|
|
|
|
Régi képek
Képek a netről
Képtár
Hozzászólások
Battonya

A ma már elenyésző forgalmú megálló-rakodóhely egykor az Arad - Szeged vonal fontos állomása volt.
Az Arad-Csanádi Vasút jellegzetes fa verandás felvételi épülete itt gyakorlatilag eredeti formájában maradt fent. Figyelmet érdemel még a szintén ACsEV jellegzetességnek számító, Zielinski Szilárd által tervezett vasbeton áruraktár.
Jegykiadás nincs, a forgalmi szolgálatot 1 fő állomáskezelő képviseli időszakosan, ő kezeli az állomás Mezőhegyes felőli végén található teljes csapórudas sorompót, és a nem biztosított fény bejárati jelzőt.
Az állomáson 5 vágány található, ebből az első vágány (nem használt) rakodóvágány, amely Mezőhegyes felé egy csonkavágányban folytatódik. Érdekesség a vágánytengelyugrásos elrendezés, azaz míg Arad felé a második vágány folytatását képezte a nyílt vonal, (ma már csak kihúzó csonka), addig Mezőhegyes felé a harmadik vágányról lehet egyenes irányban kijárni. Jelenleg ez utóbbi a kijelölt vonatfogadó vágány, ha a Bzmot mellékkocsit is hoz, a körüljárásra a negyedik vágányon kerül sor. Az ötödik vágány mellett található az egykori kisvasút magasrakodója.
Az állomáson váltózárkulcs azonosító berendezés üzemel, a felépítmény a 48-as rendszerű kitérők kivételével c sínekből áll, többségében fa keresztaljakkal.
2012.04.15-től napi két pár vonatra csökkent a forgalom.
A határátmenet
A trianoni békeszerződés által megállapított új államhatáron át több év szünetet követően, 1927. május 11-én indult meg a forgalom. A kezdeti napi négy pár vonat később egy párra csökkent. A második világháborúban jelentős mennyiségű katonai szállítmány futott a vonalon, majd 1945 után az átmenet ismét megszűnt. A román oldalon 1947-ben, a magyar oldalon 1978-ban bontották el a határig vezető pályát.
A kisvasút
Az állomás mellett, délnyugati irányban volt a kisvasút végállomása. Először 1924-25-ben Dombiratos irányába épült meg a Battonya - Margitpusztai iparvasút vonala (456 Battonya-Dombiratos), majd ezt 1949-ben összekötötték a mezőhegyesi birtokvasút peregi vonalával (488c Mezőhegyes-Battonya). A közforgalmúvá vált hálózat az ötvenes évektől kezdve Dombiratos felé napi, Mezőhegyes felé heti(!) két pár vonattal személyforgalmat is bonyolított.
1975.12.31-én mindkét vonalat bezárták, Battonya GV állomást felszámolták.
|
|
Battonya állomás felvételi épülete látható a képeslap jobb alsó képén.Forrás:profila.hu ,Korabeli képeslap
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
Battonya állomás felvételi épületének vágány felőli képe egykor. Forrás:korabeli képeslap
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
Battonya vasútállomása egy színezett képeslapon.
Feltöltötte: Somay Nándor
Dátum: 2011.02.10.
|
|
Az állomás egy régi képeslapon.Forrás:korabeli képeslap,Kubinszky Mihály gyűjteményéből.
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
Battonya pályaudvar.Forrás:korabeli képeslap Forrás: hozzászólások
Feltöltötte: Kővári Balázs
|
|
|
|
|
|
Az állomás utcafronti képe. Forrás: http://mucsi.kepeslap.com
|
|
Fotó: Dr. Jánosik Bertalan.
Dátum: 2008.01.26.
|
|
Fotó: Dr. Jánosik Bertalan.
Dátum: 2008.01.26.
|
|
Fotó: Dr. Jánosik Bertalan.
Dátum: 2008.01.26.
|
|
Fotó: Dr. Jánosik Bertalan.
Dátum: 2008.01.26.
|
|
Fotó: Dr. Jánosik Bertalan.
Dátum: 2008.01.26.
|
|
|
|
Az I-es őrhely
Fotó: Tatai András
Dátum: 2006.10.21.
|
|
Felvételi épület Bz-vel
Fotó: Bencs István
Dátum: 2012.04.07.
|
|
Őrhely az állomás Ópécska felőli végén
Fotó: Várkonyi Tibor
Dátum: 2009.02.07.
|
|
Teljes csapórudas sorompóval biztosított útátjáró a Mezőhegyes felőli oldalon.
Dátum: 2015.04.
|
|
A pálya folytatása Mezőhegyes felé.
