Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


956 Kaposvár-Barcs

Kaposvár (35, 36, 41, 465, 954)
Kaposújlak (41)
Kaposmérő (41)
Kaposdada
Bárdudvarnok
Lipótfa
Somogyszentimre
Kadarkút
Hencse-Hedrehely
Lad
Homokszentgyörgy
Kálmáncsa
Szulok
Aranyospuszta
Középrigóc (60, 62)
Barcs felső (60, 62)
Barcs (541, 60, 62, 958)







Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2024

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKépek a netrőlKéptárHozzászólások


Homokszentgyörgy

megszűnt állomás
956 Kaposvár-Barcs
 

Homokszentgyörgy
2007.08.03.
Fotó: Balázs Zsolt [blzs]





Régi képek - Homokszentgyörgy

Régi fényképeim között találtam, egy nem teljes homokszentgyörgyi vasutállomás fényképet.

  Feltöltötte: Németh Lajos
Dátum: 1940.

Homokszentgyörgy "Álomás" egy régi képeslapon.
  Feltöltötte: Sándor Antal


  https://www.facebook.com/groups/427006881371725/...
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1989.04.02.


  Forrás: https://www.facebook.com/groups/427006881371725/...
Feltöltötte: Sándor Antal
Dátum: 1995.10.17.



Képtár - Homokszentgyörgy

Homokszentgyörgy
Fotó: Balázs Zsolt
Dátum: 2007.08.03.



Képek a netről - Homokszentgyörgy

Fotó: Vámosi Péter.
Dátum: 2019.04.09.
facebook.com/groups/427006881371725/posts/763982857674124/
[Tárolt változat]
Fotó: Vámosi Péter.
Dátum: 2019.04.09.
facebook.com/groups/427006881371725/posts/763982857674124/
[Tárolt változat]
Fotó: Vámosi Péetr.
Dátum: 2019.04.09.
facebook.com/groups/427006881371725/posts/763982857674124/
[Tárolt változat]
Fotó: Marton Zsolt.
Dátum: 1985.08.
https://www.facebook.com/groups/427006881371725/?ref=nf_target&fref=nf
[Tárolt változat]
 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


ROCOman
e-mail: antal.sandor67.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 33461
2022.03.12 13:54.41
Az állomás helye: https://www.google.com/maps/place/Homokszentgy%C3%B6rgy,+Kossuth+u.+139,+7537/@46.1192283,17.577236,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47680afd08ed275b:0xa1198751ea90d8c8!8m2!3d46.1192246!4d17.5794247
Vámosi Péter közlése nyomán.

Rinyai Istvan
e-mail: steverinyai.kukac.yahoo.ca
elfogadott hozzászólás 27188
2013.09.30 01:59.52
Homokszentgyorgy allamas a legkedvesebb gyerekkori emlekeim egyike. Ugyanis 1545-ben abban a kis faluban lattam meg a napvilagot egesz veletlennul, mivel anyam ket noveremmel odamenekult a Budapesti bombazasok miatt. Apam aztan ott talalkozott veluk a haboru befejezese utan. Sajnos 3 eveig nem tudtunk Budapestre visszatelepulni, de meg emlekszem amikor a kis vonaton utaztunk haza. Utana minden evben utaztam a vonattal Kaposvarrol, mivel a nyari szuneteinket ott toltottunk nagyszuleimnel.

Most 7.000 km tavolsagbol irok, mivel mar regota Torontoban elek Kandaban. Jeleneleg egy regenyt irok es ehez kutatok regi dolgokat.

pumpolini
e-mail: liqui.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 20014
2011.01.21 19:11.58
"...Homokszentgyörgy kisvasútjának története
2009.07.20. Kaposvár-Barcs (Kaposmérő-Középrigóc)

Az Uglyai Faipar Rt. 1942-ben épített 600 mm-es nyomközű iparvasutat Homokszentgyörgytől Dénesmajoron és Szélestó-erdőn át Cukortópusztáig, hogy azzal a gróf Széchenyi Margit és Móric tulajdonában volt erdőségek kitermelt faanyagát el tudják szállítani. A kisvasút kb. 4,5-5 km hosszú (összesen 5734 vfm-es) volt, 7-9 kg/fm-es sínszálakból épült. A vonal a Kaposvár - Barcs vasútvonal homokszentgyörgyi megálló-rakodóhelyéről indult, onnan - rövid szakaszon a MÁV-pályával párhuzamosan - északi, később nyugati, északnyugati irányba haladt (részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi területeken kanyargott).

