Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája






2 Budapest-Esztergom

vasútvonal leírása

A vonal térképe
A vasútvonal állomásai

    <b>Általános ismertetés</b>
A vonal Budapesten a Nyugati pályaudvarról indul, és Rákosrendezőig együtt halad a 70-es és 71-es vonallal, ahol balra ágazik ki, és a Vasúttörténeti park (Északi fűtőház) mögött kanyarodva érkezik Budapest-Angyalföld állomásra. A budapesti kék (M3) metróval mégegyszer, Újpest megállóhelynél is csatlakozása van. Ezt követ?en az Északi Vasúti összekötő hídon át budára vezet a pálya, ahol a régi Aquincum romjai mellett haladunk át egy töltésen a Szentendrei út fölött. Óbuda állomás után a vonal egyre jobban a hegyek között vezet, és komolyabb emelked?ket is le kell küzdenie a vonatoknak. Pilisvörösvárnál egy ívben elhelyezkedő viaduktot találunk, majd néhány kilométerrel később érkezik az alagút, melyen áthaladva érkezünk Pázmáneumhoz, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem vasúti megállójához.
Piliscsabán ezen kívül még két helyen megáll a vonat, majd innen lejteni kezd a pálya, Dorogra érve kijutunk a Pilis hegységből. Esztergom-Kertváros állomáson deltavágánnyal csatlakozunk az Esztergom-Almásfüzitő vonalhoz, mellyel együttfutva érkezünk Esztergom fejállomásra.
A vonal Bp-Nyugati pu és Rákosrendező között villamosított, Bp-Nyugati pu és Bp-Angyalföld között kétvágányú, azonban a rákosrendezői kiágazás és Budapest-Angyalföld közötti szakaszon csak a helyes vágányokon történhet a közlekedés. A vonal többi szakaszán végig egyvágányú a pálya. Villamosított még Óbuda állomás, azonban nem a MÁV, hanem a BKV HÉV fels?vezeték rendszerével (nem kompatibilis), az állomás egyébként itt van összeköttetésben a Szentendrei HÉV vonalával.

<b>Átadás</b>
A vasútvonal Esztergom-Kertvárostól Óbudáig terjedő szakaszát 1895. november 15-én adták át a forgalomnak, mely ekkor a Budapest-Esztergom-Füzitői HÉV tulajdonában volt. Esztergom és Esztergom-Kertváros között ekkor már megvolt a vasút. Az északi összekötő híd elkészültére még várni kellett, Óbudától Angyalföldön át a Nyugati pályaudvarra csak 1896. november 3-ától indulhatott meg a forgalom.
A második világháborúban az Északi összekötő hidat is lebombázták, ekkor a vonatok ideiglenesen újból nem jártak át a pesti oldalra.

Linkek:
<a href=http:/www.freeweb.hu/tastam/oldal51.html>Budapest-Esztergom vonal történetéről</a>

<a href=http:/www.trains.hu/line/hu/002/hist.html>Budapest-Esztergom vonal vasúttörténete</a>

<a href=http:/pilisibanyaszat.googlepages.com/>A pilisi szénbányászat emlékoldala</a>

Menetrend . Gyorsüzi . Minden jog fenntartva © 2024