Dátum: 2015.04.
|
|
Permetezővonat Battonyán
Fotó: Pacsika Péter
Dátum: 2017.08.08.
|
|
Az állomás vágányok felöli oldala.
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
Az állomás utcafronja.
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
Az állomás utcafrontján a magyaron kívül 3 további nyelven van kiírva a ,,Vasútállomás" felirat.
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
A jegypénztár (menetjegykiadás nincs)
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
Az egykori áruraktár.
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
Az állomás Ópécska felöli vége új lámpával és oszloppal.
Fotó: Szota Bence
Dátum: 2018.07.29.
|
|
Fotó: Gajdos Márk
Dátum: 2020.05.31.
|
Képek a netről - Battonya
|
|
Battonya állomáson a fűtőházi vágány és a 9. sz. kiágazó kitérője a 169/1978. sz. selejtezési jkv alapján 1978.XII.15-ig selejtezésre kerül. A mezőhegyesi IX. főpályamester által megadott időben a váltózár leszerelését és a vágányzáró sorompó elbontását kérjük szíveskedjenek elvégezni.
http://img.index.hu/imgfrm/5/2/3/2/IMG_0004595232.jpg
[Tárolt változat]
|
Ha te is szeretnél hozzászólást küldeni az állomáshoz,
kattints ide: hozzászólás küldése
Az elküldött hozzászólás kizárólag ennél az állomásnál jelenik majd meg.
Az oldal szerkesztőjének küldendő üzeneted ne ide írd, azt továbbra is
Gyorsüzi formájában
egyenesen a szerkesztőnek címezd.
Hozzászólások
cd196
e-mail: david.capras.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 31670
2018.07.31. 13:04.10
|
Emlékeim szerint Battonyán három nyelven van kiírva a váróterem. Kb. nyolc-tíz éve jártam arra. Senki nem fotózta le? http://netnews-battonya.blogspot.com/2011/06/foto-archivum-2-poos-zoltan-fenykepei.html
|
|
QQriQ
e-mail: 123.kukac.456.hu
|
elfogadott hozzászólás 25305
2012.11.12. 16:03.26
|
Nincs.
|
|
BZmot302
e-mail: BZmot302.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 25304
2012.11.12. 15:29.48
|
Van teherforgalom?
|
|
QQriQ
e-mail: 123.kukac.456.hu
|
elfogadott hozzászólás 25303
2012.11.11. 22:12.02
|
A mostani menetrenddel garantáltan nulla a forgalom.
A 2007-es, 2009-es vonalbezárásokat még megúszta a vonal.
|
|
BZmot302
e-mail: BZmot302.kukac.gmail.com
|
elfogadott hozzászólás 25302
2012.11.11. 20:46.16
|
Mekkora az utasforgalom? Benne volt a 2007-es és 2009-es bezárások között?
|
|
Dr.Jánosik Bertalan
e-mail: dr.janosik33.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24485
2012.07.14. 21:55.46
|
Néhány éve készített képet tudok küldeni,melyen az elmondottak /és még más épület is jól láthjató.
|
|
Bertalan
e-mail: dr.janosik33.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 24484
2012.07.14. 21:47.05
|
Kisgyermekkoromban a 30-as évek végén még átjött a román vonat, és az állomás bal
szélén látható ki épületben volt a vámhivatal. A jelenleg is meglévő zászlórúdon pedig
nemzeti zászló lengett /határállomás/.
|
|
siofok35
e-mail: siofok35.kukac.c2.hu
|
elfogadott hozzászólás 16588
2010.03.29. 21:37.00
|
2010. 03. 29. Gyönyörű álomás.
|
|
|
Tschabeee
e-mail: karmancsaba.kukac.mailbox.hu
|
elfogadott hozzászólás 11862
2009.06.05. 18:14.17
|
Gyomirtó vonat Battonya állomáson az M44 156-al.
Kép forrása: http://www.gesgkft.hu/hun_fejlesztesek.html
|
|
|
Endre
e-mail: laposkerek.kukac.freemail.hu
|
elfogadott hozzászólás 10659
2009.03.21. 13:54.20
|
Ez egy kicsit félreérthető, a vonatok egészen Nagylakig (Nadlac) közlekednek továbbra is, igaz, nem a CFR, hanem a Regiotrans üzemeltetésében.
http://regiotrans.ro/
A Pécskát északról megkerülő, Szemlak és Sajtény érintésével Nagylakig tartó szakaszt már a CFR építette, talán az ötvenes években.
|
|
Hozzászólás küldése ehhez az állomáshoz
Hozzászólások
|
|
|