Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája




























Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2020

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




    Régi képekKéptárHozzászólások


Berente-Rendező
(Berente Szénpályaudvar)*

megszűnt teherpályaudvar
 

2009.01.
Fotó: Bana Gyula [raps]


Az állomást 1955. július 1-én nyitották meg, egyidőben a felújított Sajószentpéter-Kazincbarcika vonalszakasszal.
Az állomás 5 vágányos ikerbuktatóval és 6 vágányos szénfogóval készült, a Berentei Szolgáltató Vállalat, a Borsodi Hőerőmű valamint egyéb beruházó, kivitelező és szerelő vállalatok küldeményeit kezelték.
A Sajószentpéterről Kazincbarcikára vezető második, ún. B vágányt ezen az állomáson keresztül vezették át.
A szolgálat 1996-ban szűnt meg [1].

[1] Vasúthistória évkönyv 1999. Keller László: Vasúti közlekedés az 1955-1957 közötti években és a második 3 éves terv időszakában (1958-1960)


Elnevezés
Az állomás (korábbi vagy idegen nyelvű) elnevezései:
- Berente Szénpályaudvar az állomás régi neve





Régi képek - Berente-Rendező

A Borsodi Szénbányák berentei, központi szénosztályozója
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1970.

Berente szénosztályozó vágányzat építése 1952-53
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1953.

Berente szénosztályozó ikerbuktatók építése 1953
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1953.

Berente Központi Szénosztályozó.
Liebherr vagonrakodó a vizes-sáros szenekhez.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1988.

Berente Központi Szénosztályozó
Naponta 300-400 vagon szén érkezett be a bányáktól és a vagonok kiürítése, valamint a szén osztályozása után vasúton ment tovább a jelentős része.
A képen az osztályozott szén vagonokba töltése.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1982.

Berente Központi Szénosztályozó
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1982.

Berente Központi Szénosztályozó.
A vagonürítő-buktatói váhánysor.
  Feltöltötte: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 1982.



Képtár - Berente-Rendező

Az A vágány felett már nincs védőhíd. A függősínpálya bontása.
Fotó: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 2005.
Szénosztályozó Berente. Az épület a bontása előtt.
Fotó: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 2005.
Szénosztályozó Berente a szénbuktatói vágányzat felszedve.
Ez már a rombolás időszaka
Fotó: Rónaföldi Zoltán
Dátum: 2005.

Fotó: Bana Gyula
Dátum: 2009.01.

 
Hozzászólások:
 
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz, kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások


bodrostomi
e-mail: bodros.kukac.tvn.hu
elfogadott hozzászólás 31436
2018.03.22. 20:26.04
Lassan minden eddig még megmaradt épület elbontásra kerül az egykori pályaudvar és szénosztályozó területén. Egyébként a vágányok még viszonylag sok helyen megtalálhatók, csak az egykori bontások közvetlen környezetében lettek felszedve. A képen látható silók március első felében lettek elbontva. A közeli vagonbuktatókhoz tartozó bunkerek bontása is folyamatban van.

