Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Románia harmadik ütem kiegészítve egy morzsányi Szlovéniával


2011.09.07. 22:51
Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]

Észak-Kelet erdély vonalaival haladunk tovább a harmadik ütemmel. A most elkészült állomáslisták között megtalálhatjuk a Máramarosszigettől délre induló két kisvasúti vonalat is. Logikailag nem illik a képbe, de úgy gondoltuk, minél előbb meghirdetjük és felvesszük a Szlovéniában kimaradt Muraszombat-Murahely szakaszt. A 25-ös vonal kiegészítéseként mindössze egy működő és egy megszűnt megállót fennénk fel.


Az alább látható állomáslistákat egy hét vitaidőre bocsátjuk, ahogy szoktuk. Az egy hét letelte után az érkezett észrevételeket figyelembe véve esetleg módosítunk a terven, majd felvesszük a vonalakat az oldalon.


740 Dés-Szeretfalva-Déda

A vonal egy újabb, Dés-Déda közötti szakasza került most feldolgozásra.
Az 1942-ben átadott Szeretfalva-Déda szakasz az utolsó magyar építésű vasútvonal Erdélyben.

211 Dés [Dej Călători]
213 Dés régi [Dej]
216 Kozárvár [Dej Triaj] (alnév: Dés rendező)
219 Baca [Ciceu Mihăești]
223 Retteg [Reteag]
226 Reteag hc. (magyar neve: Retteg megálló)
228 Csicsókeresztúr [Ciceu Cristur]
231 Várkudu [Coldău]
234 Beclean (magyar neve: Bethlen megálló)
236 Bethlen [Beclean pe Somes]
244 Somkerék [Șintereag]
247 Sajóudvarhely [Căila] (alnév: Kajla)
249 Sajószentandrás [Sfântu]
255 Kentelke (megszűnt) (az 1943-as menetrend jelöli)
257 Sajómagyarós [Măgheruș Sieu]
261 Szeretfalva [Sărățel]
268 Bilak [Domnești pe Șieu]
271 Sajónagyfalu [Mărișelu]
274 Bârla pe Șieu
279 Nagysajó [Șieu]
285 Kissajó [Șieuț]
292 Monorfalva [Monor Gledin]
300 Alsórépa [Râpa de Jos]
304 Monosfalu [Morăreni]
308 Déda [Deda]


741 Bethlen-Szálva-Naszód-Kisilva-Nagyilva-Kosna

0 Bethlen [Beclean pe Somes]
7 Szamoskócs [Cociu]
9 Mogoșeni (magyar neve: Szamosmagasmart)
12 Nimigea hc. (magyar neve: Magyarnemegye megálló) (1996. még nem, 2006-os menetrend már jelöli)
15 Magyarnemegye [Nimigea Hm.]
17 Mittye [Mititei]
22 Szálva [Salva]
28 Naszód [Năsăud]
33 Kisrebra [Rebrișoara]
38 Várorja [Nepos]
41 Földra [Feldru]
45 Podereia Feldrului (új megálló, 1996-osban még nem, 2006-osban már szerepel)
48 Kisilva [Ilva Mica] (1996: Ilva Mică)
51 Kisilva m.h. [Strâmba] (az 1914-es menetrend jelöli, majd pedig a 2006-os. Lehet, hogy nem egyezik)
53 Kisilva-Les [Leșu Ilvei] (1914: Kisilvales, 1996: Leșul Ilvei)
61 Szentjózsef [Poiana Ilvei]
65 Magura [Măgura] (1996, 1939: Măgura Ilvei)
72 Nagyilva [Ilva Mare] (1914: Nagyilva alsó)
79 Nagyilva felső [Lunca] (alnév: Ilvatelek) (1996, 1939: Lunca Ilvei)
85 Szilvás [Silhoasa]
92 Fenyves [Larion] (1966: Lorion)
98 Kertecske [Grădinița]
106 Kosna [Coșna]
111 Floreni


749 Szálva-Telcs-Alsóvisó

0 Szálva [Salva]
10 Hordó [Coșbuc]
12 Bichigiu (magyar neve: Bükkös)
15 Telcs [Telciu]
20 Fiezel (1966: Telciu Transb.)
25 Fiad (román név)
31 Romuli (magyar neve: Romoly)
37 Dealu Ștefăniței (1966: Dealul Ștefăniței)
45 Săcel (román név)
52 Iza (magyar neve: Iza)
61 Alsóvisó [Vișeu de Jos] (1966: Vișeul de Jos)

A Telcs-Alsóvisó közötti szakasz román építésű.


