Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


42 Pusztaszabolcs- Dunaújváros-Paks

Pusztaszabolcs (40, 44)
Adony
Kulcs
Rácalmás
Rácalmás régi
Dunapentele
Dunaújváros külső
Dunaújváros (242L)
Újvenyim
Nagyvenyim
Hercegfalva
Mezőfalva (43)
Ménesmajor
Előszállás
Dunaföldvár (961a)
Bölcske
Dunakömlőd
Ópaks
Paks-Dunapart
Paks




Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2019

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Ópaks
(Paks)*

megszűnt állomás
42 Pusztaszabolcs- Dunaújváros-Paks



  Az állomás földrajzi koordinátái:
N46.641191° E18.879216° | N46° 38' 28.28" E18° 52' 45.17"
A koordinátákra kattintva a hely megtekinthető a Google Maps térképen.


Állomás


Az egykori vonalat a Fejér- és Tolnavármegyei HÉV társaság építette, az Adony-Szabolcs–Paks vonalat 1896. december 23-án adták át, a MÁV üzemeltetésével. 
Paks állomása a vasútvonal végállomása volt, ez I. osztályú épülettel ellátott állomás, ma már nem működik, magántulajdonban van minden tartozékával, a vonatok pedig a kerítésen kívül elrobogtak.
Az épület a 6-os számú országút mellett helyezkedik el, a fénykép az utca felőli oldalról készült (a pálya felőli oldalról az indóház homlokzatából a hatalmas gesztenyefák lombja miatt nem sok látszik).

Megszűnés


1975-ben a vasútvonalat 4 km-rel meghosszabbították (forrás: Vasúthistória ÉVkönyv 2003-2007) az akkor épülő Paksi Atomerőmű kiszolgálására, ekkor jött létre a mai a mai Paks-Dunapart és Paks állomás is. Az Ópaksra átkeresztelt régi végállomás ekkor még működött egy ideig, azonban mivel az állomás a lakott területen kívül esik, az új állmások hamar elszívták innen az utasokat, ennek köszönhető, hogy megszűnt.

Az állomás az 1978-as menetrendben nincs jelölve, de az 1987-esben már ismét szerepel Ópaks néven, és azt követően években át működő megállóként találjuk a menetrendekben, igaz nem minden vonat állt meg akkoriban sem.
Az 1999-2000 és 2000-2001-es menetrendekben már csak napi 1 darab vonat áll meg Ópakson, tehát csak az egyik irányból, majd az 2001. június 10-től érvényes menetrendtől egyetlen egy sem. Ebben a menetrendben még szerepel a megálló az állomáslistában, az 2002-2003-as menetrendben azonban nem is jelölik.

2009. december 13-tól (menetrendváltással) a vasútvonalon is megszűnt a személyforgalom, a teherszállítás kis mértékben ugyan, de még bonyolódik a vonalon.
A 2009. év végi vasútvonalbezárásokról készült összeállításunk itt található:
A 2009-ben megszűnt állomások

A felvételi épület jó kezekben van, utángyártott de eredeti külsejű, jó minőségű nyílászárókkal történő felújítása lassan, de ütemesen halad előre.

Fűtőház


Az állomáshoz tartozott, tartozik egy HÉV szabványtervek szerint épült mellékvonali, kétállásos fűtőház is, mely még egész jó állapotban megvan. 1985. július 24-én a felvételi épületben, valamint a fűtőházban és annak területén helyi érdekű Közlekedés Múzeumot nyitottak meg a MÁV Pécsi Igazgatóság szervezésében. A felvételi épületben a forgalmi irodában és a váróteremben a régi mellékvonali idők korhű berendezésű kiállítása volt látható. A fűtőházban a mellékvonali gözös korszak kormos mindennapjaiba tekinthetett be a látogató. A park egészen 2000-ig a Vasúttörténeti Park megnyitásáig üzemelt. A több itt található vasúti emléket (két gőzmozdony, személy- és teherkocsik, sínautó, darus kocsi, hajtány) a budapesti parkba, illetve a Közlekedési Múzeumba szállítottak.
A régi park területére és a fűtőházba sínek már nem vezetnek. Az állomás elől és a fűtőházba vezető vágányokat elbontották. A felvételi épületet lakját, a fűtőház áll, állapota jónak mondható, de ha sokáig nem talál gazdát, akkor ez a szép vasúti emlék is az enyészeté lesz.