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 25609
2012.12.16. 20:59.24
A történet valahol ott kezdődik, hogy 1947-ben összevontak két települést Sajókazincot és Barcikát, Kazincbarcika néven. Az a tény sem másodlagos, hogy ez a település a borsodi szénmedence súlypontjában helyezkedett el, ami a szállítási távolságok miatt volt optimális.
Az iparosítás kapcsán már ekkor felmerült egy új, ipari, város felépítése. A munkálatok valamikor az 1950-es évek elején elkezdődtek. A város területét az akkori községtől távolabb, a Tardona patak völgyében jelölték ki, és az akkori politikai irányzatnak megfelelően „Béke város” nevet kapta.
Amikor elhatározták az új, szocialista nagyváros építését, akkor egyértelműek voltak a célok. Kazincbarcika a Sajó völgy szénbányászatának súlypontjában helyezkedik el, ezért a környék szénbányászati munkaerejének egy jelentős részét itt kívánták letelepíteni.
A Berentén felépítendő Központi Szénosztályozó létrehozását az akkori időkben működő, mintegy 40 kisebb-nagyobb szénbánya, saját szénelőkészítésének hiányosságai indokolták. Meg kellett oldani a különböző tulajdonságú és fűtőértékű szenekből egységes minőségű, mind a nagyfogyasztóknak, mind a lakosságnak megfelelő minőségű szenek előállítását. A hely kijelölése a borsodi szénbányászat súlypontjában történt – tekintettel a vasúti és közúti, valamint kötélpályás szállítási lehetőségekre – és ugyanide tervezték a porszén elégetésével működő Borsodi Hőerőművet is. Ehhez a szénosztályozóról közvetlen szállítószalag juttatta át a porszenet. Az erőművet hozzávetőlegesen 200 MW teljesítményre építették.
A szénosztályozó kivitelezés 1951 májusában kezdődött meg és az első osztályozói egységek 1954 májusában kezdtek el dolgozni. (Berente községet 1954-ben csatolták Kazincbarcikához.) Mindezekhez kiépült egy nagyméretű rendező pályaudvar is, amely fogadta a Putnok, Szuhakálló irányokból érkező nagy mennyiségű szenes vonatot, valamint az osztályozás után – szintén vagonba rakva – indította a különféle frakciójú szeneket az ország számos pontjára. Lakossági szén minőségben a Borsodi Szénbányák érdekeltsége gyakorlatilag a Dunától keletre elterülő országrészre terjedt ki! A kazánszenek különféle frakcióiban ettől szélesebb volt a kör.
A kezdeti négy osztályozói egységet hamar hatra kellett bővíteni az igények miatt. A szénosztályozóhoz vasúton érkezett szenet vagonbuktatók sora adta fel szállítószalagokon át. A szénosztályozóhoz Edelény, Kazincbarcika - Tervtáró és Lyukóbánya irányából három, nagy teljesítményű kötélpálya is szenet szállított.
Nagyságrendi szemléltetésként az akkori 5 millió tonna/év aknaszén termelésnek a fele jutott ide vasúton. Osztályozás után a szén 60 % -a ment tovább vasúton. (40 tonnás szenes kocsikkal számolva ez napi 200-300 vagon beérkezését jelentette, amíg osztályozottan 100…110 vagon ment ki naponta. Korábban ennél lényegesen kisebb vagonokban is érkezett ide szén és ment tovább!)
Az átlagos értékeken túl a statisztikákból is számoltunk. Napi 11 000 tonna szén beérkezése a jellemző, de csúcsban a szénpályaudvar és az osztályozó 20 000 tonna szenet is fogadott!
A megnövekedett szénigények, amelyet a 60-as években bekövetkező, majd ezt követő sorozatos olajválságok okoztak, a szénosztályozó korszerűsítését, a vagonkiszolgálás modernizálását követelték meg. Ekkor épült a berentei vontatási főnökség és jöttek a Ganz, M44. sorozatú dízel-villamos mozdonyok is. Ez az időpont egybeesik a bánrévei fűtőház önállóságának és jelentőségének csökkenésével. A bánrévei és egy ideig, amíg még megvolt, a kazincbarcikai fűtőház is, a berentei vontatási főnökséghez tartozott. Az M.44-esek felváltották a gőzmozdonyokat a berentei rendező pályaudvaron és a szénosztályozó napi kiszolgálását végezték. Munkaszüneti napokon viszont, szén-irányvonati szolgálatban, ikerkapcsolással, kiváló teljesítménnyel, az ország keleti felén sokfelé megfordultak.
A MÁV berentei vontatási főnöksége gyakorlatilag 10 év múlva – valamikor az 1970-es évek elején – elvesztette önállóságát és a miskolci vontatási főnökséghez csatolták. Ezek után nem sokkal itt megszűnt minden mozdonyjavítási tevékenység is. A csarnokot teherkocsi javítóként még egy ideig használták, majd már erre sem. Később teljes lebontásra került.
A szénosztályozó az 1980-as években ismét modernizálásra került a minőségi szénigények miatt. Megépült egy nagy kapacitású, nehézszuszpenziós szénmosó, amellyel a porszén feletti farakciókat kiváló minőségben lehetett előállítani. Ekkorra már az előbb említett szállítási módokon kívül, közúton is érkezett szén az osztályozóhoz, a Szeles IV. aknai bányától.
1994. január 1. az a dátum, amikor a Borsodi Szénbányák megszűnt, csődeljárás miatt. A maradék bányák Borsodi Energetikai Kft, majd AES Lyukóbánya (amerikai tulajdonban), Feketevölgy Bánya Kft, Putnok Bánya Kft, Rudolf Bánya Kft (magyar tulajdonban). Az osztályozót az AES átvette az berentei és a tiszapalkonyai erőművel együtt. Mivel az aktuális gazdaságpolitika a szenes erőműveket nem támogatta és az amerikai fejlesztéseket is megakadályozta (korszerű, cirko-fluidágyas égetésű kazánok, környezetbarát működés) ezért azok kivonultak hazánkból. A három hazai tulajdonú borsodi bányát is fel kellett számolni. Az erőművet még megpróbálták fával, külföldi szénnel és még ki tudja, mivel fűteni, üzemeltetni, de ez már alapvetően semmin sem változtatott. Most már a lebontására vár.
Ezekkel párhuzamosan került sor a szénosztályozó, a vasútrendszere, a kapcsolódó rendező pályaudvar, valamint az iparvágányok megszüntetésére és elbontására.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 25197
2012.10.26. 22:38.34
Berentével kapcsolatban kérem"polderek hozzászólót,hogy egy rövid e-mailt küldjön,mert az én válaszomat ,?- miatt nem tudom továbbítani