„A vonal a MÁV megálló-rakodóhely területét elhagyva, az uradalmi dűlőút mellé fordul és mintegy 500 m. hosszban, annak jobboldalán észak felé vezet. Utóbbi út keresztezése után nyugati, majd északi irányba fordulva a 10/11. szelv. között gr. Széchenyi Mór uradalmának területére lép. Ezen, - részben uradalmi utak mentén, részben uradalmi földeken - bal, illetve jobbirányú ívekkel ismételten irányt változtatva, - nagyjából északi irányba halad, a 49. szelvénynél éri el a kitermelendő erdőt és annak szélét követve az 50+66 szelv.-nél ér véget. A vasút végső szakasza ideiglenes munkapálya jellegű, mely az erdőkitermelésnek megfelelően áthelyezhető, illetve meghosszabbítható.”

Egy 1943-as jegyzőkönyvből

Mozdonyszín Homokszentgyörgyön épült. Mindössze 4 db kitérő került beépítésre Homokszentgyörgyön és Cukortópusztán. „Mozdonyként a kezdettől 1943-ig egy Orenstein és Koppel gyártmányú MD-2 típusú dízel dolgozott, amelyre házilag készített bódé került. 1943-tól egy 25 HP-s (lóerős) iker kétcsatlós gőzös üzemelt. Mindkét mozdony esetében lóvontatású üzem is létezett időszakosan, szükség szerint.” (KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút)

A kisvasút, mint az erdőbirtokok tartozéka, 1945-ben a földreform keretei közt kincstári tulajdon lett. Háborús rombolás nem érte. 1947. január 3-tól elvileg Magyar Állami Erdőgazdasági Üzemek (Mállerd) kezelésébe került, ám a történet nem volt ilyen egyszerű: 1948. február 13-án a volt tulajdonosok és a vasutat átvenni szándékozó Mállerd, illetve a helyiek képviselői és egyéb szervezetek összeültek, hogy rendezzék a vasút tulajdonjogát. A Mállerd igényt tartott a vasútra, mert állításuk szerint szükségük volt rá a kitermelendő fa szállításához, az Uglyai Faipar Rt. viszont nem akarta odaadni vasútját: arra hivatkoztak, hogy már nincs is mit kitermelni onnan, a vasút csak részben épült az erdőtulajdonosok területén, saját költségükön létesítették, s hogy az ideiglenes jelleggel épült vonalat joguk van fölszedni és a síneket elszállítani. A Dénesmajorban frissen földhöz jutottak képviseletében megszólaló frissen megalakult Homokszentgyörgyi Földmíves Szövetkezet azonban azt szerette volna elérni, hogy a vasút tovább működjön, s tulajdonosa lehetőséget biztosítson a szállításra a dénesmajoriaknak. Ezt a Mállerd vállalta. Az Országos és a Megyei Földhivatal úgy találta, hogy a földreformban a vasút is érintett, így annak állami tulajdonba, a Mállerd kezelésébe kell kerülnie.

Az 1948. február 13-i bejárás alkalmával a helyszínen megállapították, hogy az akkor használaton kívüli vasút üzemképtelen. A meglévő jármű- és eszközállományról leltárt is készítettek. Ebből tudhatjuk, hogy a kisvasút gördülőállományát ekkor a következők jelentették: 1 db 25 lóerős, iker kétcsatlós gőzmozdony (600 literes víztartállyal), 14 db favázas forgózsámolyos szállítókocsi, 4 db vasvázas forgózsámolyos szállítókocsi, 3 db használhatatlan rossz kocsi, 1 db pályakocsi (kifogásolhatatlan állapotban szinte semmi sem volt, sok volt a kisebb hiba a járműveken).

Ezt követően már nem valószínű, hogy használták volna a vasutat. 1950. július 3-án a Kaposvári Gazdasági Vasutak Vállalat kezelésébe került. 1950 végén a Homokszentgyörgy MÁV megálló-rakodóhelyen lévő iparvasúti sínmezők felbontására is utasítást adtak. A kisvasút az ezt követő egy-két évben történelemmé vált.

Felhasznált irodalom:
KBK-Füzetek XXXV-XXXVI., Marton Zsolt: A Homokszentgyörgyi Kisvasút
a MÁV Központi Irattár ide vonatkozó dokumentumai

Végezetül szeretnénk elnézést kérni a szűkszavúság és az esetleges képzavarok miatt. Kevés forrásunk is sokmindenről eltérően nyilatkozik, még a pontos építési és felszámolási időpont sem tisztázott. A történet kapcsán is több egymásnak ellentmondó információra akadtunk..."

http://somogyivasutak.hu/

Gábor15
e-mail: kovacsgabesz15.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 6784
2008.09.28 14:42.41
Homokszentgyörgy mrh 2007ben.
NEM sajátkép!
Forrás:http://somogyivasutak.extra.hu/

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Holiša výh

Hőlak-Trencsénteplic

Homonna

Homok

Homokterenye