766 Szeretfalva-Beszterce-Borgóprund-Borgóbeszterce

0 Szeretfalva [Sărățel]
1 Királynémeti (csak az 1914-es menetrend jelöli) (megszűnt)
3 Sărata (magyar neve: Sófalva)
5 Bessenyő [Viișoara] (alnév: Besenyő) (az 1914-es menetrend nem jelöli)
10 Beszterce [Bistrița Nord] (alnév: Beszterce északi) (1966: Bistrița)
12 Bistrița (magyar neve: Beszterce megálló)
18 Jád [Livezile Bârgăului]
25 Oroszborgó [Rusul Bârgăului]
28 Alsóborgó [Josenii Bârgăului]
30 Mijlocenii Bârgăului (magyar neve: Középborgó)
31 Felsőborgó [Susenii Bârgăului]
34 Borgóprund [Prundul Bârgaului]
37 Bistrița Bârgăului Sat hc. (magyar neve: Borgóbeszterce falu) (később létesült megálló, az 1966-os menetrendben még nem szerepel)
38 Bistrița Bârgăului h. (magyar neve: Borgóbeszterce megálló) (később létesült megálló, az 1966-os menetrendben még nem szerepel)
40 Borgóbeszterce [Bistrița Bârgăului hcv.]


768 Kisilva-Óradna

0 Kisilva [Ilva Mica] (1966: Ilva Mică)
9 Oláhszentgyörgy [Sângeorz Bai] (1966: Sîngeorz Băi)
11 Cormaia (új megálló, 1966-ban még nem jelölte a menetrend)
15 Major [Maieru] (1966: Măieru)
18 Dombhátfürdő [Anieș]
21 Óradna Rodna [Rodna Veche]


769 Borgóprund-Marosborgó

0 Susenii Bârgăului (magyar neve: Felsőborgó)
2 Prundul Bârgău. h. [Borgóprund, mai román neve Prundu Bârgăului]
3 Tiha Bârgaului (magyar neve: Borgótiha)
4 Macaz (haltă)
7 Turiac (haltă) (magyar neve: Turjágó (Tureac))
12 Mureșenii Bărg. (haltă) (magyar neve: Marosborgó)
15 Valea Străjii (haltă)
16 Cicerea (haltă)
19 Cărare (haltă)
22 Tihuta (haltă) (magyar neve: Tihuta)
25 Măgura (haltă)
26 Mânăst. Fântân. (haltă) (*Wikipédiában rövidítés nélkül: Mânăstirea Fântânelelor)
30 Șăndroaia (haltă) (magyar neve: Sándorvölgy, mai román neve Șendroaia)
32 Dorna Mică (haltă)
35 Dornișoara
--- országhatár ---
41 Dorna Burcut h. (kilométeradat a Wikipédiából számítva)
48 Poiana Stampei (haltă)
55 Coșna (haltă) (ez a megálló nem egyezik meg a nagyilvai vonal Kosna állomásával)
58 Floreni

A vonal katonai célokra épült 1914-1915-ben. Mivel Magyarországnak nem volt vasúti kapcsolata a monarchia bukovinai területeivel, szükségessé vált utánpótlási vonal kiépítése. A hadvezetés idő hiányában normál vasút helyett ideiglenes, nagyrészt közúton vezetett nyomvonal mellett döntött. A hadivasút a már meglévő borgóbesztercei HÉV-vonal Borgóprund állomásától indult, majd meredek, helyenként 8%-os emelkedővel ért át a Kárpátokon. Noha normál nyomtávú volt, gyenge felépítménye és meredek vonalvezetése miatt csak egyedileg e célra tervezett benzin-villamos hajtású vonatok kölekedhettek rajta.

A vasút Trianon után is megmaradt, Románia 1922-ben újraindította, és 1939-ig tartotta fenn a forgalmát. Időközben kiépült az állandó Kisilva-Nagyilva-Dornavátra útirány, amely miatt ez a kapcsolat fölöslegessé vált. A vonalnak Moldva felőli vége megmaradt napjainkig Dornișoara állomásig.