polderek
e-mail: evavonbardolf.kukac.gmail.com
elfogadott hozzászólás 25128
2012.10.23. 11:29.06
Édesapám Bártfai András nem november 8-án vette át az állomásfőnökséget, hanem lényegesen hamarabb, mert az 1957. szeptember 1-én megszületett fiammal én áldott állapotban ott voltam látogatóban és erről jó néhány fotóm is van.A képek nyáriak.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23922
2012.05.06. 14:46.16
1996.áprilisában Berente -Rendező pályaudvart személyzet nélküli szolg.hellyé nyilvánították,a kiszolgálási rendet megváltoztatták.Átmeneti ideig a raktárnoki,árupénztárosi hely az épületben maradt.A felügyletet Kazincbarcika állomásfőnöke gyakorolta(csatolt szolg.hely lett Berentéből)Az utolsó állomásfőnöke,Pommer Zoltán Miskol-Gömöriben lett állomásfőnök,míg az utolsó főnök.h Halász lászlóné 1996.nov.01től Bánrévére került szintén állomásfőnöki beosztásba.A szolg.hely állagában lepusztult,tetőszerkezet beszakadt,néhány év mulva elbontották.Ekkor a raktárnoki szolgálat a Borsodi Hőerőmű(később:AES) szolg.helyiségében bonyolódott

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23770
2012.04.25. 21:04.36
Berente szénpályaudvart 1955.júlis 01-én nyitották meg.A hivatkozott felügyeleti könyv első bejegyzése 1955.aug.09.Feltételezem,hogy a megnyitás utáni 1 hónapban egy uj szénpályaudvaron mindenkinek volt feladata bőven(A kutya sem törődött a felügyeleti könyv felfektetésével!)Amíg nem kelltt!
Vagyis ez az első könyv.Berente első állomásfőnöke Pogány Dezső főintéző és még 1958.dec.31-én ő is volt.Kisebb nagyobb távollétek(pl.Tanfolyam,betegség,szabadság) esetén megbízott áll.főnökök helyettesítették.

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23769
2012.04.25. 20:52.55
Egy régi felügyeleti könyv alapján 1955.11.15-én Pogány Dezső volt itt az állomásfőnök
1956.ápr.06-án Szabó János volt az állomásfőnök.de valószínűleg csak helyettesített,mert 1956.május 25-én Pogány Dezsőtől Gurizatti Ferenc főintéző vette át az állomás vezetését.
1957.nov.08-án már Bártfai András felügyelő volt az állomás főnöke.Ő 1958 ápr.08-án adta vissza a főnökséget.1958.08.06-án állomásvizsgálatot végeztek ezen az állomáson.Pogány dezső helyettese ekkor Liszkai János,ker főn.h. Kasza Géza volt.A rendelkező fszt.Gyarmati István(később Szuhakálló áll .főnöke),Képes Károly,Kovács Lajos és Czirkus Antal voltak.A LÉTSZÁM:172 fő!!.Az említett felügyeleti könyvet egy rendelet értelmében 1958.dec.31-én Pogány Dezső áll.főn.zárta le.(Sajnálatomra!)

