Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Második lépés: Ausztria és Szlovénia


2011.01.16. 17:02
Szente-Varga Domonkos [szvdom]

Elkészültünk az [[cikk.php?id=7 | első lépéssel]], és ahogy azt korábban meghirdettük, felvettük a mai Magyarország határain átmenő vasútvonalakat, figyelembe véve a hozzászólásokban és a fórumon érkező észrevételeket - ezúttal nem volt belőle sok. Mellékszálon Horvátország és Szerbia vonalszámozását [[cikk.php?id=11 | újraterveztük]], de közben haladunk előre a vasútvonalak felvételével, ezúttal Ausztria és Szlovénia van terítéken.


Csak nagyon kevés régi magyar vasútvonal található ma Ausztria és Szlovénia területén, ezért is vettük előre ezt a feladatot, mert gyorsan eredményre is juthatunk vele.
Összesen tíz vasútvonalról van szó, melyek közül négy már régebb óta fent van az oldalon:
 502 Sopron-Ebenfurth
 504 Sopron-Bécsújhely
 508 Sopron-Felsőlászló
 509 Pomogy-Nezsider
 921 Szombathely-Bucsu-Pinkafő
Ezt az öt vonalat megtaláljátok a vasútvonalak között, az összes állomással együtt (amiről tudomásunk volt). A hangsúly most a maradék öt vonalon van.


Új vonalak

Ahogy azt már az előző lépésben is tettük, most is azt az ütemtervet követjük, hogy először meghirdetjük a véglegesnek mondható állomáslistát, és várjuk a kedves hozzáértő olvasók észrevételeit, megjegyzéseit, és csak eztán vesszük fel a vonalakat az oldalon, avagy ha olyan észrevétel érkezik, újratervezzük az állomáslistát.

Elsőként álljon itt a minap végrehajtott szerbia és horvátországi újratervezésnél is érintett Rédics-Csáktornya vonal. Az újratervezésben az a határozat született, hogy ezt a szakaszt ne vegyük külön vasútvonalnak, hanem utalva az egykori Zalaegerszeg-Csáktornya egybefüggő vasútvonalra, hosszabbítsjuk meg a meglévő 23 Zalaegerszeg-Rédics vonalat. Ezen elképzelés szerint a vasútvonalhoz az alábbi állomásokat adnánk még tehát hozzá:

23 Zalaegerszeg-Rédics-Lendva-Csáktornya
Az állomáslista összeállításához az 1914-es, 1943-as menetrendet, valamint 2000. évi horvát menetrendet használtunk (az állomásnevek előtti számok a távolságot jelölik a vonal kezdőpontjától km-ben):
 (0 Zalaegerszeg)
 49 Rédics
 ? Lendva-Hosszúfalu
 57 Alsólendva (mai neve Lendva), Lendava
 ? Murahíd északi hídfő
 ? Murahíd déli hídfő
 63 Muraszerdahely, Mursko Središće
 68 Murasiklós, Vratišinec
 70 Kristóffalva megszűnt
 Novo Selo-Rok (csak a horvát menetrendben)
 Csáktornya laktanya, Čakovec-Buzovec? (78km)
 80 Csáktornya, Čakovec
(A vonal egy kis részben szlovén, Muraszerdahelytől lefelé horvát területen halad.)

A másik, Szlovéniához (is) tartozó vasútvonal állomáslistája (1943-as menetrend és 2000-es horvát menetrend alapján):
500 Murakeresztúr-Csáktornya-Polstrau-(Pragersko)
 0 Murakersztúr
 6 Kotor-Alsódomború, Kotoriba
 13 Alsómihályfalva, Donji Mihaljevec
 19 Murakirály-Perlak, Donji Kraljevec
 21 Čehovec (csak a horvát menetrendben)
 27 Kisszabadka, Mala Subotica
 34 Čakovec-Buzovec (csak a horvát menetrendben)
 36 Csáktornya, Čakovec
 40 Dunjkovec (csak a horvát menetrendben)
 43 Miksavár, Macinec
 48 Polstrau, Središče (a község magyar neve Szerdahely)

És akkor lássuk az osztrák vonalakat.
Az alábbi vonalon szinte egy-az-egyben megvannak az 1914-es menetrendben fellelhető állomások. A vonalon most is van forgalom, az osztrák állomásneveket személyvonatok menetrenjéből (az ÖBB honlapjáról) sikerült összeszedni.
503 Pándorfalu-Nezsider-Sérc-Kismarton-Vulkapordány
 0 Pándorfalu
 6 Nezsider, Neusiedl am See
 8 Nyulas (Nyulas 16. sz. őrház - 1914), Jois
 11 Sásony (Sásony 15. sz. őrház - 1914), Winden am See
 13 Fertőszéleskút, Breitenbrunn im Bgld
 18 Feketeváros, Purbach/Neusiedler See
 22 Fertőfehéregyháza, Donnerskirchen
 24 Fertőmajor-Oka, Schützen am Gebirge Bahnhst
 27 Sérc, Schützen am Gebirge
 ? Eisenstadt Schule
 35 Kismarton, Eisenstadt
 38 Vulkapordány megálló, Wulkaprodersdorf Bahnhst
 41 Vulkapordány, Wulkaprodersdorf

Más a helyzet a ruszti szárnyvonallal, amely ma már megszűnt vasútvonal. Az interneten kerestem utána, de nem sikerült semmi nyomát megtalálni, még a műholdfelvételeken sem látszik. Csak sejtem, hogy a végállomás valahol Ruszt és Szentmargitbánya között lehetett. Az állomáslista az 1914-es menetrend alapján:
505 Sérc - Ruszt-Szentmargitbánya
 0 Sérc
 4 Oszlop (1914)
 6 Ruszt-Szentmargitbánya (1914)

A pinkafői vonalból (921 Szombathely-Bucsu-Rohonc-Felsőőr-Pinkafő) kiágazó Felsőőr-Felsőlövő vonal korábban szintén megszűnt, azonban osztrák vasútbarátok múzeumvasútként újra megnyitották. A vonal mai megállóit a múzeumvasút honlapján lehet megtalálni,
http:/www.frowos.com/HP.html
mely teljes mértékben egyezik az 1914-es hivatalos menetrend állomáslistájával:
921a
 0 Felsőőr
 4 Alsólövő, Unterschützen
 7 Tarcsafürdő, Bad Tatzmannsdorf
 9 Felsőlövő, Oberschützen


Meghirdetés

A fenti állomáslistákat egy hetes vitára meghirdetem a Fórumon, majd (ahogy az történt az előző lépésnél is) az észrevételek kiértékelését követően felveszem a vonalakat az oldalra. Ezutóbbiról természetesen tájékoztatjuk a kedves Olvasókat.