Állomás kereső:
Állomások listája
Vasútvonalak listája


Képriportok
Cikkek
  Menetrend


Gyorsüzi
Minden jog fenntartva.
© 2022

Felhasználónév:

Jelszó:

Regisztráció




Átszámozások a negyedik ütem előtt


2011.09.14. 21:48
Szente-Varga Domonkos [szvdom], Várkonyi Tibor [VT22]

Miközben a harmadik ütem vonalainak meghirdetési periódusa a végéhez közeledik, mi szorgosan dolgozunk a negyedik ütemen. Mielőtt azonban annak meghirdetése következne (még nekünk is szükségünk van egy kis időre), egy újabb, bár ezúttal lényegesen kisebb átszámozásról számolunk be, melyet a feldolgozás előtt álló erdélyi vasútvonalakon hajtottunk végre. Az átszámozás eredményeképpen logikusabb vonalszámokhoz jutottunk, és néhány, eddig számozatlan vonalat is egy füst alatt elláttunk számokkal.



Brád, Zalatna és Arad-Temesvár cserebere

Kezdjük mindjárt a legbonyolultabbal.
A Brád-Déva egykori vonal tervezett 721-es számáról átneveztük 737c-re, mert a 721-est értékesebb vonalnak szeretnénk félretenni.
Ugyanígy a 710 Gyulafehérvár vonalat is átszámoztuk.

721 -> 737a Brád-Déva
710 -> 719 Gyulafehérvár-Zalatna

Az eddigi 731-es Arad-Temesvár vonal, mint kiemelt fővonal kapta a felszabadult 710-es számot. Ezzel kifejezésre tudtuk azt juttatni (a kerek számvégződéssel), hogy ez is egy fontos fővonal Erdélyben.
731 -> 710 Arad-Temesvár

A 721-es vonalszámot pedig ki tudtuk osztani a nagyszebeni kisvasútnak, amelynek eddig nem volt száma, és így logikus elveket követve, a kisvasutat sikerült a 720-as tartományba sikerült bezsúfolni.


Torda

Az előzetes tervben Aranyosgyéres-Torda-Abrudbánya egy vonalszámmal szerepelt. Míg Aranyosgyéres és Torda között nagyvasúti vonal vezet, Tordától tovább keskeny nyomközű a pálya, így ezt a két vonalat célszerűnek tartottuk inkább külön vonalszám alatt kezelni. Így a következő átszámozás történt:
732 -> 731 Aranyosgyéres-Torda
732 -> 732 Torda-Abrudbánya (keskeny) (maradt)

vagyis a nagyvasúti szakasz megkapta az imént felszabadított 731-es számot.


További ésszerűsítések

Még két apró, egyedi átszámozásról kell beszámolnunk, melyek (hasonlóan a fenti tordai esethez) azért tettünk meg, hogy a nagyvasutat és a kapcsolódó kisvasutat vonalszámok tekintetében elkülönítsük.

A laposnyai kisvasút száma az alábbiképpen változott:
745a -> 759 Szászrégen-Laposnya
A 759-es vonalszám eddig nem volt foglalt.

Hasonlóan szabad volt eddig a 747-es szám is, melyet a kovásznai kisvasút kapott meg:
744a -> 747 Kovászna-Térrét


Új vonalak

A fenti változásokon túl a térképen megjelentek új vonalszámok is, melyekkel az eddig beszámozatlan vonalakat láttuk el.
A nagyszebeni kisvasútról (721) feljebb már esett szó, lássuk a többi kiosztott vonalszámot:

714 Arad-Máriaradna
714a Gyorok-Pankota
756 Marosvásárhely-Mezõbánd-Szászlekence
757 Marosvásárhely-Szováta-Parajd
758 Mezõbánd-Pagocsa-Mezõméhes


Végszó

Bár elsőre nehéz lehet átlátni a vonalszámok sűrűjén egy-egy ilyen változást, részben azért, mert az eddigi terv is rengeteg új számot tartalmazott, ezeket a döntéseket azért hozzuk, hogy a végső határon túli vasútvonal számozási rendszer minél logikusabb és átláthatóbb legyen. Most még könnyű a számokat megváltoztatni, így mondhatjuk azt is, hogy ez az utolsó esély, hogy minél logikusabbá tegyük számrendszerünket. Később, amikor felvesszük a vonalakat, rá az állomásokat, az állomásokra a tartalmakat, egy vonal átszámozása, vonalak átszervezése már egy keservesen hosszú és bonyolult feladat. És abból a szempontból is érdemesebb most átszámozni, mert az új számokhoz, amiket bevezettünk, hogy egységes rendszer szerint tudjuk kezelni a teljes történelmi magyarország vasútvonalait, még nem szoktak hozzá az olvasók. Esetleg azoknak lehet egy kicsit ismerős némelyik szám, akik részletesen tanulmányozták a számozástervet, azt gondoljuk, hogy a felhasználók többsége azonban majd csak a gyakorlatban, amikor a vonalak és az állomások már a helyükön lesznek, csak akkor fogják a gyakorlatból megtanulni a vonalszámokat. Akkor pedig már ki emlékszik ezekre az átszámozásokra?
A fenti átszámozások már a következő, negyedik ütemben is meg fognak jelenni. Az új számozással frissített áttekintő térképet az alábbi linkre kattintva lehet megtekinteni:
Nagy-Magyarország vasútvonal számozása