RZoltan
e-mail: ronafoldi.zoltan8.kukac.chello.hu
elfogadott hozzászólás 23655
2012.04.10. 20:52.53
Szabó János 1948-1966 Szuhakálló állomásfőnöke,- közben 1963-1965-ig - Berente szénpályaudvart is, mint állomásfőnök irányította,

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 23206
2012.02.26. 11:24.47
Állomásfőnök volt még:Drahos Zoltán

husonyiczagabor
e-mail: husonyicza.perkupa.kukac.freemail.hu
Módosított hozzászólás [ROCOman]
elfogadott hozzászólás 23183
2012.02.23. 20:36.05
Állomásfőnökök voltak:
Pogány Dezső mettől?-1963.07.08-ig,
Dr.Tanner János 1963.07.09-től-meddig?,
Orczi László "

Kasza Géza "
Hortobágyi János "
Balázs Pál "
Földesi János "
Kucsma Béla "
Zsámba Tivadar "
Pommer Zoltán "
Husonyicza Gábor 1997-2007 /1987-től előbb önálló főnökség,majd csatolt szolg.hely 2007.08.15-ig/
Babik Attila 2007.08.16-tól-2008-2009-?
Vasvári Béla mettől-meddig?

De Berentén még voltak más főnökök is! Soroljátok tovább!

delta
e-mail: holdmetonight.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 11727
2009.05.30. 14:59.27
Azért még akad némi teherforgalom.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 8877
2009.01.05. 16:08.57
Itt volt a pályaudvar.... Mára csak parlagon hagyott terület....

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 8875
2009.01.05. 16:06.31
Az egyetlen megmaradt épület.

raps
e-mail: blau13.kukac.freemail.hu
elfogadott hozzászólás 8872
2009.01.05. 16:01.45
Megnevezés: BERENTE SZÉNPÁLYAUDVAR

Rendeltetés: Pályaudvar
( Kiszolgáló pályaudvar ), csak teherforgalommal.

Jellege: Teher pályaudvar

Állomás állapota ( dátum ):
Megszűnt - 2008 december 27.

Vonalszám(ok):

MÁV állomás kódszáma: 12765

Helye: Berente, Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Az állomás jellemzése:

A teherpályaudvar Berentén, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében volt található. Pontos helye: Sajószentpéter és Kazincbarcika állomások között ( a 92. vonallal párhuzamos szakaszon ).
Több vágányos teherpályaudvar volt. A pályaudvar nem volt villamosítva. Váltóinak állítása kézi erővel történt.
Több épülete volt, amelyeket egy kivételével – ez gy egykori raktárépület – lebontottak..
A pályaudvar az 50-es – 60-as években élte fénykorát. Ekkor a Borsodi szénmedence bányáiból kitermelt szenet tárolták itt, valamint osztották szét útiránynak megfelelően. Az állomás közvetlen szomszédságában található, a még mai napig is üzemelő Borsodi Hőerőmű. A hőerőmű egészen a 90-es évek elejéig széntüzelésű volt, ekkor alakították át fatüzelésre. Berente Szénpályaudvarnak volt egy hatalmas osztályozó üzeme is, melyben a szenet osztályozták minőségének megfelelően csoportosítva.
A pályaudvar teljes amortizációja az utolsó bányák megszűnésének illetve a hőerőmű fatüzelésre való átállásának idejére tehető. Ekkor teljesen lecsökkent a szenet szállító szerelvények száma, és a hőerőmű sem igényelt további nagy mennyiségű szenet. Még egy ideig – a 90-es évek legvégén – mint leselejtezett kocsikat tároló állomás üzemelt, de ezen szerepét is elvesztette. Az állomás sínjeit felszedték, épületeit lebontották. Jelenleg parlagon heverő terület, melyet a MÁV a szomszédos BorsodChem Rt-nek eladott.
Iparvágány kiágazásai:
- Fénykorában több iparvágány kiágazása is volt ( főleg a hőerőműbe ) mára azonban iparvágány hálózata a pályaudvarral együtt teljesen megszűnt. Az iparvágányok egyes részei még ma is láthatók az egykori pályaudvar melletti aszfaltútban – azokat ugyanis nem érte meg kiszedni……
Forgalma:

Nincs. ( A Sajószentpétert Kazincbarcikával összekötő – a 92. vonallal párhuzamos vonal – még megvan. Ritkán – ipari üzemeket kiszolgáló céllal – még használják. )

Megközelítése:

Gyalogosan Sajószentpéter vagy Kazincbarcika irányából, illetve a szomszédos Berente megállóhelyről. Autóval Sajószentpéter után a Borsodi Hőerőmű aszfaltútján.

Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások





Báránd

Branč

Berente

Barcarozsnyó

Barátszabadi