Nem tudjuk, hogy 1915-18 között volt-e közforgalmú menetrendben meghirdetett polgári forgalma a vonalnak. Az 1918-as menetrendben a vonal nincs benne.
Az állomáslistát az 1939-es román menetrendből vettük, az 1941-44 közötti magyar menetrendek már nem tartalmazzák a vonalat. A 204-es menetrendi mezőt ugyan kihagyták neki, sőt a 203-mas borgóbesztercei vonal menetrendi mezője jelöli is kapcsolódó vonalként, de a revíziós időkből rendelkezésünkre álló három menetrend (1941, 1943, 1944) egyikében sincs benne a vonal. A német wikipédia szerint már 1939-40-ben felszedték.

További információk, térkép:
http:/de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Prundu_Bârgăului–Vatra_Dornei


779 Visóvölgy-Leordina-Felsővisó-Majszin-Borsa

0 Visóvölgy [Valea Vișeului]
9 Petrovabisztra [Vișeu Bistra] (1914-es magyar menetrendben: Visóbisztra, 1966: Vișeul Bistra)
14 Petrova [Petrova]
20 Leordina [Leordina]
24 Leordina felső [Leordina hc.]
30 Alsóvisó mh. [Bocicoel] (alnév: Kisbocskó)
33 Alsóvisó [Vișeu de Jos] (1966: Vișeul de Jos)
35 Középvisó (megszűnt)
38 Felsővisói fürdő [Vișeul de Sus h] (1914: Felsővisó mh.)
39 Felsővisó [Vișeul de Sus]
48 Majszin [Moisei]
55 Borsa [Borșa]


702 Máramarossziget-Aknasugatag

0 Máramarossziget-Magtár [Sighet]
2 Szigetkamara [Cămara Sighet] (az 1914-es menetrend még nem jelöli)
2 Sókamara [Căm. Sig. Tr.]
5 Szigetvásártér [Sighet Obor] (1941: Szigetvásártér elágazás)
6 Téglagyár m.h. [Tiglărie] (1914: Körkemencze-téglagyár) (az 1943-mas menetrendben nincs benne)
9 Farkasrév [Vad]
12 Bárdfalva [Berbești] (1914: Bártfalva)
15 Fejérfalva [Ferești]
18 Máragyulafalva [Giulești] (1914: Maragyulafalva)
22 Aknasugatag [Sugatag]

A kisvasút csatlakozó nagyvasúti állomása Szigetkamara volt.
A vasút jól követhető a következő térképen is:
http:/lazarus.elte.hu/hun/digkonyv/topo/200e/42-48.jpg


703 Máramarossziget-Rónaszék

A kisvasút állomásai az első öt kilométeren megegyeznek a 702 aknasugatagi vonallal.

0 Máramarossziget-Magtár [Sighet]
2 Szigetkamara [Cămara Sighet] (az 1914-es menetrend még nem jelöli)
2 Sókamara [Căm. Sig. Tr.]
5 Szigetvásártér [Sighet Obor] (1941: Szigetvásártér elágazás)

Az elágazást követően így folytatódik a vonal:

9 Szigetkert [Canton Nr. 3] (1914: 3. sz. őrház)
12 Rónakert [Canton Nr. 4] (1914: 4. sz. őrház)
13 Alsóróna [Rona de Jos]
16 Róna [Rona] (alnév: Szilágyróna) (1914-es menetrendben nem szerepel)
17 Felsőróna [Rona de Sus]
19 Szenes [Jidicea]
22 Rónaszék [Coștiul]


25 Muraszombat-Murahely

Már jórégen volt, hogy Szlovéniát feldolgoztuk, ám akkor kimaradt a muraszombati vonal e picinyke folytatása, amit csak később vettünk észre. Hogy ne merüljön feledésbe, és minél előbb megjelenhessen az oldalon is, az aktuálisan meghirdetésre szánt ütemhez hozzákapcsoltuk.
A vonalszakaszt Jugoszlávia építette a két világháború között, így a Muraköz visszaszerzésével az 1941 és 1944 közötti magyar menetrendekben is szerepel.

0 Muraszombat
5 Belatinc [Lipovci]
11 Murahely (megszűnt)


Észrevételek, megjegyzések helye

A meghirdetést követő egy hétben még figyelembe tudjuk venni az esetleges észrevételeket, melyeket a fórumba vagy gyorsüzenet formájában várunk.