A paksi Vasúti Skanzenről készült vizsgafilmet itt láthatják:

http://www.youtube.com/watch?v=A_MaJe5-u6s
(Szelp Csaba filmje)


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Paks 1975-ben adták át az Ópaks-Paks közötti szakaszt, feltehetőleg akkor változtatták meg a régi Paks végállomás nevét Ópaks-ra.





Régi képek - Ópaks

Az akkori végállomás, és növénnyel befuttatott, HÉV I. osztályú tervek szerint épült felvételi épülete
  Dátum: 1900.

Az állomás I.osztályú HÉV épületének utcafront felőli képe.Forrás:korabeli képeslap.Kubinszky Mihály gyűjteményéből.
  Feltöltötte: Kővári Balázs


  http://paksikepek.tar.hu/Tartalom1/Ragoncsa/Paks-Vasuti-In...
Feltöltötte: Sándor Antal



Képtár - Ópaks

Ópaks állomás felvételi épület a pálya felől
Fotó: Garamvölgyi Ádám
Dátum: 2011.01.08.
Az egykori fűtőház Ópaks állomáson
Fotó: Garamvölgyi Ádám
Dátum: 2011.01.08.
A felvételi épület utcafrontja Dunaföldvár felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.
A felvételi épület utcafrontja Paks felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.
A pálya Dunaföldvár felé nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.
A pálya Paks felé nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.
Az egykori vasúti múzeum épülete.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.
A volt raktárépület utcafrontja. Egy darabig bérbe adták, de ma már ismét üresen áll.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.

Fűtőház, vízház a közút felől nézve.
Fotó: Sándor Antal
Dátum: 2012.05.25.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


Aesopus
e-mail: sala.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25268
2012.11.03. 21:47.54
Itt egy kis (szó szerint) érdekesség Ópaks állomásról:
http://paksinuti.hu/opaks/index.html

fcs
e-mail: faltuszcsaba.kukac.gmail.com
Módosított hozzászólás [fcs]
elfogadott hozzászólás 22578
2011.11.30. 09:51.00
Kedves Dániel (építész)!
Köszönjük a képeket, csak a derékig érő gazt nem látom rajuk.
Ott jártunkkor az épületet lakták, sőt a tulajdonos büszkén mutatta meg nekünk az épületet és arra is említést tett, hogy szeretné eredeti állapotára felújítani a régi felvételi épületet. A ház lakójával nem találkozott?

epitesz
e-mail: vasarhelyi.daniel.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 22576
2011.11.30. 02:08.39
2011-11-29
A képen a HÉV I. oszt. felvételi épülethez tartozó wc házikó látható.
Az épület körül derékig érő gaz.

epitesz
e-mail: vasarhelyi.daniel.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 22575
2011.11.30. 02:05.31
2011-11-29
A képen a HÉV I. oszt. felvételi épület látható.
Persze szolgálat már nincs. Az épület körül derékig érő gaz.
Az utca felől valamiféle "aukciós ház" vergődik ...

Márványember
e-mail: likay.kukac.citromail.hu
elfogadott hozzászólás 16083
2010.02.18. 15:39.41
A vasúti múzeum a '80-as években:
http://www.youtube.com/watch?v=A_MaJe5-u6s

simplysteve
e-mail: simply123.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 7741
2008.11.02. 18:04.21
Az állomáson komoly vasúti múzeum is működött a Közlekedési Múzeum és a MÁV Pécsi Igazgatóság szervezésében. Volt - ha jól emlékszem - két gőzmozdony, személy- és teherkocsik, sínautó, darus kocsi, hajtány stb. Kár, hogy megszűnt (a Vasúttörténeti Parkba került a gyűjtemény egy része).
Bővebben (+ az állomás makettje!) : http://www.freeweb.hu/paksinuti/terep/opaks/index.html

Leoopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5222
2008.07.12. 21:52.12
Ez a két kép 2008. 01. 12-én készültek a vonat ablakából. Akkor még az állomás listában nem szerepelt Ópaks állomás. Ezért tettem fel ezt a két képet Paks-Dunapart állomáshoz.

Leoopardok111
e-mail: leopardok.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 5221
2008.07.12. 21:49.42
2008. 01. 12.

alexejevics
e-mail: feldmarton.kukac.t-online.hu
elfogadott hozzászólás 4656
2008.06.09. 18:04.49
Itt volt a fűtőházról egy kép, vagy én emléxem rosszul?

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Ongaújfalu

Onga

Ópályi

Ópécska

Oravicabánya