOR iparvágány - helyén ma egy rövid csonkavágány van a végponti oldalon.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az I. vágányon 20km/h-s lassújel. Szép virágos állomás!
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az útátjáróban állva a nyílt vonal felé tekintünk. Balra a volt Gabonaforgalmi iparvágánya, egyenesen tovább Szolnok, míg jobbra a TüzÉp telep.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Balra a TüzÉp telep, jobbra a volt Gabonaforgalmi felé futnak a vágányok.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A TüzÉp telepre vezető vágány. Vágányzáró sorompó és siklasztósaru is biztosítja. Forgalom azonban nincs.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az iparvágány a szelvényezés tanúsága szerint 1km hosszan fut párhuzamosan a 82-es vonallal.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az iparvágányon az útátjárót csak andráskereszt biztosítja.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A háttérben a gabonasilók.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Bepillantás.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Az iparvágányok madártávlatból.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A forgalmi szolgálattevő munkahelye.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Szépen kidolgozott oszlopok tartják az előtetőt.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Legelésző lovak. Nem mindennapi látvány egy állomáson.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
Felirat a síngerincen: DIOSGYOR 1918 M.A
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.04.02.
A kerékpártárolót néha-néha használják is.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.11.12.
Frissen felújított peronrész vágányszámmal.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2011.11.12.

Fotó: Tóth Márton
Dátum: 2010.02.28.
Az Aprítógépgyár iparvágányai.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.05.23.
V42 527 Jászberényben egy fotós különvonattal.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2009.05.23.
Utcai nézet
Fotó: Vekker András
Dátum: 2017.10.21.
Váróterem
Fotó: Vekker András
Dátum: 2017.10.21.
Jászberény
Fotó: Vekker András
Dátum: 2017.10.21.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 31203
2017.10.29. 09:09.18
Érdekes festésű szlovák magánvasúti mozdony az állomáson október 14-én kora reggel.

ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30944
2017.05.14. 10:01.14
Tegnap ritka esemény történt. Jónéhány rakott Eas kocsi érkezett a TÜZÉP telepre.

ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 30475
2016.09.18. 18:23.43
Holnaptól vágányzár, valószínűleg útátjáró felújítás lesz.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 29372
2015.04.07. 16:20.23
A pénztárban már kártyával is fizethetünk a menetjegyért, akár PayPass-szal is.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 28852
2014.10.12. 15:52.18
Hasonlóan a tavalyi évhez, most is napok óta folyik a cukorrépa rakodása az állomáson.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 27212
2013.10.05. 18:29.48
Berakodásra váró cukorrépa hegyek. Rég volt ilyen látványban része a berényieknek.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 27211
2013.10.05. 18:28.20
Múlt héten csütörtökön érkezett egy vonatnyi kőszállítmány aminek a kirakodásához hozzá is kezdtek és folytatták még ma is.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 27210
2013.10.05. 18:26.10
Kirakott és kirakodás alatt lévő kocsik a Szatmári-féle malom telephelyén.

ROCOman
e-mail: antal.sandor.kukac.pr.hu
elfogadott hozzászólás 21347
2011.07.17. 20:03.39
Egy érdekes térkép szerint a Tiszavidéki Vasút is tervezett vonalat építeni Jászberény és Törökszentmiklós között. Ha ez az elképzelés valósul meg akkor jó tíz évvel hamarabb van vasútja a városnak, s ma minden bizonnyal egy szép TVV indóház állna az állomáson. (Forrás: Vörös Tibor Vasúti építészet.)

kerivili
e-mail: kerivili.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 16562
2010.03.26. 18:20.31
2010. márc. 26. du. A 224-es Szergej mellet befut az Ex 1755 CAMPUS.

kerivili
e-mail: kerivili.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 13858
2009.10.03. 07:22.58
Az állomás peronján 2009. szept. 18-án délután. Aznap a 230-as Szergej egész nap hűtőszekrényekkel teli vagonokat rendezgetett az állomáson.

kerivili
e-mail: kerivili.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 7533
2008.10.29. 09:48.14
A jászberényi állomás bejárata Hatvan felől.

Marci55
e-mail: zsir.kukac.invitel.hu
elfogadott hozzászólás 2534
2008.01.28. 12:23.10
Régeben Jászberényről közvetlen szémelyvonat járt Budapestre.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Jászárokszállás

Jászapáti

Jablánc

Jádvölgy alsó

Jádvölgy kitérő